همزمان با سفر ابو عمار به تهران، رابطه ایران و اسراییل رسما قطع شد؛

درخواست یاسر عرفات از امام خمینی: من و مردمم خون می‌دهیم، شما امکانات

شامگاه شنبه 28 بهمن 57 یعنی یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یاسر عرفات رهبر چریک های فلسطین وارد ایران شد. او اولین رهبری بود که بعد از سقوط نظام پهلوی، به ایران سفر کرد تا با رهبر انقلاب ایران دیدار کند و به امام خمینی تبریک بگوید. اما این یک دیدار ساده نبود چرا که ساعاتی پس از حضور یاسر عرفات در تهران، وزارت خارجه دولت موقت ایران با صدور بیانیه ای، رسما قطع رابطه تهران و تل آویو را اعلام کرد.

به گزارش جهان مانا، آن طور که روزنامه‌ها گزارش کردند، هواپیمای عرفات که از بیروت بلند شده بود، وقتی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست که آخرین هواپیمای تخلیه آمریکاییان از ایران، در حال بلندشدن بود.

ورود یاسر عرفات به دلایل امنیتی از قبل اعلام نشده بود تا عکاسان بتوانند این لحظه مهم و تاریخی را ثبت کنند؛ اما از دیدارها و برنامه‌هایی که یاسر عرفات طی سه روز اقامت در ایران داشت، تصاویر نابی ثبت شده است.

عرفات در این سفر تنها نبود و 58 فلسطینی با او به ایران آمده بودند. در میان آنان یک زن چریک 45 ساله فلسطینی نیز حضور داشت که سه فرزندش را در جنگ با اسراییل از دست داده بود.

عرفات و همراهانش پس از ورود به تهران، با اسکورت کامل نیروی هوایی از فرودگاه عازم اقامتگاه آیت‌الله خمینی شدند. به گزارش روزنامه آیندگان، عرفات سوار بر اتوبوسی بود که به قیمت نیم‌میلیون تومان برای هویدا خریداری شده بود. این اتوبوس ظاهراً طی دو سال نیم گذشته فقط دو بار استفاده شده بود. عرفات به نیروهایی که از آنان مراقبت می‌کردند، چفیه‌ای مشابه چفیه معروف خودش هدیه داد. علاوه‌برآن، عکس‌های خود را با امضایش به افرادی داد که به استقبالش آمده بودند. همراهان فلسطینی یاسر عرفات نیز عکسی از امام خمینی را بین مردم پخش می‌کردند که زیر آن به زبان عربی نوشته شده بود: «امروز ایران فتح کرد؛ فردا فلسطین».

آن طور که خبرنگاران گزارش کردند، لبخند از لبان عرفات دور نمی‌شد و وقتی شعارنوشته شده روی یک‌پارچه را دید که رویش نوشته شده بود «مرگ بر سادات»، ذوق‌زده دستش را تکان داد.

عرفات ساعتی پس از ورود به تهران به همراه دو تن دیگر از رهبران فلسطین با امام خمینی دیدار کرد. این ملاقات 35 دقیقه طول کشید. بوسه عرفات بر صورت امام، یکی از لحظه های جذاب برای خبرنگاران و عکاسان بود.

طبق گزارش مطبوعات، امام خمینی در این دیدار به یاسر عرفات گفتند: مردم دنیا دیدند که چطور می‌توان با نیروی ایمان، دشمن ستیزه‌جو را از بین برد.

ایشان همچنین افزودند که انقلاب اسلامی تابه‌حال دو پیروزی داشته؛ اولی در لبنان و اکنون هم در ایران.

یاسر عرفات نیز به رهبر انقلاب اسلامی ایران گفت: «شما برای آزادکردن بیت‌المقدس مسئولیت زیادی دارید. من و مردمم خون می‌دهیم و شما امکانات زیادی دارید که به ما بدهید.»

دیدار یاسر عرفات با امام خمینی

 

قطع رابطه ایران با اسراییل

 هم‌زمان با ورود عرفات به ایران، امام خمینی مرکز تجاری اسراییل در تهران را که شایع بود سفارت اسراییل در آن قرار داشت، به سازمان آزادی‌بخش فلسطین تحویل داد و ساعاتی بعد هم بیانیه‌ای که وزارتخانه ایران روز یکشنبه 29 بهمن منتشر کرد، رسماً این موضوع تایید شد که «ایران با اسراییل قطع رابطه کرد».

در بیانیه وزارت خارجه آمده بود: با الهام از انقلاب راستین مردم ایران، چون قطع هر نوع رابطه و همکاری با دولت اسراییل و حمایت از خلق فلسطین یکی از اصول اساسی سیاست خارجی حکومت موقت انقلاب ایران است، لذا به‌منظور پایان‌دادن به روابط آشکار و پنهانی و غیرقانونی رژیم سابق با اسراییل، امروز صبح تعداد 32 نفر از کارکنان دفتر آژانس یهود و هواپیمایی اسراییلی ال- آل و دیگر کارشناسان اسراییلی از ایران خارج شدند.

تیتر روزنامه آیندگان ایران با اسراییل قطع رابطه کرد روزنامه آیندگان

 

روزنامه اطلاعات با انتشار عکسی از دیدار یاسر عرفات در کنار مهندس بازرگان و دکتر سنجابی وزیرخارجه دولت موقت این متن را به‌عنوان عکس‌نوشت در صفحه نخست خود برگزید: «شاید دکتر سنجابی خبر اخراج ماموران اسراییلی را از ایران به یاسر عرفات می‌دهد که ابو عمار چنین خوشحال شده است. مهندس بازرگان نخست‌وزیر هم از اینکه به یاسر عرفات با چنین خبری خوشامد گفته شده است، راضی به نظر می‌رسد.»

یاسر عرفات در کنار بازرگان و سنجابی

حضور یاسر عرفات بر مزار شهیدان انقلاب ایران از دیگر برنامه‌های ابو عمار بود. مهندس یزدی  «معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب نیز او را در این برنامه همراهی می‌کرد. خنده‌های این دو در کنار علامت پیروزی‌ای که یاسر عرفات با انگشتان دستش به مردم نشان می‌داد؛ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

 

یاسر عرفات در کنار ابراهیم یزدی در بهشت زهرا

اسراییل در واکنش به سفر یاسر عرفات به ایران گفت که در جنگ آینده اعراب و اسراییل، ارتش ملی ایران در کنار اعراب خواهد بود. اعراب حامی فلسطین نیز پیروزی خلق ایران را بزرگ‌ترین مژده برای ملت مبارز فلسطین دانستند. به گزارش روزنامه اطلاعات در 30 بهمن 57، اعراب مرتجع نیز سکوت و انتظار، تنها واکنشی بود که از نشان داند. همچنین مطبوعات چپ‌گرا در اروپا نیز معتقد بودند که انقلاب ایران باید دین خود را به ملت فلسطین ادا کند.

همچنین سخنان یاسر عرفات در محل تجمع مردم در محل سکونت امام خمینی بازتاب وسیعی در رسانه‌ها یافت؛ آنگاه که خطاب به مردمی که برای دیدن امام خمینی آمده بودند، گفت: انقلاب شما خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد.

ابو عمار درعین‌حال افزود: این پیروزی که شما به دست آورده‌اید، متعلق به تمام امت اسلامی است. دیروز پیشوای بزرگ آیت‌الله خمینی فرمان تاریخی را صادر کرد که سفارت اسرائیل در تهران، سفارت فلسطین باشد. فردا حضرت آیت‌الله‌العظمی، پرچم امت اسلام را بر فراز بیت‌المقدس به اهتزاز درخواهد آورد.

 

 

 

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار