صادق محصولی: احمدی نژاد جنم مدیریت داشت/ اگر روند همین باشد، مشارکت در انتخابات ممکن است پایین‌تر بیاید

صادق محصولی گفت: آقای احمدی نژاد کسی است که فارغ از اینکه دکترای دانشگاه را داشت، آن هم در رشته مهندسی، جنم مدیریت هم داشت. به لحاظ رسانه‌ای هم می‌شود گفت آدم کاریزماتیکی است. وقتی قرار شد هدفمندی یارانه‌ها صورت بگیرد جلسات متعددی برگزار می‌شد و ایشان تا ریز قضایا می‌رفت. حتی درباره اینکه قیمت گوشت مرغ چرا باید اینقدر باشد پیگیری می‌کرد، درباره این که دان مرغ چند تمام می‌شود پیگیر بود، درباره سوخت مرغداری‌ها و هزینه هایش پرس و جو می‌کرد، هزینه کارگر‌ها را هم محاسبه می‌کرد، یعنی به تمام ریز مسائل توجه داشت. بعد می‌دیدید کارشناسی که از وزارت کشاورزی آمده و اعداد و ارقامی را ارائه می‌دهد، بعد آقای احمدی نژاد ان‌قلت می‌آورد و خود آن کارشناس تصدیق می‌کرد که بله مثلا من اینجا را اشتباه کردم.

به گزارش جهان مانا، بخشی از گفت و گوی فارس با صادق محصولی عضو جبهه پایداری به شرح زیر است:

*آقای دکتر در حال حاضر تحلیلتان نسبت به امسال چیست؟ اصولگرایان به لیست واحد می‌رسند؟

_فکر می‌کنم الان شرایط در جامعه نسبت به قبل بیشتر روشن شده است و جریان‌های انقلابی متوجه شده اند آن چیز‌هایی که دوره قبل می‌گفتیم درست بوده است. یعنی بایستی روی اصول و ارزش‌ها بیشتر ایستاد. شما خودتان شاهد هستید مثلاً فرض کنید بعضی از دوستان می‌آیند می‌گویند سهم خواهی حرام است. در دور گذشته لیست نامزد‌های تهران از طرف دوستان ائتلاف که خبرگزاری فارس اعلام کرد بعد از مدتی عوض شد! چرا لیست عوض شد؟ چه کسانی زیرِ میز زدند؟ خود همان‌هایی که در ائتلاف بودند. چرا؟ برای اینکه گفتند آن‌ها از ما نیستند. این طرفدار آقای "ف" است، این یکی طرفدار آقای "ز" است، دیگری طرفدار مثلاً "ب" است یا مثلاً آن یکی طرفدار آقای "ح" است. این پنج نفر باید بیایند جای آن ۵ نفر را بگیرند و این کار را هم کردند.

خب اینکه می‌گویم فقط در شعار بدهید در عمل دچار تناقض می‌شوید این‌ها است. ولی همدیگر را باید به تقوا توصیه بکنیم «تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی» شما به من تذکر بدهی که محصولی اینجا این کار بکن و یا ما به شما تذکر دهیم و باید به همدیگر کمک کنیم که آن تعاون رخ بدهد و کار جمعی این است دیگر. ما در جمع خودمان محال است که یک نفر برود یک موضع‌گیری بکند، یک رفتاری بکند یا یک اقدامی بکند خلاف موازین، و چون از خودمان است با او برخورد نکنیم، حتی اگر لازم باشد باید او را عوض کنیم، حتی لازم باشد خداحافظی کنیم.

این رویش و این ریزش همانطور که در کل مجموعه‌های انقلاب هست در احزاب هم می‌تواند باشد. علتش چیست؟ علتش این است که سعی‌مان بر این است که آن چیزی که ادعا می‌کنیم بتوانیم در عمل هم اجرا کنیم. شما رسانه‌ای هستید از خودتان سوال کردید تا به حال چرا جبهه پایداری سیبل حملات دشمن است؟ این سوال را کردید؟ شما به عنوان یک رسانه به من بگویید. جبهه پایداری رسانه ندارد. چرا ما رسانه نداریم؟ چرا احزاب دیگر مثلا چندین مجله دارند، روزنامه دارند، سایت دارند. چرا ما یکی از این‌ها را نداریم؟ دلمان نمی‌خواهد داشته باشیم؟ چرا میخواهیم و اصلاً ما تمام تلاشمان بر این است که این حرف حق و حرف انقلاب و حرف نظام را به بیشترین تعداد برسانیم، ولی خب طبیعی است شما خودتان دستتان در کار است که یک روزنامه چقدر خرج دارد، اگر بخواهید پول کثیف وارد نکنید به این آسانی یک روزنامه اداره کردن امکان‌پذیر نیست.

*پس با این مقدمه آدم احساس میکند بعید است که امسال یک لیست واحد را شاهد باشیم.

_نه اتفاقاً برعکس. ما به شدت معتقدیم اگر بتوانیم به وحدت برسیم، باید این کار را انجام بدهیم. این مسئله برمی‌گردد به اینکه دوستان اصولگرا آیا از آن تذکراتی که می‌دادیم در رابطه با نماینده‌هایی که فاقد صلاحیت‌های اولیه هستند، درس گرفته‌اند یا نه؟ اگر گرفته باشند که حتماً تحقق پیدا خواهد کرد و خوشحال هم می‌شویم و به دنبال آن هم هستیم. ما الان برای همه سناریو‌ها آماده هستیم، چون ما نمی‌دانیم که دوستان تصمیم و تکلیفشان چیست.

یک وقتی شما در مجموعه یقین داشتید، خوب یقین دارید و می‌دانید، ولی ما یقین نداریم و نمی‌خواهیم قضاوت هم بکنیم، ولی ما برای تمام سناریو‌ها آمادگی داریم، هم برای لیست مستقل جبهه پایداری، هم برای اینکه اگر زمینه وحدت فراهم باشد با چارچوب‌های ارزشی و با شاخصه‌ها یعنی وحدتی شاخص محور نه شخص محور؛ اگر شرایطش پیش بیاید قطعاً ما استقبال می‌کنیم.

ما در رابطه با وحدت یک مدلی را دنبال می‌کنیم که یک مدل اسلامی است. این مدل را حضرت آیت الله مصباح رضوان الله تعالی علیه که یکی از اعضای شورای فق‌های ما بودند و نور به قبرشان ببارد، ایشان در جلسه اعلام موجودیت جبهه پایداری این موضوع را باز کردند اگر شما فرصتش را داشته باشید تشریحش را می‌توانید در آنجا بخوانید، ولی خلاصه‌اش تحت عنوان دوایر متحدالمرکز است یعنی دایره‌های داخل هم که یک مرکز متحد دارند. به این معنی که روی اشتراکات تاکید شود و هر چقدر که این اشتراکات در زمینه‌های مختلف بین گروه‌های مختلف بیشتر باشد زمینه همکاری و وحدت فراهم‌تر می‌شود.

مثلا اشتراک فعلی ما در موضوع مهمی مثل مسئله فلسطین و حمایت از مقاومت با بعضی از اصلاح طلبانی که مواضع خوب و انقلابی در این رابطه گرفته اند موجب خوشحالی است و جای تشکر از آن‌ها دارد که این‌ها در موضوع ملی مثل حمایت از جریان مقاومت به جای اینکه حرف‌های سال گذشته و ۱۰ سال گذشته‌شان مبنی بر تقابل میدان و دیپلماسی را مطرح کنند و بر علیه مقاومت حرف بزنند، بیایند و از مقاومت دفاع کنند. خب ما خوشحال می‌شویم، یعنی این‌ها از آن حرف‌هایی که آن موقع زدند عدول کردند. ان‌شاءالله که خودشان هم به آن حرف‌های قبلی اعتقاد نداشتند فقط از این باب می‌گفتند که مشکلاتی که هست را توجیه کنند.

ملاک‌های جبهه پایداری برای وحدت

ولی در رابطه با بحث وحدت در انتخابات به طور مشخص ملاکمان همان چهار مرحله است: مرحله اول این است که ما یکدیگر را تخریب نکنیم. این حداقل حرکت به سمت وحدت است که ما همدیگر را تخریب نکنیم. چیزی من بگویم که موجب تکدر خاطر دوستان بشود را نباید بگویم، آن‌ها هم نگویند. مرحله دوم این است که ما بیاییم شاخص‌ها را تعریف کنیم. شاخص‌ها چیست؟ شاخص‌ها را مطرح بکنیم و به توافق برسیم برای ارزیابی کسی که می‌خواهد به مجلس برود این شاخص‌ها مهم است یعنی نه تنها در جمع خودمان مطرح کنیم بلکه با نیرو‌های انقلابی دیگر هم به توافق برسیم، و در صورت لزوم ضریب بدهیم مانند اینکه یک درس ضریبش دو واحد است یا ۴ واحد است.

مرحله سوم این است که بر مبنای این‌ها بیاییم ببینیم که حداکثر چند نامزد مشترک می‌توانیم داشته باشیم. مرحله چهارم این است که تلاش کنیم به لیست واحد برسیم که ایده آل ما است، نه تنها از آن گریزان نیستیم بلکه عرض می‌کنم که ایده آل ما است. کلیتش به این صورت است ما قطع به یقین دست همه دوستان ارزشی و انقلابی را می‌فشاریم برای وحدت، برای همفکری، برای پیشبرد اهداف انقلاب و بدون وحدت قطعاً کار انقلاب پیش نمی‌رود و باید کمک کرد و اشتراکات را بیشتر کرد منتها دشمن کار می‌کند، دشمن با نفوذی‌هایش کار می‌کند، فضاسازی می‌کند که مثلا فلانی پشت سرت این حرف را زده است، بهمانی پشت سرت آن حرف را زده است.

ما باید با این مبانی کار بکنیم که پیش خداوند تبارک و تعالی به وظیفه خود عمل کرده باشیم. باید از خودمان بپرسیم که اگر این کار را بکنیم خدا راضی می‌شود؟ امام زمان که الان ناظر رفتار ما است از این کار ما خوشحال می‌شود یا ناراحت می‌شود؟ حالا ممکن است ما در تشخیص اشتباه هم بکنیم، چون بشریم و ادعا نداریم که همه جا درست عمل می‌کنیم. اگر این اقدام به نفع باشد حتماً انجام می‌دهیم، ولی اگر به نفع نباشد خب این کار را نمی‌کنیم. همانطور که قبلا هم گفتیم گرایش کلی و استراتژی کلی‌مان با حفظ اصول، به سمت وحدت است مگر اینکه مجبور بشویم به خاطر حفظ اصول لیست مستقل بدهیم.

خوب دوستان باید متوجه بشوند. الآن که ما سعی می‌کنیم هیچ تخریبی برعلیه دوستان انقلابی صورت نگیرد، می‌گویند پایداری شمشیر را از رو بسته است یا فلان یا بهمان یا حتی مثلاً شورای ائتلاف شمشیر را از رو بر علیه پایداری بسته است. خوب باید دانست که رقیب دنبال چه چیزی است و عکس آن عمل کنیم. متوجه عرضم هستید؟ یعنی وقتی می‌بینید که آن‌ها استراتژی تخریب را برای ایجاد تفرقه بین نیرو‌های انقلابی گذاشته اند باید دقت بیشتری بکنیم. رقبا خودشان در صحبت‌هایشان می‌گویند که ما بایستی این‌ها را به جان هم بیندازیم. اگر به این موضوعات توجه نداشته باشیم، برای تصمیم گیری در امور مهم کشور مثل موضوع انتخابات با مشکل مواجه می‌شویم.

بحث نفوذ یک بحث بسیار مهمی است و حضرت آقا هم چند بار اشاره کرده‌اند و متاسفانه نیرو‌های امنیتی ما به اندازه لازم در مقابله با نفوذ موفق نبودند. این یک ضعف بزرگی است اینکه مثلاً دوستان امنیتی ما به من خورده بگیرند که چرا این را گفتی ما منکر زحمات شبانه روزی این عزیزان و جانفشانی‌های نیرو‌های امنیتی نیستیم. نفوذ باعث می‌شود که ما به موقع نتوانیم عمل کنیم. این نفوذ در جا‌های مختلف از جمله در مجلس، در قوه مجریه، در قوه قضاییه، در ارگان‌ها، در نهادها، در ارکان مختلف و سازمان‌های مختلف کشور می‌تواند باشد.

یکی از موضوعاتی که جریان نفوذ روی آن مانور می‌دهد برچسب تندروی به اقدامات انقلابی است. حضرت آقا می‌گوید این‌هایی که جوانان انقلابی را تندرو خطاب می‌کنند من را می‌گویند. آیا در اسلام مثلاً در موضوع تقوا، حد وسط داریم؟ مگر در علم حد وسط داریم که اگر بیشتر از آن شد تندروی خطاب شود؟ در تقوا هرچه بالاتر باشید بهتر است. در علم هرچه بیشتر چیزی بدانید بهتر است یعنی چیز‌هایی که خوب است طبق آیات و طبق روایات هرچه بیشتر بهتر. یا مثلاً حضرت آقا سوپر انقلابی‌هایی که پشیمان شده‌اند را مورد نکوهش قرار داده است.

بعد می‌بینید روزنامه‌ای به این عنوان «سوپر انقلابی» حمله کرده و مقاله می‌نویسد که سوپر انقلابی‌ها فلان گفتند، بهمان گفتند. به جای اینکه به تبعیت از حضرت آقا به سوپر انقلابی‌های پشیمان شده بتازد به سوپر انقلابی می‌تازد. این سوپر انقلابی یعنی خیلی انقلابی. آقا می‌گوید آن‌هایی که پشیمان شدند یعنی خیلی انقلابی بودند، ولی پشیمان شدند و در واقع الآن انقلابی نیستند؛ لذا باید مراقبت کرد در پازل جریان نفوذ و واژه سازی آن‌ها بازی نکنیم.

اساس منطق فکری رهبری عزیز که نسبت به انحراف سوپر انقلابی‌های دیروز کنایه وارد کردند، انتقاد نسبت به انحراف امروز و پشیمانی آنهاست نه سوپر انقلابی بودن، چرا که سوپر انقلابی به معنای انقلابی به شدت متعهد است. بگذارید در مصادیق عرض کنم، همین تسخیر سفارت آمریکا که همه ساله در ۱۳ آبان گرامی داشته می‌شود، کار چه کسانی بود؟ همان سوپر انقلابی‌ها که سقوط و انحراف برخی از کسانی که در آن حادثه تاریخی نقش داشتند مورد نقد و کنایه است و اقدام آن روز سوپر انقلابی‌ها مورد تأیید امام خمینی (ره) نیز قرار گرفت. آنچه که مورد نقد و نکوهش است، انحراف فعلی و پشیمانی از اقدام سوپرانقلابی آن روزشان است.

*برآورد شما از جریان اصلاحات چگونه است؟ به نظرتان با چه آرایشی وارد صحنه انتخابات می‌شوند و یا اساسا وارد می‌شوند؟

_در فضای سیاسی موجود برداشت من این است که دوستانِ آقای لاریجانی به شدت دنبال این هستند که یک لیستی ارائه بدهند و بیشتر هم از نمایندگان همفکرشان که عموماً نگاهشان برجامی است. البته در شعار ممکن است که قبلا شعار‌های اصولگرایی دادند یا الان هم بدهند. به نظر می‌آید این‌ها دنبال این هستند که از نمایندگان ادوار یک لیستی بدهند. البته اینجا نمی‌شود خورده هم گرفت، ولی می‌شود شوخی کرد.

یکی از نمایندگان سابق گفته بود که من دیگر نامزد نمی‌شوم و هر کاری می‌توانستم در این مدت مدید حضور در مجلس انجام داده‌ام. پس چطور الان آمدید و نامزد شدید؟ دوره اول این حرف را زدید و گفتید دور دوم ممکن است ثبت نام نکنم، اما الان هم آمدید؛ و یا اینکه این نماینده سابق الآن با کدام جریان است؟ هم شورای ائتلاف، هم شورای وحدت، هم با آقای لاریجانی، هم بحث وحدت با آقای روحانی! خب این‌ها نکاتی است. البته همانطور که گفتم این موضوع را برای شوخی عرض کردم.

ولی موضوع جدی این است که وقتی دوستان اصولگرا به جای شایسته سالاری بر پایه سهم خواهی و سهم دهی لیست را ببندند برای اینکه بگویند ما بیشتر گروه‌ها را جمع کردیم مجبورند بروند با آن نماینده فوق الذکر هم ائتلاف کنند. یا داماد آن آقا را هم بیاورند داخل لیست و قص علی هذا.

کارگزاران هم که قطعاً لیست خواهند داد، ولی اینکه کارگزاران با اعتدالیون، یک لیست می‌دهند یا نه، در حال مذاکره هستند و هیچ بعید نیست که یک لیست بدهند. البته ممکن است اصلاح طلب‌هایی هم که ثبت نام کردند در آن لیست باشند و یا لیست مستقل دهند.

*آقای دکتر این اعتدالیون که گفتید منظورتان دقیقا چه کسانی است؟

_منطورم طیف آقای روحانی و آقای نوبخت است.

*مشارکت را چقدر پیش بینی می‌کنید؟

_مشارکت را اگر خدا کمک می‌کند و دوستان یک اقداماتی انجام بدهند انشاءالله قابل توجه خواهد بود.

*مثلاً چه اقداماتی انجام بدهند؟

_۱۰ - ۲۰ تا اقدام می‌شود انجام داد. اگر بعضی از آن‌ها را بخواهم بگویم یکی این است که دولت یک انقلابی در رسانه‌اش صورت بدهد و کار‌هایی که انجام می‌دهد را به صورت هنرمندانه به مردم نشان بدهد و تبلیغ کند. الان دولت چندین برابر دولت قبل کار می‌کند. مثلا بیش از ۵۰ فروند هواپیما خریده و وارد ناوگان هوایی کرده‌اند، ولی عموما مردم خبر ندارند، در صورتی که دولت قبل یک هواپیما می‌آورد و با تبلیغِ آن سه ماه مردم را سر کار می‌گذاشتند و افتخارشان این بود که یک هواپیما آوردند؛ و برای تبلیغات هنرمندانه شما هم می‌توانید کمک بکنید. شما‌هایی که در این زمینه تجارب دارید واقعاً کمکشان بکنید.

بحث ما در مورد یک روش علمی، هنری، اثرگذار و جذاب است. شاید شما من را به عنوان یک انقلابی قبول دارید، ولی معلوم نیست فیلمی که من درست می‌کنم یک صدم آن دیگری که قبولش ندارید موثر باشد، چرا؟ چون آن تکنیک خودش را می‌خواهد. شاید این دوستان از جهت تکنیک هم وارد هستند، اما کار سنگین است باید به آن‌ها کمک داد، باید از دیگران کمک بگیرند و کار‌های هنرمندانه‌ای انجام دهند. تا مردم امیدوار بشوند که این جریان آمده است و تغییرات زیادی حاصل شده است. 

*خب به نظرتان مشارکت به چند درصد میرسد؟

_درصد نمی‌توانم بگویم، ولی این کار‌هایی که می‌گویم اگر انجام بشود می‌تواند از دوره قبل بهتر شود، ولی اگر روند همین باشد از دوره گذشته ممکن است پایین‌تر بیاید. نکته مهم اینکه من می‌گویم می‌شود در این فرصت باقیمانده که شاید به ظاهر فرصت زیادی هم نیست، فضا را به سمت مشارکت بیشتر ببریم. در هر صورت بر خلاف تبلیغ مخالفین که می‌گویند نیرو‌های انقلابی دنبال مشارکت پایین هستند، ما اعتقاد داریم هر چقدر مشارکت بالا باشد با هر برنده‌ای، پیروز واقعی مردم و نظام هستند. یعنی مشارکت بالا خودش پیروزی نظام است فارغ از این که چه کسی برنده شده است. اصل حضور مردم است همه پیروزی‌های نظام با حضور مردم در صحنه بوده است، بدون حضور مردم، کشور هیچ عایدی ندارد، در جنگ همین گونه بوده است، در فتنه‌ها همین گونه بوده است و پیشرفت‌هایی که حاصل شده همه با حضور مردم بوده است.

 

دیدگاه