حکم آسیا علیه سپاهان؛ هم فشلی ما و هم اعتبار آنها

«ای اف سی» بالاخره حکم بازی سپاهان و الاتحاد عربستان را صادر کرد. حکمی که کمتر کسی فکر می‌کرد به این سفت و سختی باشد. تقریبا همه می‌دانستیم با این فدراسیون فشل که رئیسش به دنبال حفظ کرسی خود در آسیاست، سپاهان شانس چندانی در این پرونده ندارد اما دیگر فکر نمی‌کردیم که زرد پوشان اصفهان را این گونه قلع و قمع کنند.

نویسنده : مصطفی داننده

در این حکم آمده است: «1- بازی 3 بر صفر به سود الاتحاد 2- 200 هزار دلار جریمه برای سپاهان3- محرومیت سپاهان از انجام سه بازی خانگی در ورزشگاه نقش جهان»

سپاهان حتی اولین بازی خارج از اصفهان خود را در تهران برگزار کرد و با 9 گل حریف ازبکستانی خود را راهی تاشکند کرد.

در این میان شاید برخی بگویند که عربستان از نفوذ خود در ای اف سی استفاده کرده است اما سعودی دیگر احتیاج به هیچ نفوذی ندارد چون به فوتبال آسیا اعتبار داده است و به واسطه همین اعتبار هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد.

چه کسی تصور می‌کرد که روزی ستارگان فوتبال جهان که تا همین سال گذشته در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کردند، حالا در جام باشگاه‌های آسیا بازی کنند. جامی که تا پارسال، ضعیف‌ترین مسابقات باشگاهی قاره‌ای در جهان بود. کم‌ترین توجه در جهان به این مسابقات می‌شد اما حالا اخبار این بازی‌ها رصد و پخش زنده می‌شود.

ای اف سی برای اینکه این اعتبار بدست آورده را از دست ندهد، همه کار می‌کند. به طور مثال قرار بود مسابقات گروهی بدون «VAR» برگزار شود. اعتراض رونالدو در جریان بازی‌های مقدماتی باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا سریع تصمیم بگیرد تا داور ویدویی را وارد این بازی‌ها کند.

شما خودتان را جای ای اف سی بگذارید چه تصمیمی می‌گیرید؟ ایرانی که مهم‌ترین ورزشگاهش با هزار مشکل ریز و درشت روبرو است یا عربستانی که به زودی دوباره جام جهانی را به آسیا  و خاورمیانه می‌آورد؟

خیلی‌ها می‌گفتند حضور رونالدو، بنزما و دوستان هیچ کمکی به فوتبال عربستان نمی‌کند و این پروژه به زودی با شکست روبرو خواهد شد اما شواهد نشان می‌دهد که عربستان به واسطه این حضور توانسته برای خود اعتباری بزرگ به دست بیاورد و در سال‌های آینده احتمالا شاهد حضور دیگر ستاره‌های فوتبال جهان در این کشور خواهیم بود.

عربستان امروز سفرای مهمی در جهان دارد که عرب نیستند. آنها پرتغالی، فرانسوی، برزیلی و ... هستند. کسانی که تلاش می‌کنند به جهان بگویند عربستان دیگر آن کشور وحشتناکی که روزنامه نگار منتقدش را تکه تکه می‌کند نیست.

اتفاقاتی که در فوتبال آسیا می‌افتد یک پیام مهم برای ما دارد و آنهم اینکه قطار دودی ما دیگر توان رقابت با جت‌های تندرویی که عربستان، ژاپن، کره و استرالیا راه افتاده است را ندارد؛ به همین سادگی.

 

دیدگاه