ممنوعیت عجیب برای یک قبرستان در کهکیلویه و بویراحمد!

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نصب شیر سنگی در قبرستان‌های استان ممنوع است و به سنگ فروشی‌ها و سنگ تراشی‌ها اعلام می‌کنیم تا از هرگونه پیکر تراشی یا فروش یا عرضه چنین پیکره‌هایی اجتناب کرده و سریعا نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام کنند.

 

سیدعیسی حسنی در یاسوج اظهار کرد: با تاکیدات امام جمعه یاسوج و نیز گزارش‌های واصله از دیدبانان پیشگیری و نهایتا رصد میدانی از سنگ قبر سازی‌ها و آرامستان‌های استان حکایت از بدعتی جدید در خصوص تشریفات تدفین و قبر و بارگاه‌سازی برای اموات در استان خاصه مرکز استان توسط سنگ تراشی‌ها دارد.

وی افزود: براساس واقعیات، مدتی است که پیکره شیر و حیوانات دیگر برای نصب بر روی قبور آماده‌سازی و تراشیده و در اختیار و مَنظر مردم قرار گرفته و متاسفانه عده‌ای هم بدون توجه به ریشه‌های موضوع و بدعت بودن و فاقد هرگونه مبنای دینی و شرعی و عرفی و حتی قانونی بودن مبادرت به صرف هزینه‌های گزاف و نصب بر قبور کرده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از آنجایی که این موضوع بر خلاف رویه فرهنگ و آداب رسوم استان و فاقد هرگونه مبنای شرعی و دینی بوده و جز ترویج خرافات و البته تحمیل هزینه‌های گزاف بر گُرده مردم بویژه خانواده‌های فقیر و دارای یتیم، منفعتی نه برای خانواده‌ای، قبیله‌ای و حتی اموات ندارد و به عنوان بدعت در حال گسترش است، بنابراین باید سریعا جمع آوری و مدیریت شود.

حسنی تاکید کرد: در راستای پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی از وقوع جرم و جلوگیری از شیوع هرگونه بدعت و خرافات در جامعه حداکثر ظرف یک هفته، به سنگ فروشی‌ها و سنگ تراشی‌های شهرستان‌های استان اعلام می‌کنیم تا از هرگونه پیکر تراشی یا فروش یا عرضه چنین پیکره‌هایی امتناع و اجتناب کرده و سریعا نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پس از یک هفته به صورت میدانی، این موضوع بررسی و تک تک محل‌های عرضه مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت ملاحظه یا مشاهده هرگونه پیکر نسبت به جمع‌آوری و معدوم‌سازی آن‌ها اقدام و تشکیل پرونده قضایی برای مُتخلفین در دادستانی مرکز استان تشکیل خواهد شد و عواقب برعهده متخلفین است.

 

منبع: ایرنا
دیدگاه