وزیر ارشاد: حجاب جزو خط قرمز‌های ماست / نمی‌توانیم به قاضی بگوییم چه حکمی برای هنرمندان صادر کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با جمعی از معاونان و مدیرانش در وزارتخانه در نشستی صمیمی با خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه شرکت کرد و به پرسش‌ها و مطالبات آنها درباره حمایت از خبرنگاران، شفاف‌سازی در فضای فرهنگ و هنر و همچنین موضوعات مرتبط با سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی و همچنین وضعیت هنرمندان و احکام صادره برای آنها پاسخ گفت.

 

به گزارش جهان مانا، اهم اظهارات اسماعیلی بدین شرح است:

  • وقتی کار را شروع کردم، یک برنامه اقدام در قالب حدود ۱۲۴ بند در سایت‌مان منتشر کردیم. اگر از من بپرسید که آقای اسماعیلی به چه میزان برنامه‌تان تحقق پیدا کرد، شاید شما بگویید من خودشیفته‌ام، اما باید بگویم حدود ۸۵ یا ۹۰ درصد از برنامه‌هایمان بدون اغراق محقق شده است.
  • من وزیر شفافی هستم. گاهی دوستانم می‌گویند برخی حرف‌هایی که می‌زنید برای ما توقع ایجاد می‌شود. به عنوان مثال برای اولین بار گفتیم بر اساس تبصره ۹ بند «ه»، شرکت‌ها و بانک‌های دولتی موظف هستند یک درصد از هزینه‌هایشان را به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص بدهند. گفتیم صف هم نکشند مقابل مراکز اقتصادی؛ ضمن این‌که گفتیم که ۵۰ درصدش را به صندوق هنر واریز می‌کنید و ما به طرح‌هایمان می‌دهیم و یک کارگروه هم گذاشتیم و بسیار شفاف آیین‌نامه‌اش را در دولت تصویب کردیم که مجلس شورای اسلامی یک اشکال جزیی گرفت و آن هم حل شد و کار شروع شده است. بله اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر به طرز شگفت‌انگیزی ۱۰ ـ ۲۰ برابر شده است. ما همه اینها را اعلام می‌کنیم. من هم قرار نیست تا ابدالدهر وزیر ارشاد باشم چون از دو دقیقه بعد خبری نداریم.
  • درباره هدیه خبرنگاران هم باید بگویم سال گذشته این هدیه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال ۴۰۰ هزار تومان شد و ما خواهش کردیم پنج برابر شود؛ یعنی حدود دو میلیون تومان و به هر یک از خبرنگارانی که در سامانه ثبت هستند این هدایا تعلق بگیرد.
  • من وقتی به ارشاد آمدم، آقای حسین انتظامی که از دوستان قدیمی بنده هستند و من به ایشان علاقه‌مند هستم، گفتند ما این کار را از مدتی قبل تعطیل کرده‌ایم. گاهی اوقات شنیده‌ام که برخی‌ها می‌گویند این (شبکه نمایش خانگی) را داد و رفت. این در حالی است که موضوع شبکه نمایش خانگی در ارشاد از اواخر دولت قبل تعطیل شده بود و حتی موسسه‌اش را در سازمان سینمایی منحل کرده بودند. من که آمدم با این موضوع درگیر بودم و حتی خدمت رهبر عزیز انقلاب هم نامه‌ای نوشتم و توضیح دادم. ایشان هم با لطف و بزرگواری که دارند جلسه‌ای را در دفترشان تشکیل دادند و ما حرف‌هایمان را زدیم و این مسیر تعاملی شروع شد و پیش رفت.

بخاطر تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی نباید آسیب ببیند

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید به معاونان و مدیرانش برای تعامل بیشتر با رسانه‌ها و همچنین هنرمندان، در این زمینه تصریح کرد: به همه دوستان پیشکسوتی که به من مراجعه می‌کنند بارها می‌گویم که شما نماینده من هستید و هرجا مشکلی برایتان پیش آمد این شماره من است، حتما مساله را با ما در میان بگذارید. ما در حوزه خدمت‌گذاری به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هیچ مرزی را نداریم.

قانون و حجاب جزو خط قرمزهای ماست

  •  من شفاف هستم. از همان روز اولی که آمدم، گفتم قانون و حجاب که آن‌هم جزو قانون است، جزو خط قرمزهای ماست و خواهش کردم بارها حتی افرادی که دچار تخطی شده‌اند، برگردند. معتقدم هزاران هزار چهره فرهنگی و هنری نباید به‌خاطر کار چند نفر، زندگی و رزق و روزی‌شان دچار مشکل شود. فعالیت‌های موسیقایی هم در این مدت به ناگهان تعطیل شد. خب چه کسی ضرر کرد؟ نوروز سال گذشته، ۴۰۰ هزار نفر در کشورهای اطراف ایران برای اجراهای صحنه‌ای رفته بودند. امسال ما این فضا را مدیریت کردیم و یک میلیون نفر در همین کشورمان ایران در همین دوره به اجراهای صحنه‌ای رفتند و این چرخ چرخید. بنابراین من معتقد هستم در حوزه فرهنگ و هنر ما باید با حداقل کار سلبی روبه‌رو باشیم. شما فیلم را نگاه کنید. همین فیلم «فسیل». آخرین فیلم پرفروش یک سال و نیم قبل است که ۵۸ میلیارد تومان فروش رفته است. الان سینماتیکت را بزنید، بالای ۲۳۰ میلیارد تومان فروخته است. من نمی‌دانم رونق فرهنگ و هنر چیست. گاه می‌بینم دوستان نقدهای نادرست انجام می‌دهند، وگرنه نقد باعث رشد است.

روایت وزیر ارشاد از ماجرای «تفریق» مانی حقیقی

  •  دیشب ساعت یک آقای خزایی از لبنان به من پیامک دادند و گفتند این فیلم گویا منتشر شده و یک صدایی هم از بنده خدایی که مسئول کار بوده، فرستاد. این فیلم الان در اختیار ما نیست قبل از نمایش، بلکه در اختیار خود تهیه‌کننده است؛ یعنی اصلاً در اختیار سازمان سینمایی وزارت فرهنگ نیست که منتشرش کنیم. 
  • در شبکه نمایش خانگی هم درست است که سریال‌ها در اختیار ما نیست، اما به هر حال مسئولیت کلان حوزه فرهنگ و هنر را ما سیاست‌گذاری و مدیریت می‌کنیم. خود صداوسیما، ساترا و همه عضو مجموعه‌ای هستند که مسئولیت همه با وزارت ارشاد است و آنجا تدابیر کلان حوزه نمایشی مشخص می‌شود. در آنجا هم تاکیدمان همین بوده است. مجموعه‌هایی هم که الان برخی بازیگرانشان در خارج از کشور تبدیل به اپوزیسیون ضدانقلاب شده‌اند اما کارهایشان در حال پخش است و منعی برای آن‌ها نداریم. حالا آن تدوین مجدد و اشکالاتی که وجود دارد، آن یک سیاست دیگر است.

 

دیدگاه