جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا +عکس

فروردین و اردیبهشت زمان مناسبی برای سفر است. در این فصل همه مناطق ایران در اوج زیبایی خود است، ‌‌‌ چه شیراز باشد و چه کردستان و چه چهارمحال و بختیاری یا خراسان جنوبی و... از این رو بهتر است تعطیلات این دو ماه را غنیمت شمرده و به مناطقی که تاکنون از نزدیک ندیده‌‌‌اید در این دو ماه سفر کنید. پیشنهاد ما به شما‌‌‌، ترکمن صحراست.

منطقه‌‌‌ای که نهایت زیبایی خود را در این دو ماه تجربه می‌کند و کوهستان‌‌‌ها و تپه‌‌‌های اطراف آن مملو از گل‌‌‌های زرد‌رنگ می‌شود. زیارتگاه وگورستان خالد نبی از اصلی‌‌‌ترین جاذبه‌‌‌های ترکمن صحرا هستند که هر ساله انگیزه سفر بسیاری از گردشگران به این منطقه می‌شوند. آرامگاه خالد نبی در ارتفاع و بر فراز قله گوگجه داغ قرار دارد و از آنجا می‌توان چشم‌‌‌اندازی بی‌نظیر را مشاهده کرد. گفته می‌شود خالد نبی مسیحی بوده و این دین را در دوره ساسانی و به روزگار پادشاهی انوشیروان تبلیغ می‌‌‌کرده است. البته علاوه بر آرامگاه خالد نبی، ‌‌‌ دو جاذبه دیگر در این منطقه داریم؛ گورستان خالد نبی و آرامگاه چوپان آتای. زمانی که از گورستان صحبت می‌‌‌کنیم منظور یک گورستان معمولی نیست. در این گورستان تندیس‌‌‌های سنگی را شاهدیم که درباره آنها نظریه‌های مختلفی داده شده است. گاه نیز آنها از دست تخریب‌‌‌کنندگان در امان نمانده و شاهد شکستن این تندیس‌‌‌ها یا آتش‌سوزی‌‌‌های عمدی در محوطه در سال‌های اخیر بوده‌‌‌ایم. بنابراین اگر هنوز تصمیم به سفر نگرفته‌‌‌اید به این منطقه بروید و سری به آرامگاه و گورستان بزنید و در عین حال از چشم‌‌‌اندازهای بدیع این منطقه لذت ببرید.

​ترکمن صحرا​

آشوراده، ‌‌‌ تنها جزیره خزر

آشوراده یکی از معروف‌‌‌ترین جزایر ایرانی است. این جزیره شهرت خود را نه به واسطه هتل و اقامتگاه بلکه بر سر منازعاتی که درباره توسعه گردشگری در آن در گرفته دارد. با این حال آشوراده از جهتی دیگر هم جالب توجه است. در این جزیره دهه‌‌‌ها پیش جمعیتی از صیادان و خانواده‌‌‌هایشان ساکن بودند که با بالا آمدن آب ناچار به ترک جزیره شدند و تاکنون نیز تلاش‌‌‌هایشان برای بازگشت به جزیره ناکام مانده است. در آشوراده البته نشانه‌‌‌هایی از زندگی صیادان در گذشته به چشم می‌‌‌خورد. بنابراین چنانچه تصمیم به سفر به استان گلستان گرفته‌‌‌اید حتما به آشوراده سری بزنید. البته توصیه ما به شما این است که پیش از سفر به آشوراده لااقل بخش‌‌‌هایی از مستندی را که درباره بومی‌‌‌های این جزیره ساخته شده ببینید تا با ورود به جزیره بتوانید آنچه پیش روی شماست و آنچه در گذشته وجود داشته را مقایسه کنید و بتوانید در ذهن خود تصویرسازی داشته باشید.

 

torkaman-sahra7

 

اگر قصد سفر به آشوراده را دارید، ‌‌‌ این به آن معناست که بندرترکمن هم در سفر شما می‌‌‌گنجد، ‌‌‌ زیرا برای رفتن به آشوراده چاره‌ای جز قایق‌سواری از این بندر به جزیره نیست. در بندر ترکمن می‌توانید بازارگردی کرده و سوغات‌‌‌هایتان را یا از بازار یا از «اوبه»‌‌‌ها که نام کلبه ترکمن‌‌‌هاست خریداری کنید. امکان دیگری که در این بندر وجود دارد، عکاسی با لباس ترکمنی برای زنان و مردان است. آنها لباس‌‌‌های ترکمنی را بر تن شما می‌کنند و می‌‌‌گویند چطور مشابه یک زن یا مرد ترکمن عکس بگیرید.

 

torkaman-sahra8

 

گل‌‌‌فشان‌‌‌ها، این بار در شمال

یکی از جاذبه‌‌‌های سفر بلوچستان و چابهار مشاهده گل‌‌‌فشان‌‌‌هاست. گل‌‌‌فشان را به گونه‌‌‌ای می‌توان با آتشفشان مقایسه کرد، با این حال به جای مواد مذاب از گل‌‌‌فشان‌‌‌ها گل سرد فوران می‌کند، ‌‌‌ در عین حال حالت انفجاری و خطراتی را که در آتشفشان‌‌‌ها شاهدیم در گل‌‌‌فشان‌‌‌ها نمی‌بینیم. با این حال درباره گل‌‌‌فشان‌‌‌های استان گلستان کمتر شنیده‌‌‌ایم. گل‌‌‌فشان‌‌‌های «قارنی یاریق»، ‌‌‌«نفتیجه»، «گمیشان» و «اینچه برون» را می‌توان در ۱۸ کیلومتری آق‌قلا و در حاشیه شرقی روستای «سقرتپه» مشاهده کرد.

 

ترکمن صحرا

خرید در بازارهای مرزی

اگر خرید اولویت زیادی در سفر برای شما دارد، ‌‌‌ سری به اینچه برون بزنید. در این بازار مرزی هم می‌توانید اقلامی را که از سوی کشورهای شمالی ایران می‌‌‌آید بخرید. علاوه بر آن مشابه بندر ترکمن در این بازار نیز می‌توان از «اوبه»ها که همچنان که توضیح داده شد، ‌‌‌ کلبه‌‌‌هایی به شکل آلاچیق و جزئی از فرهنگ ترکمن‌ها هستند، ‌‌‌ صنایع دستی و زیورآلات ترکمنی بخرید. اگر از بازارگردی خسته شدید‌‌‌ سری به تالاب‌‌‌ها و سایر مناطق‌‌‌ طبیعی اطراف بزنید.

b9855a3e-ebac-42c7-8f38-e703cf6eef21-840x560 (1)

 

تجربه طعم چکدرمه و بورگ

گرچه عرصه‌‌‌های طبیعی و آثار تاریخی بخشی از جاذبه‌‌‌های سفر هستند، ‌‌‌ با این حال غذا از دیگر جذابیت‌‌‌های یک مقصد است. خوشبختانه در گنبد و حوالی آن، ‌‌‌ امکان تجربه غذاهای محلی وجود دارد. «چکدرمه» از غذاهایی است که در این منطقه می‌توانید امتحان کنید. علاوه بر آن انواع بورگ و... می‌توانید تهیه کنید. در این منطقه مشابه خوزستان و سیستان و بلوچستان، ‌‌‌ مجموعه‌‌‌ای از خوراک‌‌‌های ارزان نظیر «فیتجه»، ‌‌‌ «مانتی»، ‌‌‌ «گیس» و... وجود دارد که طعم متفاوتی دارند. خوشبختانه اغلب این غذاها در دو دسته گیاهی و با گوشت سرو می‌‌‌شوند که می‌توانند خاطر گیاهخواران را هم بابت پیدا کردن یک خوراک لذیذ گیاهی راحت کنند.

چکدرمه-ترکمنی

 

چگونه سفر کنیم ؟

اگر مبدأ این سفر را تهران در نظر بگیریم برای رفتن به این مناطق چند گزینه روی میز است، ‌‌‌ از قطار و هواپیما گرفته تا اتوبوس و وسیله نقلیه شخصی. گزینه آخر این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی در میان مناطق مختلف تردد کنید و نگرانی‌های کمتری داشته باشید. با این حال مسیر رفتن به استان گلستان و سپس خالد نبی و... طولانی است. بنابراین پس از یک استراحت کامل به سمت گلستان راه بیفتید. با رسیدن به گرگان بخش دیگری از سفر شما شروع می‌شود. باید وارد جاده گرگان و بجنورد شوید و پس از آنکه از آزادشهر و مینو‌شهر عبور کردید و به گالیکش رسیدید، ‌‌‌ در دو‌راهی از جاده بجنورد خارج شده و به سمت کلاله برانید.

از کلاله به سمت مراوه تپه بروید و از آنجا با دقت در تابلوهای راهنما به یک جاده فرعی وارد شوید و از آنجا در یک مسیر شیب‌دار به سمت خالد نبی برانید. خوشبختانه در سال‌های اخیر با گسترش اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی، گزینه‌‌‌های اقامتی متعددی در این منطقه برای گردشگران وجود دارد. آنها می‌توانند ضمن اقامت، ‌‌‌ غذاهای محلی سفارش دهند و از بلدها یا راهنمایان گردشگری محلی کمک بگیرند. هزینه این اقامتگاه به ازای هر نفر یک شب با صبحانه محلی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰‌هزار تومان است که به ازای هر نفر شام یا ناهار محلی ۱۵۰‌هزار تومان به آن افزوده می‌شود.

torkaman-sahra10

 

 

دیدگاه