مهران شدیدی‌پور : تیم امید را برای همیشه تعطیل کنید!

اگر این‌ بار هم درس نگرفته‌ایم، بهتر است دیگر هیچوقت تیم ملی زیر ۲۳ سال نداشته باشیم.

مهران شدیدی‌پور که به عنوان دستیار مهدی مهدوی‌کیا در کادرفنی تیم المپیک ایران حضور داشت، پس از جدایی از امیدهای ایران به سوئد بازگشت و به کادرفنی تیم واسالون در لیگ دسته دوم این کشور مشغول به کار شد.

مربی سابق تیم المپیک در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار ما در خصوص دلایل ناکامی این تیم در صعود به المپیک صحبت کرد که این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

* در این سال‌ها هیچ استراتژی درستی نداشتیم

عدم صعود ما به ۵۰ سال می‌رسد و ما هر چهار سال این خبر را می‌شنویم و عادی شده است و همیشه منتظر چنین چیزی هستیم. این دوره تمام می‌شود و یک هفته انتقاد و آنالیز وجود دارد و سپس تا زمان بازی‌ها تیم را رها می‌کنیم. تا زمانی که به جایی برسیم که یک تصمیم درست بگیریم، همیشه این اتفاقات تکرار می‌شود و ما باید چهار سال منتظر بمانیم و دوباره هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. به نظر من در فوتبال هیچ درست و اشتباهی وجود ندارد و هر کشوری با هر فرهنگی برای خودش یک استراتژی دارد اما در چند سال اخیر در فوتبال ما هیچ استراتژی درستی دیده نمی‌شود.

 تیم ملی امید ایران

* تا زمانی که مشکلات حل نشوند، به جایی نمی‌رسیم

من نمی‌خواهم انتقاد کنم و بگویم ما چه کار کردیم و تیم حال حاضر چه کار کرد و در کل بحث مدیریتی ما، بزرگترین مشکل ما است. ما در مدیریت و مسائل سخت‌افزاری ضعف داریم. کوچک‌ترین چیزی که بازیکنان و مربیان به آن احتیاج دارند، یک زمین فوتبال است اما ما در آن هم ضعف داریم و می‌توانیم دلایل عدم صعودمان را عمیق‌تر و از همینجا ببینیم. البته حرف‌های من تکراری است و بزرگان فوتبال هم می‌گویند. ما در فوتبال‌مان برنامه‌ریزی نداری و در دوره حضور ما هم صبح بلند می‌شدیم و یک اتفاق دیگری رخ می‌داد. بیشتر این مسئله وجود داشت که چطور مشکلات را حل کنیم، نه اینکه چطور بازی و تمرین کنیم. این ضعف بزرگ در مدیریت ما است که باید حل کنیم و تا زمانی که حل نشود، به جایی نمی‌رسیم.

* بازیکنان سرباز هستند و ما باید آنها را آماده کنیم

من دیدم که از بازیکنان گلایه شده اما همه بازیکنان سرباز ملی هستند و این مهم است که ما به عنوان مدیر و مربی به آنها شکل بدهیم و از لحاظ تاکتیکی، تکنیکی، فیزیکی و حتی روانی آنها را آماده کنیم. درست است که بازیکنان وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند اما ما چطور باید بازیکن را آماده کنیم. نظر شخصی من این است که ما در اردوهای ملی‌مان بیشتر به شرایط فیزیکی اهمیت می‌دهیم تا شرایط تاکتیکی. یک بازیکن ملی، به خصوص در تیم‌های پایه، زمانی که وارد اردو می‌شود، تمام مراحل فیزیکی خود را با باشگاهش گذرانده و مهم‌ترین بخش این است که ما ارتباط کلامی خوبی با مربی بدنساز باشگاه‌ها داشته باشیم و شرایط را کنترل کنیم و در اردو با توجه به زمان کمی که در فیفادی وجود دارد، روی مسائل تاکتیکی کار کنیم. در دوره ما در کنار آقای مهدوی‌کیا، آقای جان لامرز را داشتیم که در حال حاضر سرمربی تیم هراکلس در لیگ برتر هلند است و هر زمانی که صحبت می‌کردیم، سعی می‌کردیم از مسائل تاکتیکی صحبت کنیم و نفرات را از لحاظ تاکتیکی بهتر کنیم.

* این تیم از ازبکستان ترسیده بود

من نمی‌توانم بگویم کدام تصمیم درست بود و کدام تصمیم درست نبود اما من به عنوان مربی وقتی می‌بینم تیمم عقب افتاده و باید ببرم یا مساوی کنم، سعی می‌کنم به شکلی تغییر تاکتیکی ایجاد کنم که تیمم رو به جلو بازی کند. ما از دقیقه ۵۸ به بعد هم مدام پاس رو به عقب می‌دادیم و از نظر روانی جرئت نداشتیم پاس رو به جلو بدهیم. معلوم بود که این تیم از ازبکستان ترسیده است. تیمی که به عنوان یک قدرت وارد بازی‌ها می‌شود و باید صعود کند، باید بتواند یک بازی رو به جلو ارائه کند اما می‌توانستیم ترس را در بازیکنان ببینیم. من با آن بازیکنان بودم و بسیاری از آنها را می‌شناختم و در این سیستم از بازیکنان در پست‌های خودشان استفاده نمی‌کردیم. البته تاکید می‌کنم قطعا سرمربی در آن لحظه با توجه به شرایط تیم بهترین تصمیم را گرفته است.

* بازیکنان را برای این مسابقات آماده کردیم اما...

زمانی که ما از جام ملت‌های آسیا حذف شدیم، انتقادات زیادی به ما شد اما ما به بازیکنانی بازی دادیم که برای این روزها آماده شوند. ما به بازیکنی بازی دادیم که سنش کمتر بود تا برای امسال آماده شود و بتواند برابر ۲۰ هزار تماشاگر ازبک یا تاجیک بازی کند اما آن بازیکن اصلا دعوت نشد. اگر برنامه‌ای وجود دارد، باید بلندمدت باشد و مدیری که برنامه‌ریزی می‌کند، به برنامه‌اش ادامه بدهد. اگر ۱۰-۱۵ بازیکن به تیم‌های پایه می‌آیند و پیشرفت می‌کنند، باید سعی کنیم از آنها استفاده کنیم، چون قطعا پشت هر تصمیمی، یک فکری بوده است.

 تیم ملی امید ایران

* بازیکن را بترسانیم، همه چیز‌ تمام می‌شود

شدیدی‌پور در خصوص اظهارات عنایتی مبنی بر اینکه به تساوی برابر ازبکستان فکر می‌کردند، گفت: با احترام کامل به آقای عنایتی، من به عنوان بازیکن اگر این حرف را از مربی‌ام بشنوم، از نظر روانی یک حس دفاعی می‌گیرم. طبق تحقیقات، تقریبا ۷۰ درصد فوتبال مسائل روانی است و ۳۰ درصد تاکتیکی. وقتی ما ترس را به بازیکن می‌دهیم، همه چیز تمام است. در کلاس‌ها همیشه می‌گویند در رختکن نباید بگویید نبازیم، چون این کلمه انرژی منفی می‌دهد. من هم از مصاحبه آقای عنایتی تعجب کردم. از طرفی ما می‌دانستیم گروه بازی‌ها اینطور است و شاید کار به گل زده و گل خورده و کارت بکشد؛ با این شرایط در مرحله اول باید روی ۹ امتیاز برنامه‌ریزی کنیم و سپس روی گل‌های زده. ما باید به حدی برابر افغانستان پرقدرت ظاهر شویم که کار به آنجا نکشد. قطعا ما هم در تیم امید اشتباهاتی داشتیم اما با برنامه‌ریزی می‌توان کارهای زیادی کرد.

* اگر درس نمی‌گیریم بهتر است تیم زیر ۲۳ سال نداشته باشیم

او درباره عدم برنامه‌ریزی برای امیدها عنوان کرد: ما اصلا تیم زیر ۲۳ سال را تیم ملی نمی‌بینیم و تنها یک گروه را جمع می‌کنند که به مسابقات بروند اما کشورهای دیگر مثل ژاپن، ازبکستان و تاجیکستان روی این سن برنامه‌ریزی می‌کنند، چون این سن می‌تواند پیشتوانه تیم ملی بزرگسالان باشد. واقعا اگر این‌ بار هم درس نگرفته باشیم و تدابیر درستی نیندیشیم، بهتر است دیگر هیچوقت تیم ملی زیر ۲۳ سال نداشته باشیم. بعد از چهل و اندی سال این حرف‌های کلیشه‌ای و انتقادات تاثیری ندارد. اگر از فردا برنامه‌ریزی نکنیم و مربی برای این تیم نگذاریم، باز هم این مشکل را داریم. چرا مربی نمی‌گذاریم؟ دلیل اصلی را هم من و هم مدیران فدراسیون می‌دانیم اما اشتباه است و این تیم باید در مقاطع مختلف تمرین کند. ما استعدادهای زیادی داریم و حتی پس از جام ملت‌ها، یکی از بازیکنان تیم ملی در فرودگاه به ما گفت ما اگر جمعیت و استعدادهای کشور شما را داشتیم، قهرمان می‌شدیم. ما استعدادهای زیادی داریم و فقط باید آنها را بهتر کنیم.

* قطعا در دور بعد شکست می‌خوردیم

مربی سابق تیم المپیک در پاسخ به اینکه آیا ایران در صورت صعود از این مرحله می‌توانست به المپیک راه پیدا کند، گفت: این تیم قطعا در دوره بعد شکست می‌خورد. در دور بعد تیم عربستان و ژاپن و کره وارد مسابقات می‌شدند و شرایط ازبکستان را هم دیدیم. کار بسیار سختی داشتیم و من درصد صعود به المپیک را پایین می‌دیدم. این را به خاطر غیبت خودمان در کادر نمی‌گویم و معتقد هستم این کار کلا سخت بود. همان‌طور که گفتم مربیان تیم امید با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کنند و زمان زیادی برای کارهای تاکتیکی ندارند. هیچ مربی‌ای دوست ندارد ببازد و باید همه چیز را درست کنیم.

مهدی مهدوی کیا

* نمی‌توانم بگویم ما موفق می‌شدیم

او در واکنش به این سوال که در صورت ادامه حضور کادرفنی قبلی چه اتفاقی رخ می‌داد، اظهار داشت: اینکه گروه خودمان را با گروه بعدی مقایسه کنیم، اشتباه است. شرایط متفاوت بود و ما برنامه‌ریزی دقیقی کرده بودیم. ما بازیکنی از لیگ‌های پایه آوردیم که در حال حاضر در گل‌گهر بازی می‌کند و خیلی از بازیکنانی را که در این گروه بودند، در چند مرحله دیدیم. سعی کردیم روی هر بازیکن آنالیز کنیم اما شرایط و اردوهای خوبی نداشتیم. اگر برای ما شرایط خوبی مهیا می‌کردند که گروه‌مان را حفظ کنیم، ممکن بود اتفاقات دیگری رقم بخورد. قطعا تمام مربیانی که در ایران حضور دارند، بادانش و باهوش هستند اما مربیان خارجی قطعا به پیشرفت ما کمک می‌کنند اما متاسفانه آقای جان لامرز شرایط خوبی در ایران نداشت و بعد از جام ملت‌ها به هلند رفت. مربی بدنساز آلمانی ما دو بار آمد و بار سوم به خاطر مسائل مالی نیامد. ما از خیلی از بازیکنان برای اولین بار تست لاکتیک گرفتیم و رو به جلو حرکت می‌کردیم و برنامه‌های بزرگی داشتیم اما متاسفانه نشد. دو هفته اردو بود و من دو ماه و نیم ایران می‌ماندم و آقای مهدوی‌کیا من را به شهرهای مختلف می‌فرستند و می‌گفتند باید همه چیز را ببینیم. قطعا ما هم چیزهایی را از دست دادیم اما تلاش می‌کردیم این کارها را انجام بدهیم. صددرصد تیم آقای عنایتی هم این کارها را کردند اما زمانی نداشتند. الان نمی‌توانیم بگویم اگر ما بودیم موفق می‌شدیم اما تدارک خوبی چیده بودیم و گروهی عالی داشتیم.

* عنایتی کار بزرگی کرد

شدیدی‌پور درباره انتخاب رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم امید گفت: من به حرف خود آقای عنایتی برمی‌گردم که گفته بودند هر کسی جرئت نمی‌کرد این پست را بر عهده بگیرد؛ من کاملا با این موافق هستم و از نظر من ایشان یک کار بزرگ کردند و هر کسی جرئت این کار را نداشت. اتفاقی که الان رقم خورده، به خاطر شخص آقای عنایتی نیست، بلکه حاصل کار همه مجموعه است. ما با برنامه‌ریزی بهتر می‌توانستیم، کارهای دیگری بکنیم. درست است که نتیجه‌گیری مهم است اما پرورش بازیکن، خیلی مهم‌تر است. امیدوارم به خودمان بیاییم و مشکلات اصلی را درست کنیم و حتی اگر نمی‌توانیم بهترین امکانات را بدهیم، اردو را برگزار کنیم تا به تیم شکل بدهیم. باید به مربی فرصت بدهیم و از این نترسیم که دو سه ماه زودتر حقوق بدهیم؛ اگر این پول‌ها داده شود، زحمات نتیجه می‌دهد. اینکه دو ماه زودتر از مسابقات تیم را تشکیل بدهیم، باعث پسرفت می‌شود و رنکینگ‌مان از این هم پایین‌تر می‌آید.

 

 

منبع: ورزش3
دیدگاه