کشف محموله قاچاق کوسه‌ماهی در سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان از کشف محموله قاچاق در حال حمل کوسه‌ماهی در این استان خبر داد و گفت: ترانزیت و قاچاق کوسه‌ماهیان و اجزای بدن آنها از سیستان و بلوچستان، هزینه‌های سنگینی برای متخلفان خواهد داشت.

محمدرضا علیمرادی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: محیط‌زیست با احاطه سایبری و با ایجاد شبکه گسترده همیاران محیط‌زیست، همواره فضایی ناامن برای شکارچیان و متخلفان ایجاد کرده است.

 وی تصریح کرد: یگان حفاظت محیط‌زیست استان در برنامه‌ای منسجم و با گشت‌زنی‌های مستمر در مسیرهای مواصلاتی، مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های استان و با همکاری شبکه گسترده همیاران محیط‌زیست توانسته است، نظارتی بیش از پیش را داشته باشد.

علیمرادی ادامه داد: یگان حفاظت محیط‌زیست استان با بیتوته‌های شبانه ‌روزی در مناطق و زیستگاه‌های سیستان و بلوچستان و براساس اخبار واصله از همیاران محیط‌زیست، محموله قاچاق در حال حمل کوسه‌ماهیان را در مسیر نصرت‌آباد به سمت استان کرمان شناسایی، متوقف و ضبط کرد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد کرد: از خودروی حامل کوسه‌ماهیان تعداد ۴۳ قطعه کوسه کشف شده است. یگان حفاظت محیط‌زیست استان با دو تیم عملیاتی واکنش سریعِ استان و سرمحیط‌بانی نصرت‌آباد پس از ساعت‌ها تعقیب و گریز در جاده مواصلاتی توانست این محموله را کشف کند.

وی افزود: بر اساس قوانین شکار و صید محیط زیست، شکار، حمل و خرید و فروش گونه‌های حیات وحش و اجزای بدن آنها از جمله کوسه‌ماهیان ممنوع است. 

علیمرادی اشاره کرد: محموله‌های کشف‌شده و متخلفین دستگیرشده به منظور پیگیری قضایی و پرداخت جرایم مربوطه  به مقامات قضایی سیستان و بلوچستان استان معرفی شده‌اند.

وی تاکید کرد: شکار و صید و حمل و نگهداری گونه‌های حیات وحش علاوه بر مجازات‌های کیفری، دارای جنبه حقوقی مبنی بر پرداخت ضرر و زیان برای هر قطعه کوسه‌ماهی حداقل مبلغ ۱۰ میلیون تومان است. 

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: کوسه‌ماهیان جز گونه‌های تحت حمایت و در برخی از زیرگونه‌ها در معرض خطر انقراض هستند که متأسفانه تعداد معدودی از افراد سودجو با صید کوسه‌ماهیان آسیب‌های جبران ناپذیری به چرخه زیستی دریا وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: ضمن قدردانی از تمامی هم‌استانی‌ها و دوستداران محیط‌زیست، خواهشمندیم شهروندان گرامی هرگونه تخلف زیست‌محیطی اعم از شکار و صید و ... را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت اقدام مقتضی و فوری این اداره‌کل در دستور کار قرار گیرد. 

 

دیدگاه
آخرین اخبار
بازار