بورل: حمایت از اوکراین بالاترین اولویت سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با وجود تحولات پرشتاب بین‌المللی، حمایت از اوکراین همچنان بالاترین اولویت سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه است.

 

به گزارش جهان مانا، جوزف بورل که به کی‌یف سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با نخست وزیر اوکراین گفت که جنگ این کشور با روسیه، امنیت اروپا را نیز تهدید می‌کند.

وی افزود: باور کنید اوکراین همچنان اولویت بالای اتحادیه اروپاست، به ویژه در حوزه سیاست خارجی و دفاعی.

بورل در ادامه، گزارشی از حمایت‌های مالی و نظامی اتحادیه اروپا از جبهه اوکراین ارائه کرد و با اشاره به بسته ۵۰ میلیارد یورویی اخیر که از سوی سران اروپا تصویب شد، تصریح کرد: این طرح تا آخر ماه جاری میلادی در پارلمان اروپا تصویب و اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: اتحادیه اروپا تا هر زمان و به هر میزانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد. ما نباید فقط بگویم کمک‌های ما تا هر زمانی که لازم باشد ادامه دارد بلکه این حمایت‌ها باید به هر میزانی که لازم است، تداوم یابد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه روز گذشته (سه‌شنبه) برای چهارمین بار از زمانی که جنگ اوکراین و روسیه آغاز شده است، راهی کی‌یف شد. وی در این مدت با رئیس جمهوری، مقام‌های سیاسی و نظامی اوکراین دیدار کرده است.

این سفر در حالی برنامه ریزی شده که مقام های اروپایی به شدت نگران بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و توقف حمایت‌ واشنگتن از اوکراین هستند. چندی پیش روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت: بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی تلاش دارند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، روسای دستگاه‌های اطلاعات نظامی بریتانیا بر این باورند که اوکراین نمی‌تواند در جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، زیرا نیروی انسانی یا سلاح لازم برای یک پیشرفت بزرگ در میدان جنگ را ندارد. تایمز افزود: برخی در دولت بریتانیا بر این باورند که اروپا باید برای کمک به اوکراین بدون حمایت آمریکا آماده باشد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

 

منبع: ایرنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار