بهانه‌تراشی تکراری تندروها در حمایت از ردصلاحیت روحانی / بیانیه‌ای که مخالفان او را آچمز کرد

هنوز مشخص نیست که حسن روحانی با سوابق پررنگ در نظام جمهوری اسلامی و داشتن حکم اجتهاد به چه علت ردصلاحیت شده است ولی تندروها تلاش دارند با ردیف کردن برخی بهانه ها شورای نگهبان را در این مسیر همراهی کنند.

به گزارش جهان مانا، پس‌لرزه‌های ردصلاحیت حسن روحانی یک هفته بعد از قطعی شدن این موضوع، همچنان ادامه دارد؛ البته پس‌لرزه‌ها از جنس حملات به اوست. طیف حمله‌کنندگان به روحانی نیز مشخص است، همان تندروهای همیشگی که دیگر در مجلس و دولت جا گرفته‌اند؛ از جنس جبهه پایداری و دیگر طیف‌های نزدیک به آنها.

استقبال دولت از یک ردصلاحیت جنجالی

در جدیدترین اظهارات، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، در واکنش به رد صلاحیت روحانی برای مجلس خبرگان گفته «اعضای شورای نگهبان برای بررسی‌های خود حجت شرعی دارند، ایشان قبل از آن دوره همواره خود را با سیاست‌های کلی نظام و مجموعه حاکمیت همراه نشان می‌داد و حتی در جریان کوی دانشگاه سخنران مراسم ۲۲ تیر ۷۸ بود، اما بعد از ریاست‌جمهوری در موارد متعددی در خصوص سیاست‌های کلی نظام اقدامات قابل تأملی داشت و البته شورای نگهبان نیز در هر دوره براساس مستندات و مدارک تصمیمگیری می‌کند.»

آنها از همان روزهای ابتدایی دولت سیزدهم، در حالی که با شعارهایی بزک شده روی کار آمدند، در رسانه‌هایشان و سخنرانی‌هایشان شروع به تبلیغ علیه حسن روحانی کردند. در راس این راهبرد، رئیس دولت سیزدهم که انگار هنوز ماجرای شکست سنگین‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ از روحانی را از یاد نبرده، در اکثر سخنرانی‌هایش متلکی را به حسن روحانی و دولت او نثار می‌کرد و می‌کند.

از تابستان ۱۴۰۰، روحانی به شکلی سنگین‌تر از زمان دولت‌اش زیر ضرب تندروها قرار گرفت؛ ‌نمونه‌اش هم همان عملیات روانی تندروها در رسانه‌ها و فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی بود که خواستار محاکمه روحانی شدند. در فضای مجازی هشتگ می‌زدند و در رسانه‌ها آن را پوشش می‌دادند و در مجلس از شکایت‌های «مردمی» از روحانی می‌گفتند. پس از مدتی که روحانی با رهبری دیدار کرد، این موج‌های سنگین تخریبی فرونشست اما آنها دست از تلاش برنداشتند.

روحانی آمد، تندروها عصبانی تر شدند

پس از آنکه روحانی برای خبرگان ثبت‌نام کرد موج حملات تندروها علیه او بیشتر شد. آنها تمام قوای خود را برای انجام یک عملیات روانی و رسانه‌ای دیگر به کار گرفتند. به نحوی که روزی نبود که در رسانه‌هایشان یا سخنرانی‌هایشان علیه دولت و شخص حسن روحانی حرفی نزنند. از کیهان و صدا و سیما گرفته تا برخی چهره‌های اصولگرایان بسیج شده بودند تا با اجرای این عملیات، و فضاسازی علیه روحانی، هزینه تایید صلاحیت روحانی را برای شورای نگهبان بالا ببرند.

حالا پس از آنکه روحانی رد صلاحیت شده، قاعدتا باید به آرامش رسیده باشند اما دور تازه‌ای از حملات آغاز شده است و سوالات از شورای نگهبان درباره علت ردصلاحیت روحانی زیاد و پرتکرار شده است بهانه ها را یکی بعد از دیگری فراهم کنند.

آنها در چند فاز زمینه سازی برای ردصلاحیت روحانی را کلید زدند و حال این روزها از همان مسیر ورود کرده تا ردصلاحیت روحانی را عادی و درست جلوه دهند.

از بهانه تراشی تکراری بر سر برجام تا پرونده سازی در دولت و مجلس

اما تندروها درباره علت این ردصلاحیت چه می گویند؟ یک طیف از این مخالفان پای «برجام» را به ماجرا باز می کنند و تلاش دارند ردصلاحیت روحانی در انتخابات پیش رو را علی رغم سوابقش در مجلس خبرگان و دیگر مسئولیت نظام را عادی جلوه دهند. کنایه های معاون رئیسی را باید در همین راستا تفسیر کرد.

این درحالیست که علی جنتی وزیر دولت پیشین تاکید دارد روحانی در تمامی سال های حضورش در دولت در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اقتصادی هماهنگ با نظام و رهبری حرکت کرده است.

یک طیف دیگر که عمدتا نزدیک به دولتی ها هستند و پرونده سازی برای دولت سابق را از مدت ها قبل کلید زده بودند، پای ماجرای فرش های سعدآباد را به ماجرا باز می کنند و با فرافکنی در ماجرایی که از قضا دولت سابق پیگیر آن بوده تلاش دارند این ردصلاحیت را موجه جلوه دهند.

برخی نمایندگان حامی این ردصلاحیت نیز هستند که باردیگر پرونده های کمیسیون اصل ۹۰ را روی میز گذاشته اند تا بهانه برای ردصلاحیت جور کنند آنهم در حالی که هیچکدام از آن پرونده به سرانجام نرسیده است.

این طیف در نهایت با همین بهانه ها هم کنار شورای نگهبان قرار گرفته و از این تصمیم حمایت می کنند هم تلاش دارند تا فضاسازی جدیدی را علیه رئیس جمهور سابق کلید بزنند.

روحانی در تله تندروها نیفتاد

احتمالا آنها پس از بیانیه اخیر روحانی در واکنش به ردصلاحیت‌اش آچمز شده‌اند و از همین بابت دست به عملیاتی جدید زده‌اند. بنظر می‌رسد تندروها منتظر واکنشی تند و قهرآلود از سوی روحانی بودند اما در بیانیه روحانی، باز هم به مشارکت در انتخابات حتی در شرایط رد صلاحیت او تاکید شده بود.

از همین رو، این طیف‌ها که می‌توان گفت دشمنان رای و نظر مردم هستند، تصور چنین واکنشی را نداشتند و با این دست عملیات‌ها می‌خواهند کوچکترین تاثیرگذاری روحانی در انتخابات را هم در همین مرحله عقیم کنند و اجازه تاثیرگذاری به او ندهند.

از سوی دیگر با توجه به عملکرد عاری از دستاورد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم و بی‌عملی آنها به وعده‌هایشان، بنظر می‌رسد برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی مجلس و دولت، این حملات جدید علیه روحانی سازماندهی شده باشد. و البته روحانی نشان داده در قبال این طیف‌ها، سرسخت‌تر از آنهاست.

 

دیدگاه