انسیه خزعلی: سعی می‌کنیم حجاب را حفظ کنیم تا بانوان مورد تجاوز قرار نگیرند!

انسیه خزعلی گفت: اگر ما در جامعه خود سعی می‌کنیم بعضی از موارد مانند حجاب را حفظ کنیم برای این هست که بانوان بهتر بتوانند در جامعه فعال باشند و مورد تجاوز قرار نگیرند و حریم‌هایی برای زن نگه داریم که از آزار جنسی و خشونت حفظ شوند.

به گزارش جهان مانا، انسیه خزعلی، معاون رییسی که برای شرکت در شصت و هشتمین نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفتگو با نشریه آمریکایی نیوزویک افزود: ایران تلاش می‌کند حقوق زنان را تا جایی که امکانات در اختیار دارد در ایران و کشور‌های دیگر مورد حمایت قرار دهد. به همین دلیل ایران باید در کمیسیون مقام زن سازمان ملل باشد و اسرائیل که قتل عام کننده زنان است نباید باشد.​

اهم اظهارات انسیه خزعلی را به نقل از خبرگزاری صداوسیما در ادامه میخوانید:

  •  ایران از مظلومان، حقوق زنان و بسیاری از کسانی که در شرایطی از حقوق‌شان محروم هستند، حمایت می‌کند.
  • ایران معترض است که چرا سال گذشته با یک جنجال و هیاهوی رسانه‌ای و بدون هیچ استنادی عضویت ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل لغو کردند و امسال، صهیونیست‌ها با کشتاری که در حال انجام آن هستند و بیش از ۲۲ هزار زن و کودک کشته شدند، همچنین با توجه به وضعیت رقت‌باری که زنان باردار غزه دارند و در شرایط بسیار نامناسب بدون دارو و غذا به سر می‌برند، چطور هست که سازمان ملل با استاندارد‌های دوگانه عمل می‌کند؟
  • سال گذشته به علت فوت ناگهانی یک زن جوان شایعات و دورغ‌های زیادی جعل و منتشر شد، در حالی که امسال این تعداد از کشته‌های زن در پیش چشم جهانیان نادیده انگاشته می‌شود.
  • در شرایط فعلی یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین فقری که ما مشاهده می‌کنیم در غزه هست، به خاطر حوادث جنگ و آوارگی به‌وجودآمده و محاصره مردم غزه، زنان و کودکان که بی گناه هستند. در گزارشی که توسط سازمان ملل ارائه شد از هر ۵ زنی که مورد سوال قرار گرفتند ۴ زن اعلام کردند که وضعیت غذایشان به نصف کاهش پیدا کرده است و یا یکی از اعضای خانواده باید ازبرخی وعده‌های غذا صرف نظر کند؛ و این صرف نظر کردن معمولا به عهده مادران هست.
  • من حقیقتا فکر می‌کنم که آمریکا با وضعیتی که در حقوق زنان دارد نباید مدعی حقوق زنان باشد. مساله رسیدن به مناصب و یا ریاست جمهوری نمی‌تواند تامین کننده حقوق زنان باشد؛ این یک شعار و نمایش هست و در نهایت شامل افراد محدودی می‌شود. چیزی که در واقعیت برای حمایت از زنان باید انجام شود جلوگیری از ستم‌ها، خشونت‌ها و تعدی‌هایی است که به حقوق عموم زنان وجایگاه امن زنان در آمریکا می‌شود. به مناسبت، در موارد مختلفی در مورد شرایط زنان و در مورد مسائل خاصی مانند مسئله خشونت و آزار جنسی مطالعه‌ای داشتم، آمار مربوط به آمریکا خیلی تاسف برانگیز بود که اصلا قابل مقایسه با ایران نیست و شاید دلیلش این است که قوانینی در ایران وجود دارد که از بسیاری از خشونت‌ها علیه زنان پیشگیری می‌کند.
  • در آمار‌های رسمی آمریکا دیده می‌شود که روزانه چه تعداد زیادی زن در خشونت‌های خانگی توسط همسر یا دوستان مردشان به قتل می‌رسند، این آمار وحشتناک است و اصلا قابل مقایسه با ایران نیست که علت آن بعضی از قوانینی ست که به اسم آزادی، امنیت زنان را محدود می‌کند.
  • طبق آماری که از سایت‌های آمریکا و سایت اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام شده، مقدار آزار جنسی که نسبت به زنان مطرح شده وحشتناک هست. در سال گذشته شاهد نهضت me_too بودیم و خیلی‌ها به این موضوع اعتراض کردند که بسیاری از خانم‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرند. این‌ها بخشی از کسانی بودند که اعلام می‌کردند و طبق اعلام اداره پیشگیری خیلی از افراد به دلیل ترس از آبرو و شرایطی که ممکن است بعدا برای آن‌ها به وجود آید حاضر به اعلام نیستند.
  • این که ذکر می‌شود از هر ۴ زن یک زن مورد تجاوز کامل قرار می‌گیرد و نیمی از زنان مورد دست درازی و تعرض قرار می‌گیرند آمار خوبی نیست. خیلی از کودکان یا نوجوانان که مورد تعرض قرار می‌گیرند و این مساله تا ابد در زندگی روحی و روانی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و دچار مشکل می‌شوند، این‌ها تمام مسائلی هست که مربوط به حقوق زنان می‌شود؛ و به خاطر زن بودن این وضعیت را تجربه می‌کنند.
  • دولت‌های غربی وظیفه دارند در قانون‌های خود تجدید نظر کنند که چه چیزی باعث به وجود آمدن این تعرض‌ها برای زنان می‌شود و وضعیت و حقوق آن‌ها مورد آسیب قرار می‌گیرد. معتقد هستیم به صورت جدی در بحث قوانین و نوع نگاهی که در آمریکا به زنان می‌شود باید تجدید نظر صورت بگیرد.»
  • چرا اخلاق منحط شده است؟ چه قوانین و ضوابطی گذاشته شده است که جامعه به انحطاط کشیده شده است؟ به قول چامسکی بزرگترین تهدید برای بشریت آمریکاست. چرا که معنویت و اخلاق به طور کامل در آمریکا در حال از بین رفتن است. این‌ها باید ما رابه فکر وادارد که چه کردیم و چه چیزی در آمریکا حاکم است؟ جمله معروف چامسکی هست که میگوید در آمریکا فقط یک حزب حاکم است و آن هم حزب کسب و کار است. همه چیز حول محور اقتصاد و سود و منفعت می‌چرخد و در این راستا انسانیت فدا شده است؛ و بیش از همه، این زنان هستند که طعمه و فدای اقتصاد، سودآوری و منفعت می‌شوند. بدن برهنه زنان در حال معامله هست و متأسفانه صنعت‌های مختلفی که مربوط به جنسیت هست روز به روز در حال افزایش و رواج بیشتری هست و این زنان هستند که ضررکرده اول هستند.
  • سعی می‌کنیم حریم‌هایی برای زن نگه داریم که از آزار جنسی و خشونت حفظ شوند.
  • امکان رئیس جمهور شدن یک زن در ایران وجود دارد.

     

 

دیدگاه