آیا همسر الکسی ناوالنی رهبر مخالفان پوتین و اپوزیسیون روسیه می شود؟

صدای همسرش اولین چیزی بود که الکسی ناوالنی پس از به هوش آمدن از مسمومیتی که کرملین را مقصر آن می دانست، تشخیص داد. روز دوشنبه، این صدا مملو از خشم علیه رئیس جمهور روسیه ،ولادیمیر پوتین بود که یولیا ناوالنایا او را متهم به قتل همسرش کرد و قول داد پرچم مبارزه او برای "روسیه آزاد" را به دست بگیرد.

به گزارش جهان مانا، ان بی سی در گزارشی درباره سرنوشت اپوزسیون روسیه پس از مرگ مشکوک الکسی ناوالنی در زندان این کشور درباره شانس همسر او برای این جایگزینی نوشت:

صدای همسرش اولین چیزی بود که الکسی ناوالنی پس از به هوش آمدن از مسمومیتی که کرملین را مقصر آن می دانست، تشخیص داد. روز دوشنبه، این صدا مملو از خشم علیه رئیس جمهور روسیه ،ولادیمیر پوتین بود که یولیا ناوالنایا او را متهم به قتل همسرش کرد و  قول داد پرچم مبارزه او برای "روسیه آزاد" را به دست بگیرد.

مقاومت یولیا پس از مرگ همسرش در زندان، او را به رهبر  اپوزیسیون تبدیل و این امید را ایجاد کرد که رویای الکسی برای "روسیه زیبا در  آینده" با مرگ او از بین نرفته است.

پوتین نیمی از من را کشت

یولیا ناوالنیا 47 ساله سال ها در کنار همسرش در محافل عمومی دیده می شد.  او مرتباً در تظاهرات با او شرکت می‌کرد و زمانی که ناوالنی علیه فساد رسمی مبارزه می‌کرد و برای روسیه دموکراتیک‌تر می‌جنگید، همیشه در کنارش حضور داشت. اما او تا حد زیادی در این سالها در سایه همسرش ماند.  هنگامی که ناوالنی در سال 2020 با عامل اعصاب مسموم شد، ناوالنیا نقش اساسی را  در خروج او از روسیه برای درمان اضطراری ایفا کرد، حتی به طور کتبی از پوتین درخواست کرد که اجازه دهد شوهرش به آلمان منتقل شود. الکسی بعداً گفت که یولیا جان او را نجات داده است. یولیا در آن زمان  گفت که باید عینک آفتابی بزند تا کسی نتواند گریه او را ببیند.

این حس و حال  زمانی که خبر مرگ همسرش در روز جمعه منتشر شد، زمانی که او برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان بازگشته بود، دوباره نمایان شد. او با چهره ای رنگ پریده اما مصمم جلوی میکروفون رفت تا به صراحت بگوید  که اگر شوهرش واقعاً مرده او کرملین را مسئول کاری می داند که  با او ، خانواده و کشورش انجام داده است.

 سه روز بعد، او یک سخنرانی ویدیویی طولانی و غافلگیرکننده ایراد کرد که در آن پوتین را به قتل شوهرش متهم کرد و در حقیقت مستقیماً خود را در تیررس کرملین قرار داد :  پوتین نیمی از من، نیمی از قلب و نیمی از روح من را کشت. اما نصف دیگر من باقی مانده است و این به من می گوید که من حق تسلیم شدن را ندارم.

بسیاری این سخنان یولیا را اعلامیه سیاسی او دانستند آنهم درست در زمانی که اپوزیسیون روسیه  که پیش از این هم سرکوب شده بود با مرگ الکسی خود را در آستانه فروپاشی کامل می دید.

آندری کولسنیکوف، یکی از همکاران ارشد مرکز کارنگی روسیه می گوید : « سخنان یولیا رسما یک تلاش سیاسی برای برعهده گرفتن رهبری اپوزیسیون روسیه بود. او این شانس را دارد که با تبدیل شدن به نماد اخلاقی مقاومت همه را دور هم جمع کند.

از زمانی که شخص الکسی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2018 منع شد، پیشنهاداتی مبنی بر اینکه یولیا باید جای همسرش را بگیرد، مطرح شده است.

با این حال، زمانی که از یولیا در مصاحبه ای در سال 2021 پرسیده شد که آیا جاه طلبی سیاسی دارد گفت : خیلی جالب تر است که همسر یک سیاستمدار باشم. اخیرا نیز  در مارس گذشته، به هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت که قرار نیست برای «جایگزینی» همسرش وارد سیاست شود.

اما با رفتن ناوالنی، شاید احساس یولیا هم تغییر کرده باشد. یولیا  ویدیوی خود را دوشنبه با این جمله آغاز کرد: «سلام، این یولیا ناوالنایا است.» او ویدئوی خود را با همان ادبیاتی آغاز کرد که همسر حالا مرحومش از آن برای آغاز گفت و گو با مخاطب استفاده می کرد. این شباهت و تبدیل کردن این روش از آغاز گفت و گو به یک نماد، از چشم ها دور نماند و همین ویدئو تنها در چهار ساعت بیش از ۲ میلیون بازدید داشت.

مایکل مک‌فول، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه، روز دوشنبه به آندریا میچل در شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: دیدید که او چقدر قوی است. او یک نامزد عیان برای رهبری اپوزیسیون است. سخنرانی او در مونیخ خیره کننده بود.

مک فول در  مصاحبه دیگری با NBC News در سال 2021، یولیا را باهوش، کاریزماتیک، اصولگرا و نترس خواند و گفت که او همه ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به رهبر اپوزیسیون را در اختیار دارد.

الکسی ناوالنی یک بار درباره یولیا گفته بود که همسرش عقاید سیاسی او را دارد و حتی از جهاتی از او رادیکال‌تر است.

فراتر از یک نماد؟

در حالی که چهره‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند ادعای رهبری مخالفان روسیه را داشته باشند که البته بیشتر آنها در زندان هستند،  تعداد کمی از آنها وزن نمادین یا وجهه جهانی یولیا ناوالنایا را دارند.

از این نظر، او را با رهبر اپوزیسیون بلاروس سوتلانا تیخانوفسکایا مقایسه می کنند، که به طور شگفت انگیزی پس از زندانی شدن همسرش، وبلاگ نویس مخالف، سرگئی تیخانوفسکی، به او اجازه داده شد تا در انتخابات سال 2020 این کشور نامزد شود. اما در آن انتخابات  الکساندر لوکاشنکو، مرد قدرتمند کنونی، پیروز شد که همین موضوع جرقه اعتراضات گسترده ای را برانگیخت که با خشونت سرکوب شد و در نهایت سوتلانا تیخانوفسکایا به خارج از کشور تبعید شد، جایی که او همچنان رهبر اسمی اپوزیسیون است اما نفوذ کمی در داخل بلاروس دارد.

یک  محقق غیرمقیم در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در این باره می گوید: «همین خطر در انتظار یولیا است. افراد بسیاری از جمله سیاستمداران با او ملاقات خواهند کرد، به او افتخار می‌کنند، اما او ممکن است هرگز یک بازیکن در زمین نشده و از حمایت جدی در داخل کشور برخوردار نشود. البته خیلی چیزها به رفتار او و آنچه که واقعا برای ارائه بر روی میز می گذارد، بستگی دارد، نه به عنوان همسر یک سیاستمدار برجسته از دست رفته که تا حد مرگ شکنجه شد، بلکه به عنوان یک شخصیت مستقل.

هنوز مشخص نیست که یولیا چه چیزی در ذهن دارد ؟  آیا او به دنبال بازگشت به روسیه خواهد بود تا جان خود را مانند همسرش به خطر بیندازد و یا  به تلاش های ضد فساد خود از راه دور ادامه می دهد.

یولیا ناوالنایا که در مسکو به دنیا آمده و بزرگ شده است، فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل از دانشگاه اقتصاد این کشور است. او قبل از ازدواج با ناوالنی در یک بانک کار می کرد . نوع زندگی مشترک او با الکسی درست برخلاف مدل زندگی کردن پوتین بود که  در طول بیش از دو دهه حکومت خود خانواده خود را تا حد زیادی از دید عموم پنهان نگه داشته است. الکسی و همسرش در شبکه های اجتماعی برای هم پست های احساسی می نوشتند. یولیا هرگز در این سالها سعی نکرد الکسی  را از مسیر سیاسی خود منصرف کند. او سال گذشته اسکار بهترین مستند «ناوالنی» را در لس آنجلس پذیرفت و به او پیام داد: «قوی بمان، عشق من.»

آخرین پست ناوالنی از زندان، پیام روز ولنتاین به همسرش بود.

همسر الکسی ناوالنی

یکی از تصاویر ماندگار این زوج در هواپیمای بازگشت به روسیه در اوایل سال 2021 است، الکسی پس از بهبودی از مسمومیت خود در آلمان تصمیم به بازگشت به خانه گرفت با وجود آنکه می دانست بازداشت خواهد شد.  در هواپیمای مملو از خبرنگارانی که هر حرکت آنها را دنبال می کردند، این زوج در حالی که یک جفت هدفون را به اشتراک می گذاشتند، به آرامی کارتون «ریک و مورتی» را تماشا کردند. این یکی از آخرین لحظات زندگی مشترک آنها بود در حالی که ناوالنی هنوز آزاد بود.  او یک ماه بعد در دادگاه گفت: "زندگی به معنای به خطر انداختن همه چیز است."

با مرگ الکسی ناوالنی شاید همسرش نیز به این نتیجه رسیده باشد.

 

 

منبع: جماران
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار