بی‌توجهی ادامه‌دار بورس به دلار و تلاش برای بقا

حرکت کج‌دار و مریز بازار سهام در چهارشنبه در حالی حادث شد که صعود قیمت دلار در بازار آزاد همچنان ادامه‌دار است و قیمت اسکناس آمریکایی در لحظه تنظیم این گزارش وارد کانال ۵۳‌هزار‌تومان شد و روز پنجشنبه به کانال 54 هزارتومان نزدیک شد.

 

به گزارش جهان مانا، نهایتا این موضوع موجبات افت شاخص‌کل را فراهم کرد. حرکت کج‌دار و مریز بازار سهام در روز گذشته در حالی حادث شد که صعود قیمت دلار در بازار آزاد همچنان ادامه‌دار است و قیمت اسکناس آمریکایی در لحظه تنظیم این گزارش وارد کانال ۵۳‌هزار‌تومان شده‌است.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل بورس تهران با افت ۰.۰۵‌درصدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۱۸۵‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، در روز گذشته، رشد اندک ۰.۰۹‌درصدی را به‌ثبت رساند. در فرابورس نیز شاخص‌کل فرابورس کاهش ۰.۱۴‌درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۴‌هزار و ۲۶۶‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز گذشته ۴۰‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی نیز از بازار سهام خارج شد.

بورس تهران در ماه‌های اخیر روند پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته‌است. بازار سهام از ابتدای آبان سال‌گذشته، تغییر فاز‌داد و از مسیر نزولی، گام در ریل صعودی گذاشت. از ابتدای اسفند سال گذشته، روند قیمت‌ها در بازار سهام با جدیت تمام در مسیر صعودی قرارگرفت و کلیت بورس تهران با افزایش تقاضا در اکثر نماد‌های معاملاتی همراه شد. روز‌های خوب بورس تهران در سال‌جاری نیز ادامه داشت و اقبال سرمایه‌گذاران به معاملات تالار شیشه‌ای موجب شد کلیه سقف‌ها و قله‌های تاریخی ثبت‌شده شاخص‌های سهامی در مرداد۹۹ یکی پس از دیگری فتح شود و شاخص‌ها سقف‌های قیمتی جدیدی را به ثبت برسانند. این روند خوب در بازار سهام تا میانه‌های اردیبهشت سال‌جاری نیز ادامه داشت، اما پس از شوک وارده به بازار در نیمه‌های اردیبهشت، کلیت بازار سرمایه با رکود معاملاتی همراه شد و همگی در اغمای کامل فرو رفتند. از نیمه دوم اردیبهشت به بعد خروج پول از گردونه معاملات سهام، روند غالب در اکثر روز‌های معاملاتی بوده‌است و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز هر روز نسبت به روز‌های قبل رقم پایین‌تری را تجربه می‌کرد.

هر دو عامل یادشده بیانگر این موضوع است که بعد از تجربه یک دوره رشد قیمت‌ها که تقریبا ۷۵روز به طول انجامید، بازار سهام در ۶ ماه اخیر، آن روی سکه سهامداری را به سهامداران نشان‌داده و اهالی خود را به این نتیجه رسانده که بازار سهام، بازاری است که افت وخیز و نوسان در مقیاس بالا یکی از مشخصه‌های اصلی آن است و دستیابی به کامیابی و موفقیت روزافزون در این بازار، به قرعه شانس بستگی ندارد و باید به‌صورت اصولی وضعیت این بازار را مورد بررسی قرار داد و کلیه فوت و فن‌های کوزه گری این بازار را یاد گرفت.

 

دیدگاه