حملات شبانه آمریکا و بریتانیا به یمن علیه حوثی‌ها/ روسیه خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شد

دو کشور آمریکا و بریتانیا بامداد امروز جمعه، در عملیات نظامی مشترک، چهار شهر صنعا، الحدیده، صعده و ذمار را برای مقابله با شبه نظامیان یمن مورد هدف قرار گرفتند. رسانه‌ها و مقامات یمن از این حملات را اقدامی تجاوزکارانه از سوی دو کشور آمریکا و انگلیس دانستند.

به گزارش جهان مانا، مقامات آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور به همراه ارتش بریتانیا بیش از ۱۲ سایت مورد استفاده حوثی‌ها را در یک حمله گسترده که آن را «تلافی‌جویانه» نامیدند، با استفاده از موشک‌های تاماهاوک و جت‌های جنگنده پرتاب شده از کشتی‌های جنگی و زیردریایی بمباران کردند.

یورونیوز به نقل از فرماندهی خاورمیانه نیروی هوایی آمریکا گزارش داد که به بیش از ۶۰ هدف در ۱۶ مکان در یمن از جمله «بخش‌های فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سامانه‌های پرتاب، تاسیسات تولید و سامانه‌های راداری دفاع هوایی» مورد حمله قرار گرفته است.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا گفت که « هدف از این حملات نشان دادن این موضوع بود که ایالات متحده و متحدانش حملات بی‌وقفه این گروه شبه نظامی یمن در دریای سرخ را «تحمل نخواهند کرد چرا که آن‌ها تنها پس از تلاش برای مذاکرات دیپلماتیک و بررسی دقیق، این اقدام را انجام دادند.»

بایدن در بیانیه‌ای افزود: «این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است چون تجارت را دچار مشکل کرده است.»

کدام شهرهای یمن مورد حمله قرار گرفت؟

خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس در صنعا، پایتخت یمن، می‌گویند که در بامداد جمعه به وقت محلی صدای چهار انفجار را شنیدند.

دو تن از ساکنان شهر بندری حدیده نیز گفتند که صدای پنج انفجار قوی را در این منطقه که در حاشیه دریای سرخ قرار دارد شنیده‌اند. شماری دیگر از شاهدان به آسوشیتدپرس گفتند که حملات در تعز و ذمار در جنوب صنعا نیز انجام شده است.

لندن در بیانیه اش چه گفت؟

 

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در بیانیه جداگانه‌ای گفت که نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی را علیه تاسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها انجام داد. وزارت دفاع بریتانیا گفت که چهار جت جنگنده مستقر در قبرس در این حملات شرکت داشتند.

وی با اشاره به‌ اینکه « شبه نظامیان مجموعه‌ای از حملات خطرناک را علیه کشتیرانی انجام داده‌اند، افزود که این موضوع نمی‌توانست پایدار بماند.»

چه کشورهایی حمایت کردند؟

دولت‌های استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند و کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای به آمریکا و بریتانیا پیوستند و گفتند در حالی که هدف از این کار تنش‌زدایی و بازگرداندن ثبات در دریای سرخ است، متحدان در دفاع از جان انسان‌ها و حفاظت از تجارت در این آبراه تردیدی نخواهند داشت.

واکنش روسیه

با این حال روسیه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره این حملات شد. فرانسه، رئیس فعلی شورا، گفت که بعد از ظهر جمعه این جلسه برگزار می‌شود. به‌زعم کرملین این امکان وجود دارد که آمریکا و بریتانیا در جریان عملیات خود در خاک یمن، مفاد منشور سازمان ملل را زیرپا گذاشته باشند.

واکنش حوثی‌ها: انتقام می‌گیریم

حوثی‌ها پیش از این هشدار داده بودند که هرگونه حمله نیروهای آمریکایی به سایت‌های آن‌ها در یمن، واکنش نظامی شدیدی را در پی خواهد داشت.

علی القحوم، یکی از مقامات بلندپایه حوثی‌ها قول داد که انتقام خواهند گرفت. او در مطلبی در شبکه ایکس گفت: «نبرد، بزرگتر و فراتر از تصور و انتظار آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها خواهد بود.»

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز گفت که به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ ادامه می‌دهند.

وی در شبکه ایکس گفت: «تجاوز به یمن مطلقا هیچ توجیهی ندارد زیرا هیچ تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و عرب وجود ندارد و هدف، کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی بوده و خواهد بود که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند.»

حوثی‌ها تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره خسارات یا تلفات ارائه نکرده‌اند آنها می‌گویند که هدف از حملات آن‌ها متوقف کردن جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه است. 

 

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از حوثی‌ها خواست فورا حملات را متوقف کنند و تلویحا تامین کننده تسلیحات آن‌ها یعنی ایران را محکوم کرد.

این قطعنامه با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع چین، روسیه، الجزایر و موزامبیک به تصویب رسید.

مشارکت بریتانیا در این حملات در واقع تلاش دولت بایدن برای استفاده از یک ائتلاف بین‌المللی گسترده برای مقابله با حوثی‌ها است تا اینگونه به نظر نرسد که به تنهایی پیش می‌رود. بیش از ۲۰ کشور در حال حاضر در یک ماموریت دریایی به رهبری ایالات متحده برای افزایش حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ شرکت می‌کنند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار