حمله و توهین هفته‌نامه سپاه به خاتمی به خاطر شرکت نکردن در انتخابات

عدم حضور سیدمحمد خاتمی پای صندوق رای در انتخابات اخیر، واکنش‌های انتقادی و حمایتی زیادی در پی داشته است؛ این موضوع همچنان دستمایه حملات برخی رسانه‌ها از جمله نشریه سپاه پاسداران به او شد.

به گزارش جهان مانا، در جدیدترین مورد، هفته‌نامه صبح‌صادق، ارگان مطبوعاتی معاونت سیاسی سپاه پاسداران، در یکی از یادداشت‌های شماره اخیرش، بابت رای ندادن خاتمی به تندی او را مورد حمله قرار داده و خواستار عذرخواهی‌اش شده است.

صبح صادق در یکی از این یادداشت‌ها که نویسنده آن مهدی سعیدی، جانشین مرکز مطالعات معاونت سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به آنچه «خط تحریم» نامیده، پرداخته است.

نویسنده طی این یادداشت تعریضی هم به خاتمی کرده و گفته که «کهولت سن خاتمی درایت را از او گرفته است.»

تکرار مشارکت 42درصدی سال 98، پیروزی بود

در ابتدای این یادداشت، به اصل انتخابات اخیر اشاره شده که همزمان با آن، «خط تحریم به میدان آمده بود.» نویسنده هدف از به میدان آمدن «خط تحریم» را ممانعت از «تکرار مشارکت 42درصدی سال 1398» در انتخابات مجلس یازدهم عنوان کرده است.

خط رسمی گفتمان حاکم بر رسانه‌های رسمی و چهره‌های سیاسی محافظه‌کار بر این مبناست که مبنا و شاخص تحلیل انتخابات یازدهم اسفند، آمار مشارکت انتخابات مجلس یازدهم در سال 1398 است، با این استدلال که مخالفان و تحریم‌‌کنندگان انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، نتوانسته‌اند موفق شوند و آمار مشارکت در انتخابات اخیر، تقریبا همان آمار انتخابات سال 1398 است.

طبق آمار رسمی منتشره از سوی وزارت کشور، در انتخابات یازدهم اسفند ماه، قریب به 25 میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادن، پای صندوق‌های رای حاضر شدند که نزدیک به 41درصد و دقیق‌تر، 8/40درصد از کل واجدان شرایط می‌شوند. این آمار رکورد پایین‌ترین نرخ مشارکت در ادوار انتخابات مجلس در جمهوری اسلامی را از آن خود کرده است. پیش از انتخابات اخیر، رکورد پایین‌ترین مشارکت در ادوار انتخابات مجلس، متعلق بود به انتخابات مجلس یازدهم که 42درصد بود.

اما نکته‌ای در این بین که تحلیل‌های مبتنی بر گفتمان حاکم پاسخی به آن نمی‌دهند این است که اساسا مشارکت چرا به پایین‌تر از مشارکت مجلس یازدهم سقوط داشته است؛ حتی با ارفاق، مشارکت چرا در حد همان انتخابات 1398 مانده است؟

سال 98 دولت روحانی و مجلس دهم باعث کاهش مشارکت بود؛ امسال چطور؟

در سال 1398، طیف محافظه‌کاران، معتقد بودند که این مشارکت پایین ناشی از نارضایتی مردمی از عملکرد دولت دوم روحانی و مجلس دهم است؛ آنها معتقد بودند که مجلس دهم کارایی نداشته و نتوانسته نظر مردم را جلب کند. همچنین یکی دیگر از عوامل افت مشارکت را در اقدام دولت چند ماه قبل از آن، یعنی گرانی شبانه بنزین در آبان ماه 1398 می‌دیدند. آنها معتقد بودند که این اقدام دولت، باعث نارضایتی مردم شد که در نتیجه آن، مشارکت در انتخابات نیز افت محسوسی داشت. با فرض صحت ادعای این تحلیل‌های محافظه‌کاران، به این سوال پاسخ نمی‌دهند که در انتخابات امسال، در شرایطی که نه خبری از دولت دوم روحانی است و نه خبری از مجلس دهم، مشارکت چرا به یکی، دو درصد پایین‌تر از مشارکت سال 1398 رسیده است؟ انتخابات اخیر در شرایطی برگزار شد که نزدیک به 4 سال از روی کار آمدن مجلس یازدهم موسوم به مجلس انقلابی می‌گذرد و دو سال و نیم از عمر دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رییسی. اما در بین این تحلیل‌ها، نقش و تاثیر عملکرد دولت و مجلس محافظه‌کار و سقوط شاخص‌های اقتصادی و آب رفتن سفره‌های مردم درنظر گرفته نمی‌شود؛ البته که این دست تحلیلگران خود می‌دانند اما با سیاسی‌کاری، این موضوعات را لاپوشانی می‌کنند.

 

منبع: اعتماد
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار