رییسی در مجلس: دولت موفق شد گام دیگری در جهت رشد اقتصادی و نزدیک‌شدن کشور به قله بردارند

سید ابراهیم رییسی با حضور در مجلس شورای اسلامی و با ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: امروز برای من توفیقی است که بودجه ۱۴۰۳ را رسماً به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنم؛ خداوند به ما توفیق داد که با بودجه سال ۱۴۰۲ دولت که با همکاری همه بخش‌ها به ویژه مجلس شورای اسلامی شکل گرفت، تلاش شد تا با ارتقای قانون، به رشد اقتصادی، رشد تولید و مهار تورم بیانجامد.

به گزارش جهان مانا، وی افزود : در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌ها در رابطه با هزینه‌ها و درآمدها دیده شود.

رییسی با اشاره به بودجه ۱۴۰۲ گفت: تمام تلاش دولت و همکاران من در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه بوده است؛ برای دولت مهم است که قوانین ذیل برنامه ششم و هفتم اجرایی شوند. رییسی تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌ها در رابطه با هزینه‌ها و درآمدها دیده شود.

وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس در تصویب قانون برنامه هفتم، اظهار کرد: ان‌شاءالله پس از تصویب قانون توسط شورای نگهبان، این برنامه بتواند به عنوان برنامه کشور در جهت توسعه همه‌جانبه کشور تأثیر گذار باشد. وی تاکید کرد: بنای دولت اجرای برنامه است و بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است؛ تلاش شده در این بودجه بسیاری از ناترازی‌هایی که امروز موجب رنج همگان است، تراز شوند.

رییسی افزود: در شش ماهه دوم دولت با کسری بودجه ۴۸۰ همت مواجه بود اما با کسب درآمد و نه با استقراض از بانک ملی این کسری بودجه جبران شد. وی گفت: رشد اقتصادی یک زمانی ۰٫۴ و ۰٫۷ و یک درصد بود که در واقع می‌توان گفت، عملاً رشد اقتصادی نداشتیم و این رشد و آنچه که بود، مورد انتظار نبوده است اما در اولین سال [از دولت سیزدهم] رشد اقتصادی به ۴.۴ درصد رسید. وی افزود: در عین حالی که در ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۴ درصد را داشتیم.

رییسی ادامه داد: در بودجه تلاش شده که کسری نباشد و این موضوع با همکاری مجلس و دولت صورت گرفت؛ لذا تلاش شد که بین هزینه‌ها و درآمدها ناترازی نباشد؛ موضوعی که برای ۱۴۰۲ انجام شد و ادامه خواهد یافت. وی تاکید کرد: در رشد نقدینگی که موجب تورم می‌شود، شاهدیم که این رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده است و قرار است همچنان کاهش یابد.

وی گفت: ملت بزرگ ایران، بسیاری از توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان را ناکام گذاشت؛ ضمن آنکه دولت و همه دستگاه‌ها موفق شدند گام دیگری در جهت رشد اقتصادی در جهت نزدیک‌شدن کشور به قله بردارند. وی تاکید کرد: من در این مجلس لازم است آنچه که موجب تأسف همه امت اسلامی و تأسف همه بشریت شده است که ظلم به مردم مظلوم و مقتدر فلسطین است را یادآوری کنم.

بانک‌ها یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف شدن هستند

وی در ادامه اظهار کرد: ضمن رفع کسر بودجه و کنترل رشد نقدینگی، کنترل نا ترازی بانک‌ها و ضرورت انضباط مالی و بانکی را داشتیم؛ در عین حال مسئله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که مشکل ایجاد می‌کردند را در برنامه داشتیم؛ از اول امسال برنامه بانک مرکزی و دولت این بوده است که بانک‌ها را بتوانیم تعیین وضعیت کنیم.

رییسی اضافه کرد: این بانک‌ها یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف‌شدن هستند و آنچه که تعیین تکلیف شود را ابلاغ می‌کنیم؛ به مردم هم اعلام کردیم که هیچ نگران نباشند زیرا تلاش دولت برای انضباط‌بخشی است و هیچ سهامداری و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد.

وی ادامه داد: این وضعیت ناترازی بانکی باید اصلاح شود زیرا همه این‌ها موجب تورم می‌شوند؛ لذا وقتی عوامل تورم‌زا کنترل شوند، شاهد کاهش تورم خواهیم بود. رئیس قوه اجرایی ادامه داد: هم‌اکنون تورم ماهانه ۲/۲ درصد است و تورم سالانه و تورم نقطه، کاهشی شده است؛ لذا اگر انضباط مالی و توجه به درآمدها و هزینه‌ها کامل انجام شود، ما شاهد کاهش تورم خواهیم بود تا آنچه که مورد امر رهبری معظم انقلاب و خواست مردم عزیزمان است، محقق شود.

 

دیدگاه