پرونده باز است!/ شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت رییس‌جمهور سابق را اعلام کرد

۲۰ آبان ماه بود که خبر ثبت‌نام حسن روحانی برای انتخابات ششم خبرگان رهبری منتشر شد. بلافاصله پس از ثبت‌نام رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم زمزمه‌هایی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که روحانی، ردصلاحیت خواهد شد

به گزارش جهان مانا، «عدم ایستادگی در برابر غرب»، «اشکال در اجرای برجام» و «ادعای اهانت به شورای نگهبان و قوه قضاییه» سه ضلع مثلثی هستند که بر اساس اعلام سایت حسن روحانی دلایل ردصلاحیت او را تشکیل می‌دهند. چهره‌ای که بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایده ردصلاحیت او برای نخستین‌بار در سال ۹۶ و در آستانه انتخابات دوازدهم ریاست جمهور از سوی اصولگرایان رادیکال مطرح شد، اما با این تصور که روحانی در سال ۹۶ از نامزد اصلی اصولگرایان (ابراهیم رییسی) شکست خواهد خورد، ردصلاحیت او از دستور کار خارج شد. با گذشت ۶ سال از انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، این‌بار تصمیم‌سازان دست راستی، حاضر به پرداخت ریسک حضور شیخ الرییس اعتدالگرایان در پروسه مهم انتخابات خبرگان ششم نشدند و ترجیح دادند تا مهر ردصلاحیت را بر پرونده یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی کشور از زمان شکل‌گیری انقلاب سال ۵۷ بکوبند. ردصلاحیتی که آغاز پروسه‌ای طولانی در پرونده یکی از مهم‌ترین ردصلاحیت‌های تاریخ جمهوری اسلامی شد. روندی که با ثبت نامه حسن روحانی در انتخابات خبرگان ششم آغاز شده بود، حتی با ارسال نامه دلایل ردصلاحیت او توسط شورای نگهبان، هنوز بسته نشده است و نامه‌نگاری‌ها میان طرفین ادامه دارد.

ردصلاحیت پرماجرای روحانی از کجا آغاز شد؟

۲۰ آبان ماه بود که خبر ثبت‌نام حسن روحانی برای انتخابات ششم خبرگان رهبری منتشر شد. بلافاصله پس از ثبت‌نام رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم زمزمه‌هایی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که روحانی، ردصلاحیت خواهد شد. در این میان، بسیاری از چهره‌های اصولگرا و رادیکال‌های دست راستی از شورای نگهبان خواستند که اجازه ندهند شخصیتی مانند روحانی امکان حضور در انتخابات خبرگان را در برهه حساس فعلی داشته باشد.

این روند ادامه داشت تا اینکه از روز‌های ابتدایی بهمن ماه، آرام زمزمه‌های ردصلاحیت روحانی بدل به اصواتی گسترده‌تر شد و ۴ بهمن ماه رسما خبر ردصلاحیت روحانی تایید شد. پس از تایید حسن روحانی دامنه وسیعی از واکنش‌ها در خصوص این موضوع بازتاب پیدا کرد، از اسحاق جهانگیری و علی جنتی گرفته تا فیض‌الله عرب سرخی و همتی و ... همگی به نقد این رویه شورای نگهبان پرداختند. از سوی دیگر چهره‌های تندروی جناح راست به استقبال این ردصلاحیت رفته و برخی دلیل آن را، تلاش روحانی برای «سقیفه‌سازی» در دورنمای آینده اعلام کردند. کریمی‌قدوسی در همین خصوص با انتشار توییتی نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه‌سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان ردصلاحیت شد.» اشاره کریمی‌قدوسی به ظرفیت ارتباطی و اعتباری ویژه‌ای است که روحانی از آن برخوردار است و ممکن است از این ظرفیت‌ها برای هدایت مجلس خبرگان در تحولات آینده استفاده کند.

همزمان با این انتقادات، اما مطالبه مهم‌تری هم میان فعالان سیاسی و شخص حسن روحانی مطرح شد و آن اینکه شورا، رسما دلایل این ردصلاحیت را اعلام کند. مسوولان شورای نگهبان در واکنش به این درخواست در وهله نخست، تلاش کردند، توپ ردصلاحیت را به زمین شخص روحانی انداخته و از حریم شخصی و معذورات قانونی صحبت کردند. اما درخواست روحانی برای بار‌های دوم و سوم (اسفندماه) هم تکرار شد. وقتی فشار افکار عمومی برای بیان دلایل ردصلاحیت بیشتر شد، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد فعلا شورا، سرگرم ماجرای انتخابات است و فرصت بررسی درخواست‌های شخصی افراد را ندارد!

روحانی و یارانش، اما بیکار ننشستند و از همان آغاز تلاش کردند، هزینه این خالص‌سازی را برای رادیکال‌ها، صد چندان کنند. به این دلیل بود که حسن روحانی دست به قلم شد و طی نامه‌های مستمری خواستار، بیان دلایل ردصلاحیت خود از سوی شورای نگهبان شد. شورای نگهبان، اما هر بار تلاش کرد توپ را به زمین حسن روحانی انداخته و پرونده ردصلاحیت روحانی را از تیررس توجه افکار عمومی خارج سازد. روحانی، اما بدون توجه به این تاکتیک‌ها، بر پیگیری درخواست خود اصرار کرد تا اینکه نهایتا دیروز از دلایل این ردصلاحیت رونمایی شد.

پرونده همچنان باز است؟

بر اساس اعلام حسن روحانی در نشست با کارگزاران دولتش، دلایل ردصلاحیت او یکی ادعای اهانت به قوه قضاییه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و نهایتا اشکال در اجرای برجام و... که به اطلاع او رسیده است. در شرایطی که برخی تصور می‌کردند با اعلان نظر شورای نگهبان پرونده این ردصلاحیت مهم مختومه خواهد شد، روحانی اعلام کرد به زودی برای روشن شدن ابعاد پنهان موضوع نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان نوشته و موضوع را از منظر تحلیلی بررسی خواهد کرد.

حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رییس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد. او در بخشی از اظهارات خود از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: «من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضاییه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و... این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسوولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.» باید دید با اطلاع‌رسانی شورای نگهبان و نامه روحانی، این پرونده پرماجرا مختومه خواهد شد یا اینکه همچنان این بحث‌ها و بیان دیدگاه‌های طرفین ادامه خواهد داشت.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار