سرپرست کمیته داوران فدراسیون کاراته؛

از ۳۰۰‌داور آسیایی کاراته ایران فقط ۳۰ نفر فعال هستند!

سرپرست کمیته داوران فدراسیون کاراته گفت: از ۳۰۰ داور آسیایی کمتر از سی نفر فعال هستند و این تمایل شدید صرفا مدرک گرفتن تا به امروز به داوری ما کمک نکرده است.

به گزارش جهان مانا، وحید مومنی در خصوص اعزام داوران به کلینیک داوری آسیا (ازبکستان) اظهار داشت: ابتدا وظیفه خود می دانم از تلاش و زحمات تمام داوران عزیزمان بابت برگزاری شایسته مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی استان همدان تقدیر و تشکر کنم. کلینیک داوری آسیا در خلال مسابقات قهرمانی آسیا میانه به میزبانی ازبکستان برگزار می‌شود. تا این لحظه و در فاصله کمتر از ۱۰ روز تا برگزاری کلینیک تنها ۱۰ داور از یکی از کشورهای همسایه ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: با این حال برنامه فدراسیون در صورت استقبال از کلینیک داوری آسیا ، بر اعزام تعداد محدودی از داوران است، منتها این اعزام بر اساس شاخصه‌هایی است که کمیته داوران مشخص کرده است.

سرپرست کمیته داوران در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جمع بندی بر اعزام باشد، تنها داورانی به ازبکستان می‌روند که در درجه نخست فعال بوده و در رویدادهای فدراسیون حضور مستمر و منظم داشته باشند. البته تا کنون بیش از300 داور ایرانی درجه آسیایی گرفته اند، اما از این تعداد نزدیک به 30 داور فقط در مسابقات کاراته حضوری فعال و مستمر دارند و این تمایل شدید صرفا مدرک گرفتن تا به امروز به داوری ما کمک نکرده است و مدرک به تنهایی نمی تواند مهارت و فن داوری را به داوران تزریق کند.

وی افزود: اینکه تعدادی از داوران تنها به دنبال تکمیل درجه باشند، اما قضاوتی در مسابقات نداشته باشند، زیبنده داوری ما نیست و داورانی هستند که فقط جهت دریافت درجه داوری در آزمون ها شرکت میکنند. شاخصه دوم مهارت در داوری است، داوران باید این مهارت مهم را داشته باشند تا از حمایت فدراسیون کاراته بهره‌مند شود. در کاراته جهان کشورهایی کوچک تر از جمعیت کشور ما هستند که 5 یا 6 داور تکمیل درجه جهانی دارند و با همین تعداد داور محدود شرایط بسیار خوبی هم پیدا کرده اند. این موضوع نشان دهنده آن است که نباید کیفیت را فدای کمیت کرد.

مومنی در پایان خاطرنشان کرد: البته این شرایط کلی نه تنها برای کلینیک داوری آسیا بلکه برای تمام اعزام‌های فدراسیون است تا بر اساس ان چارچوب مشخصی برای چگونگی حمایت از داوران مشخص شود.

 

منبع: فارس
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار