ظروف دست‌دوم، تاریخی از آب درآمدند

دو ظرفی که در یک فروشگاه خیریه به قیمت ناچیزی فروخته شدند در نهایت به عنوان آثار تاریخی به‌جای‌مانده از یکی از دودمان‌های سطلنتی چین شناسایی شدند.

به نقل از آرت‌نت، دو ظرف متعلق به دودمان «چینگ» کشور چین که زمانی در یک فروشگاه خیریه لندنی به قیمت ۲۵ دلار فروخته شده بودند، در حراجی «رازبریز» که شانزدهم می سال جاری برگزار خواهد شد با قیمت تخمینی ۶۳,۰۰۰ دلار به مزایده گذاشته خواهند شد.

بر روی این دو ظرف که حدودا ۱۲ سانتی‌متر ارتفاع دارند، تصاویر گل‌های داوودی قرمز و زرد به همراه نیلوفرهای آبی نقش بسته است. مُهر امپراتور چیان‌لونگ نیز با رنگ آبی زیر لعاب این ظروف حک شده است.

«بیل فارست» کارشناس حراجی «رازبریز» با اشاره به اینکه مالک کنونی این ظروف در زمان خرید آن‌ها از اصالت ظروف مطلع نبود، بیان کرد: «سفالگری این ظروف بسیار ماهرانه انجام شده و نقش‌های آن‌ها نیز با مهارت بالایی طراحی شده است. قطعا نمی‌توان فروشگاه‌های خیریه را برای شناسایی نکردن چنین اشیاء خاصی سرزنش کرد، چراکه تنوع و تعداد اشیائی که به این فروشگاه‌ها اهدا می‌شود بسیار زیاد است.»

فردی که این ظروف را از فروشگاه خیریه خریداری کرده بود، بخشی از سود حاصل از فروش این ظروف در حراجی را به خیریه اهدا خواهد کرد.

این نخستین‌باری نیست که ظروف منقش به گل‌های داوودی و نیلوفر آبی در حراجی فروخته می‌شوند. در سال ۲۰۲۱، یک جفت ظرف مشابه در حراجی ساتبیز لندن به قیمت ۳۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شد. در سال ۲۰۱۳ نیز یک جفت دیگر در حراجی هنگ کنگ کریستیز به قیمت ۷۸۲,۰۰۰ دلار به فروش رسید. نبود درپوش ظرف‌ها و ایجاد چند ترک بسیار ریز بر روی ظروف خریداری‌شده از خیریه باعث شده تا ارزش آن‌ها به اندازه سایر ظروف مشابه فروخته‌شده نباشد.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه