کار کدام فدراسیون ها به دادگاه کشیده شد ؟

دومینوی ابطال انتخابات فدراسیون‌های ورزشی در روزهای اخیر موجب نگرانی درباره نحوه برگزاری مجمع‌ها و انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شده است.

برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی یکی از مهم‌ترین مسائل ورزش ایران به شمار می‌رود و هر گونه چالش انتخاباتی که در نهایت منجر شود مسیر آن فدراسیون به دادگاه یا دیوان عدالت اداری برسد موجب خواهد شد تا ماه‌ها و بعضا سال‌ها شاهد حواشی مختلف برای ورزشکاران و مسئولان آن رشته ورزشی باشیم و نه تنها فدراسیون متبوع با تنش‌های مدیریتی روبرو می‌شود بلکه ورزشکاران در مسابقات داخلی و خارجی نیز با دغدغه‌ها و مصائب متفاوتی مواجه می‌شوند.

وزارت ورزش و جوانان در حوزه برگزاری مجامع انتخاباتی به عنوان نهاد ناظر و متولی کلان ورزش کشور باید پاسخگوی چالش‌های انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی مختلف باشد و اگر ایرادی در سطوح مختلف وجود داشته یا دارد با برطرف کردن آن شرایط را برای برگزاری مجامع انتخاباتی فراهم کند و اگر مانعی در این زمینه وجود دارد نباید مجوز برگزاری انتخابات را صادر و تاریخ برگزاری مجمع را تعیین کند.

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و اداره‌کل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در بخش فدراسیون‌های فعال در حوزه ورزش قهرمانی، زیرمجموعه‌های اصلی این وزارتخانه به شمار می‌روند و تشریفات برگزاری مجامع انتخاباتی با نظارت آن‌ها پیش می‌رود و در جریان تمامی مراحل و فرایندهای برگزاری مجامع قرار دارند و بدون تایید آن‌ها امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد. حال سوال اینجاست به چه دلیل باید روند برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی تا این حد با چالش مواجه باشد و کار به دیوان عدالت اداری یا دادگاه بکشد و بعضا با ابطال انتخابات‌ها مواجه باشیم؟ چرا از همان ابتدای امر به تمامی نکات و موارد توجه نمی‌شود تا شاهد ایرادات قانونی به روند برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی نباشیم و در این زمینه وظیفه معاونت‌های قهرمانی و حقوقی وزارت ورزش چیست؟

در ادامه نگاهی داریم به انتخابات فدراسیونهایی که به چالش کشیده شده است.  

ژیمناستیک

مجمع انتخاباتی فدراسیون ژیمناستیک چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ با حضور پولادگر به عنوان نماینده وزارت ورزش و مهین فرهادی زاد به عنوان نماینده کمیته ملی المپیک با وجود خروج بخشی از افراد حاضر در مجمع برگزار شد و به دور دوم رسید. در دور دوم نیز حقدادی ۲۰ رای و نوظهوری ۶ رای کسب کردند و حقدادی با اکثریت آرا رییس شد. عابد حقدادی، حبیب نوظهوری و مقداد قلندرپور کاندیداهای تایید صلاحیت شده بودند که قلندرپور کنار کشید. در دور اول عابد حقدادی ۱۸ رای از مجموع ۴۹ آرا را گرفت و نوظهوری ۸ رای گرفت. با این حساب انتخابات به دور دوم رفت.  

انتخابات این فدراسیون در حالی برگزار شد که برخی از طرفداران اینچه درگاهی به دلیل حذف او از لیست کاندیداها و البته بعد از امضای صورت جلسه، مجمع انتخاباتی را ترک کردند. بعد از ترک این افراد، انتخابات در حضور نماینده فدراسیون جهانی انجام و رییس فدراسیون انتخاب شد. پس از آن نیز فدراسیون جهانی ژیمناستیک با ارسال نامه‌ای اعلام کرد در حال بررسی فرآیند انتخابات است و تا پایان فرآیند تحقیقات رییس جدید را به رسمیت نمی‌شناسد.

ژیمناستیک

فدراسیون کشتی

انتخابات ریاست فدراسیون کشتی در تاریخ ۲۲ تیر ۱۴۰۲ برگزار شد و در نهایت علیرضا دبیر برای دومین مرتبه متوالی به عنوان رییس این فدراسیون انتخاب شد اما پس از برگزاری انتخابات، عبدالله عزیزی، عباس جدیدی، حمید بنی‌تمیم، حمید سیفی و بهمن صفری ضمن شکایت از فدراسیون کشتی و وزارت ورزش به دادگاه، خواستار ابطال انتخابات شدند که در نهایت شعبه ۹۰ دادگاه عمومی مجتمع قضایی صدر در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۲ رای به ابطال انتخابات داده است. در بخشی از رای شعبه ۹۰ دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید صدر تهران آمده است:

به خواسته صدور حکم مبنی بر ابطال انتخابات و مجمع عمومی انتخابات فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران، الزام خواندگان به اجرا و برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون کشتی وقف مصوبه هیات وزیران در خصوص اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، در جریان برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی مورخ ۲۲ تیر ۱۴۰۲، مواد ۴، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۲۶ اساسنامه فدراسیون که ناظر بر رعایت مواعید قانونی، ثبت نام و احراز صلاحیت نامزدها، عضویات اعضای مجمع عمومی می‌باشد، نقض گردیده و حقوق اساسی و شهروندی نامزدها در اعلام برنامه‌ها، اعلام نتایج و رسیدگی به اعتراض نامزدها رعایت نگردیده است. با عنایت به محتویات پرونده و مفاد مستندات ابرازی و توجها به اینکه خوانده ردیف اول با وصف ابلاغ واقعی و استحضار از وقت رسیدگی در جلسه دادرسی حضور نیافته و نسبت به اصل دعوی و مستندات ابرازی ایراد و دفاعی معمول نداشته و دلیلی بر حسن جریان انتخبات فدراسیون کشتی ارائه ننموده، علیهذا دادگاه ضمن پذیرش دعوی خواهان‌ها، مستندا به ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی و با رعایت اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی مصوب ۱۴۰۰ حکم بر ابطال مجمع عمومی انتخاباتی و انتخابات فدراسیون کشتی ایران مورخ ۲۲ تیر ۱۴۰۲ صادر و اعلام می نماید در خصوص خواسته الزام خواندگان به برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون کشتی وفق مصوب هیات وزیران، دادگاه خواسته اخیر را غیر ترافعی دانسته مستندا به ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی، قرار عدم استماع دعوی صادر و اعلام می‌نماید رای صادره حضوری است و ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی می‌باشد.

کشتی

فدراسیون ناشنوایان

مجمع انتخاباتی فدراسیون ناشنوایان و کم شنوایان ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در محل کمیته ملی المپیک برگزار و مهران تیشه‌گران برای دومین‌ بار به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. حال بعد از گذشت بیش از ۷ ماه از انتخابات ۲ نفر از نامزدهای انتخاباتی (کرم‌الله علیمرادی و سعید آرام) به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری در حکمی که ۲۴ مهر صادر کرده رای به ابطال انتخابات سال گذشته داده است. حکم دیوان عدالت اداری تا ۲۰ روز پس از اعلام رای قابل تجدید نظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

ناشنوایان

دوچرخه‌سواری

بهمن ماه ۱۴۰۱ بود که مجمع انتخاباتی فدراسیون دوچرخه‌سواری با حضور اعضا در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. محمد پولادگر به عنوان نماینده وزارت ورزش و مناف هاشمی به عنوان نماینده دبیرکل کمیته ملی المپیک در این مجمع شرکت کردند و ریاست مجمع بر عهده پولادگر بود. این انتخابات هفت کاندیدا داشت که در پایان رسول هاشم کندی با کسب ۲۸ رای از  ۵۳  آرای ماخوذه به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد. محمد بابایی، حمیدرضا پارسی‌منش، محمود ترابی گودرزی، محمد میرابوطالبی، افشین داوری لطف‌آبادی، رسول هاشم کندی اسدی و محمد صانعی کاندیدای انتخابات بودند که محمد صانعی، کاندیدای انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری با شکایت از وزارت ورزش خواستار صدور دستور موقت مبنی بر ابطال انتخابات ریاست فدراسیون دوچرخه‌سواری شده بود. دیوان عدالت اداری نیز در حکمی دستور موقت ابطال انتخابات را صادر کرد اما پس از پیگیری واحد حقوقی وزارت ورزش و جوانان این حکم دستور موقت ابطال انتخابات لغو شد.

دوچرخه سواری

سوارکاری

مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری ایران، ۲۱ خرداد سال ۱۴۰۱ در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد و ۴۷ نفر از اعضای حاضر در مجمع، برگ رای خود را به صندوق انداختند و در پایان مسعود خلیلی با ۴۵ رای به عنوان رییس فدراسیون سوارکاری انتخاب و ۲ مورد از آرای ماخوذه به دلیل مخدوش بودن باطل اعلام شد.  

پس از برگزاری انتخابات فدراسیون سوارکاری، محمد کاظمیان و محمد اسدمسجدی در شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری با موضوع شکایت و خواسته «درخواست ابطال انتخابات غیرقانونی مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ فدراسیون سوارکاری» خواستار ابطال انتخابات فدراسیون سوارکاری شدند که در نهایت پس از صدور رای اولیه از سوی شعبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال انتخابات مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۱ فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران، از سوی مسعود خلیلی به دلیل اعتراض به رای صادره، درخواست تجدیدنظر خواهی شد و شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در این رابطه تصمیم‌گیری کرد.

پس از تجدید نظرخواهی و اعتراض ثالث مسعود خلیلی نسبت به دادنامه بدوی شعبه ۳۵ دیوان عدالت اداری برای تایید انتخابات فدراسیون سوارکاری، با دفاعیات حقوقی به عمل آمده توسط اداره کل حقوقی و املاک وزارت ورزش و جوانان، شعبه ۲۶ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، رای ابطال مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری را تایید کرد تا مجددا تشریفات اداری و قانونی برای برگزاری مجدد مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون سوارکاری برگزار شود.

سوارکاری

تعویق‌ها و اتفاقات عجیب!

موضوع دیگر که نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد به تعویق افتادن برگزاری مجامع انتخاباتی دیگر فدراسیون‌های ورزشی است و بعضا شاهد تعویق سه‌باره انتخابات برخی فدراسیون‌ها بوده‌ایم! اتفاقی که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و باید در مورد برگزاری اصولی، قانونمند و بدون چالش مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی با رویکردی صحیح پیش رفت تا در زمان مشخص اعلامی شاهد برگزاری مجامع و انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی باشیم.  

مجمع انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد برای احراز پست ریاست این فدراسیون که قرار بود شنبه ۳۱ تیر به ریاست محمد پولادگر معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شود باز هم لغو شد. در این مجمع مهین فرهادی زاد نماینده کمیته ملی المپیک، کمال جوانمرد نماینده کمیته ملی پارالمپیک و آرش فرهادیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون های ورزشی حضور داشتند. صمد ولی زاده، محمدرضا غلامزاده و کامبیز صنعتی ۳ کاندیدایی بودند که برای احراز پست ریاست فدراسیون در انتخابات حضور داشتند اما مجمع انتخابات فدراسیون بولینگ و بیلیارد برای سومین بار لغو شد.

از ماجراهای فدراسیون جودو نیز نمی‌توان بی‌تفاوت گذشت؛  در شرایطی که وزارت ورزش تاریخ برگزاری فدراسیون‌های ورزشی تا پایان سال را اعلام کرده بود، مشخص نبود چرا تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون جودو اعلام نمی‌شد! در این میان فدراسیون جودو ۱۹ آذر ۱۴۰۱ با انتشار یک خبر روی سایت رسمی فدراسیون مدعی شد از میان ۱۳ کاندیدای ریاست فدراسیون تنها ۳ نفر تایید صلاحیت شده‌اند؛ اقدامی که با انتقاد مسئولان وزارت ورزش مواجه شد. آرش فرهادیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی ۱۸ دی همان سال تاکید کرد اسامی نهایی کاندیداهای نهایی انتخابات فدراسیون جودو بزودی اعلام خواهد شد اما با وجود گذشت بیش از ۲۰ روز از وعده فرهادیان، اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده از سوی وزارت ورزش منتشر نشد و در شرایطی که انتخابات بسیاری از فدراسیون‌ها تا پایان سال برگزار می‌شد به دلایل نامشخص خبری از انتخابات فدراسیون جودو نبود!

دیگر فدراسیونی که می‌توان به آن اشاره کرد فدراسیون اسکواش است؛ انتخابات اسکواش بدون حاشیه نبود و یک بار لغو شد. اولین انتخابات در تاریخ ۱۴ آذر برگزار شد که پیش از برگزاری انتخابات امیر عزیزی‌پور که برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت شده بود، از طرف دبیر مجمع اعلام شد که تا الان تایید صلاحیت وی از سوی وزارت ورزش اعلام نشده است. عزیزی‌پور نیز با انتقاد به این موضوع مجمع را ترک کرد و پس از او ۲۱ نفر از اعضای مجمع که اکثرا روسای هیات‌ها بودند به همراه او مجمع را ترک کردند تا انتخابات از رسمیت بیفتد. شاید دلیل ابلاغ نشدن حکم عزیزی پور از سوی وزیر نیز به این حواشی ربط داشت. این در حالی است که برای مثال در زمان انتخابات فدراسیون تیراندازی، ۳۰ بهمن سردار مرتضی قربانی به عنوان رئیس انتخاب شد و دو روز بعد سجادی حکم ابلاغ او را زد.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه