حسن روشن پیشکسوت فوتبال؛

اگر فقط از لژیونر استفاده کنیم تیم ملی لطمه می‌بیند

حسن روشن پیشکسوت فوتبال کشورمان اعتقاد دارد رییس فدراسیون نمی‌تواند در مورد نقش دلالی به طور مستقیم اقدامی کند، اما او مرجعی است که باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان از او حرف‌شنوی دارند تا نکات لازم در مورد برخورد با دلالی را رعایت کنند.

روشن با اشاره به اینکه مهدی تاج اعلام کرده یک دلال در فصل نقل و انتقلات ۱۲۷ میلیارد تومان در آمد داشته است، تاکید کرد: «باشگاه‌ها و مربیان و بازیکنان باید ارتباط خوبی با رییس فدراسیون در خصوص موضوع دلالی داشته باشند. مطمئنا سایر ارگان‌ها و  اداره مالیات هم ورود می‌کند تا بساط این نوع دلالی‌هایی که در فوتبال ایران شاهدش هستیم، برچیده شود. البته دلالی در همه دنیا است، اما در دنیا نوعش با ایران تفاوت دارد.»

وی افزود: «اینجا دلال ممکن است بالای ۵۰ درصد قرارداد را بگیرد، اما در خارج دلال اگر رونالدو را هم انتقال دهد یک مبلغ تعیین شده ۵ یا ۱۰ درصد را می‌گیرد. چند سال قبل بازیکنی با مبلغ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به استقلال آمده بود، اما می‌گفت من فقط ۴۵۰ میلیون تومان این پول را گرفتم، ولی اداره مالیات می‌گفت شما زیر این مبلغ قرارداد اولیه را امضا کردی و باید مالیات آن را بپردازی. برای همین می‌گویم آقای تاج این موضوع دلالی فوتبال را جدی بگیرد.»

این پیشکسوت فوتبال کشورمان ادامه داد: «از آقای تاج می‌خواهم کمیته‌ای را تشکیل بدهد که وظیفه‌اش فقط مبارزه با دلالی باشد. آنها تشکیلات دلالی را در بیاورند و در اختیار مراجع قضایی قرار دهند. باشگاه‌های ما چند سال است که آلوده دلالی شده‌اند. برای همین است فوتبال‌مان در جا می‌زند. آکادمی ما هم با آن درگیر هستند. کارت‌های جعلی می‌زنند که مثلا در تیم ملی یا عضو آکادمی استقلال هستند. اینها را دیده‌ام. از طرفی فردی بوده برای اینکه بچه‌اش راهی تیم شود، خانه‌اش را فروخته و به دلال داده است. این قضیه برای ۷-۸ سال پیش است.»

روشن اضافه کرد: همه جای دنیا دلال وجود دارد. اما ما بیشتر دلال بی‌مصرف و بی‌قانون داریم. حالا اگر مهدی تاج مبارزه با دلالی را شروع کرده کار خوبی است، اما به شرطی که ادامه بدهد تا به نتیجه برسد. مثل قضیه زمین‌های شمال استقلال نشود که در نهایت چند دست چند دست چرخیدند. در نهایت هم به کسی رسید که نمی‌شود یقه‌اش را گرفت.»

او درباره تعیین سقف قرارداد برای باشگاه‌های لیگ برتری از سوی فدراسیون فوتبال و اینکه در فوتبال حرفه‌ای این موضوع محلی از اعراب دارد یا نه گفت: «اولا که ما حرفه‌ای نیستیم، برای اینکه لیگ واقعا حرفه‌ای راه بیندازیم در ابتدا باید لیگ نیمه‌حرفه ای راه می‌انداختیم. اگر لیگ نیمه‌حرفه‌ای جواب می‌داد، لیگ حرفه‌ای را راه می‌انداختیم. نه اینکه به یکباره از لیگ آماتور به لیگ حرفه‌ای برویم و فقط پولش حرفه‌ای باشد. حرفه‌ای شدن فاکتورهای زیادی دارد. فوتبال ما در حال سقوط است.»

این پیشکسوت فوتبال کشورمان تاکید کرد: «فوتبال در سرازیری است و سرعت زیادی هم دارد. در حالی که کشورهایی مانند کره جنوبی، استرالیا و ژاپن و ... روند صعودی دارند یا روندشان حداقل سقوطی نیست، ولی ما فقط سقوط می‌کنیم. فقط یکسری لژیونر داریم که برای تیم ملی از آنها استفاده می‌کنیم و اینطوری مطمئنا تیم ملی لطمه می‌بیند. آرژانتین هم در جام جهانی فقط با ۳_۲ لژیونر مانند مسی شرکت کند در حالیکه بالای ۱۰۰ لژیونر دارد. ما هم اگر فقط به فکر استفاده از لژیونرها باشیم، یعنی باید فوتبال داخلی مان را تعطیل کنیم!»

روشن تاکید کرد: «ما باید یک قانون بگذاریم. استقلال و پرسپولیس که چندین میلیارد تومان هزینه دو بازیکن می کنند، یک تا ۲ میلیارد هم برای آکادمی خود کنار بگذارند. فدراسیون باید روی کار آکادمی‌ها نظارت کند. الان در آکادمی هر کس را مسئول می‌گذارند، می‌گویند خودت پول بیاور. او هم مجبور می‌شود از بازیکنانی که متمول هستند، پول بگیرد. برای همین هم پیشرفت نمی‌کنیم و به قهقرا می‌رویم.»

او درباره بازگشت برخی از لژیونرها به فوتبال کشورمان گفت: «لژیونرهایی که به فوتبال ما برمی‌گردند، هم از لحاظ مالی هم از لحاظ بازی اشباع شده‌اند. وقتی از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه  برگشتیم برخی لژیونرها به فوتبال ما برگشتند. الان هم یکسری لژیونرها برگشتند و از روی شکم سیری بازی می‌کنند. آنها با بازیکنی که تلاش می‌کند، خودش را نشان دهد تا پیشرفت کند و برای ازدواج و خرید خانه و ماشین قرارداد خوب ببندد، تفاوت دارد.»

این پیشکسوت فوتبال کشورمان درباره اینکه هنوز قرارداد امیرقلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی امضا نشده و او به همین دلیل چند روزی است در محل کارش در کمپ تیم ملی حاضر نشده هم گفت: «این خیلی بد است. به هرحال وقتی اکثریت قبول کردند مربی ایرانی برای تیم ملی انتخاب شود خوشحال بودند که یک ایرانی مربی تیم ملی می‌شود و دیگر مربی بی‌کفایت خارجی عهده‌دار تیم ملی نیست. حالا نباید این خوشحالی را از آنها گرفت و قلعه‌نویی زودتر قراردادش را ببنند. بعد هم هر موضوعی هست شفاف اعلام کنند. نمی‌دانم چرا نه فدراسیون و نه خود قلعه‌نویی چیزی اعلام نمی‌کنند تا بدانیم موضوع چیست؟  وقت زیادی هم نداریم.»

او تاکید کرد : «چرا قرارداد قلعه‌نویی به عنوان مربی تیم ملی امضا نشده؟ و چرا امضا نمی‌شود؟ خدای نکرده به مشکل نخورده است؟ بازهم می‌خواهند از مربیان بیکار بیاروند و بعد هم آنها بروند از ما شکایت کنند؟»

 

دیدگاه