گفتگوی بایدن و نتانیاهو پس از مدتها دوری از هم

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به رغم تشدید تنش ها میان طرفین درباره وضعیت نوار غزه و تحولات اسرائیل گفتگو کرده است.

به گزارش جهان مانا، کاخ سفید جزئیات بیشتری از این گفتگو ارائه نکرد اما تماس امروز میان بایدن و نتانیاهو اولین گفتگوی آنها در نزدیک به یک ماه گذشته بود و در میان گزارش های اخیر مبنی بر افزایش نارضایتی از نتانیاهو در کاخ سفید صورت گرفت.

با وجود چنین تنش‌هایی، آمریکا همچنان به حمایت دیپلماتیک قاطعانه و تحویل سریع تسلیحات به اسرائیل ادامه می‌دهد. این درحالی است که غزه تحت یکی از مخرب‌ترین حملات نظامی در تاریخ مدرن قرار دارد و درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس افزایش یافته است.

پیش از این، پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد : بایدن و دیگر مقامات ارشد امریکا به‌طور فزاینده‌ای از بنیامین نتانیاهو، ‌نخست وزیر (رژیم) اسرائیل و اکثر درخواست‌های او از دولت آمریکا در رابطه با جنگ غزه ناامید شده‌اند.

‌از زمان انجام عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، بایدن حمایت نظامی و دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای از رژیم اسرائیل داشته و این به قیمت از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از پایگاه انتخاباتی او شده است. مقامات آمریکایی می‌گویند با وجود حمایت‌های علنی، نشانه‌هایی در پشت پرده وجود دارد که حاکی از تمام شدن صبر بایدن در برابر کارشکنی‌های نتانیاهو است.

سناتور کریس ون هولن که در رابطه با غزه ارتباط نزدیکی با مقامات امریکا دارد، اذعان کرد:"با وجود اینکه طرف آمریکایی در موارد گوناگون از ائتلاف نتانیاهو برای همکاری التماس می‌کند، اما همچنان از آن‌ها سیلی می‌خورند. "

به گزارش آکسیوس، بایدن تا ۲۰ روز پس از تماس پرتنش خود با نتانیاهو در ۲۳ دسامبر (۲ دی) با نتانیاهو صحبت نکرده است. این در حالی است که آن‌ها در دو ماه اول جنگ تقریباً یک روز در میان با هم صحبت کرده بودند.

با گذشت زمان نشانه‌های بیشتری از تنش میان این دو نفر ظاهر می‌شود. عامل اصلی ناامیدی بایدن، مقاومت نتانیاهو در برابر درخواست‌هایی است که اولویت ایالات متحده در مورد غزه است.

دولت بایدن در تلاش است تا محاسبات نتانیاهو را با احیای تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق بزرگ با عربستان سعودی که شامل یک توافق صلح تاریخی با این رژیم باشد، تغییر دهد.

نظرسنجی‌های داخلی در سرزمین های اشغالی فلسطین نشان می‌دهد اگر امروز انتخابات برگزار شود، احتمالاً بنی گانتز وزیر جنگ کابینه اسرائیل پیروز خواهد شد. خبرها حاکی از آن است که نتانیاهو حتی در دولت خود نیز با مخالفان و منتقدان جدی مواجه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است شمار کل شهدای نوار غزه از زمان آغاز حملات رژیم اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲ ) تاکنون، از مرز ۲۴ هزار و ۷۰۰ نفر فراتر رفته و شمار زخمی ها نیز به ۶۲ هزار و ۱۰۸ نفر رسیده است.

 

 

منبع: ایرنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار