۸۰ درصد تحقیق از زندانیان الکترونیکی انجام می‌شود

معاون مالی، اداری و پشتیبانی قوه قضاییه، گفت: در بحث رسیدگی و تحقیق از زندانیان، ۸۰ درصد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش جهان مانا ، ابراهیم شاهرخیان، در آئین آغاز به کار مجتمع قضائی صدرا در شیراز که از جمله مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان فارس بود، در جمع مردم و مسؤولان، گفت: ارتقا و تأمین فضای اداری مورد نیاز در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته است و در مجموع دادگستری‌های کل کشور به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع فضا نیاز دارند که هم اکنون تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع فضای اداری جهت ارائه خدمات قضائی در اختیار است و ۲۰ درصد این فضاها به شدت فرسوده و نیازمند مرمت است.

وی با بیان اینکه نهضت تأمین فضای اداری و قضائی مناسب در کشور شکل گرفته است، گفت: در استان فارس در بیش از ۲۰ حوزه قضائی ساخت، توسعه، ترمیم و مرمت را انجام دادیم و در آینده نزدیک شاهد تکمیل ۲ مجتمع شماره سه و چهار دادگستری شیراز خواهیم بود که با متراژ ۶۵ هزار متر مربع فضای مناسبی را برای سال‌های طولانی در اختیار دستگاه قضائی قرار خواهد داد.

وی، رسیدگی و صدور حکم درباره تظلمات و شکایات، احیای حقوق عامه و اجرای عدالت، پیشگیری از وقوع جرم و نظارت بر اجرای صحیح قوانین را از جمله وظایف و تکالیف قوه قضائیه خواند و افزود: ورودی زیاد پرونده‌ها به مراجع قضائی یکی از دغدغه‌های جدی مجموعه قضائی محسوب می‌شود و علی‌رغم تلاش همه‌جانبه قضات و کارکنان همچنان با چالش در این حوزه مواجه هستیم.

شاهرخیان با بیان اینکه در برخی شعب ماهانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده وارده وجود دارد، گفت: انتظار رسیدگی سریع، دقیق و عادلانه و به دور از هر گونه اطاله از سوی مراجعان وجود دارد و ما به دستگاه قضائی مکلف به پاسخ دهی به آن هستیم.

وی، دادرسی الکترونیکی را یکی از راه کارهای پیش روی قوه قضائیه در راستای کاهش آسیب‌های طولانی شدن فرایند دادرسی خواند و افزود: در این شیوه رسیدگی، دادرسی بدون حضور افراد در هر نقطه کشور برگزار می‌شود.

معاون مالی، عمرانی و پشتیبانی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: در بحث رسیدگی و تحقیق از زندانیان، ۸۰ درصد رسیدگی در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که این امر دستاورد مناسبی است، اما تلاش برای تأمین زیر ساخت‌ها و افزایش این آمار همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اقدامات گسترده‌تری نیز بر اساس برنامه‌های اجرایی سند تحول قضائی در مجموعه قوه قضائیه در حال انجام است و در این دوره در حال گذر از دادرسی سنتی به دادرسی نوین و استفاده از فناوری‌های جدید و هوشمندسازی‌های فعالیت‌ها هستیم.

شاهرخیان یادآور شد: قوه قضائیه با توسعه خودکاربری‌ها و صدور شناسه قضائی (ثنا) تمامی تلاش خود را در جهت تسهیل در ارائه خدمات قضائی بدون حضور فیزیکی افراد و در هر ساعت از شبانه روز انجام داده است.

معاون مالی، عمرانی و پشتیبانی قوه قضائیه تصریح کرد: در سال گذشته حدود سه میلیون وقت رسیدگی به صورت غیر حضوری در قوه قضائیه صادر و دادرسی مربوطه انجام شده است.

وی به گواهی سو پیشینه و ابلاغ اوراق قضائی نیز اشاره کرد و افزود: صدور گواهی سو پیشینه به صورت الکترونیکی از جمله برنامه‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت و امروزه بیش از ۹۵ درصد گواهی‌های صادره به صورت الکترونیکی در سامانه قرار می‌گیرد.

شاهرخیان افزود: با دسترسی به چهار بانک اطلاعاتی از جمله حساب‌های بانکی، حساب‌های بورسی، بانک املاک و پلاک انتظامی و در اختیار قرار دادن اطلاعات به قضات ذیربط منجر به تسریع در رسیدگی و اتقان آرا و دقت در رسیدگی‌ها می‌شود.

معاون مالی، اداری و پشتیبانی قوه قضائیه در بخشی دیگر گفت: بیش از ۱۳ هزار پرسنل قضائی و اداری جذب قوه قضائیه شده است که یکی از برنامه‌های ما ارتقا وضعیت آنان در همه ابعاد است که با پیگیری‌های انجام شده اقداماتی خوبی شکل گرفته است.

 

منبع: مهر
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار