صدور کارت ملی هوشمند یک ماهه می شود

رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در حال حاضر برنامه این سازمان این است که ظرف نیمه اول سال ۱۴۰۲ کارت های ملی را به روز کرده و در مدت زمان کمتر از یک ماه به شهروندان تحویل دهیم.

هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور در جمع خبرنگاران درباره علت به تعویق افتادن ارائه کارت ملی به شهروندان گفت: عقب‌افتادگی دو سال و 6 ماهه‌ای در حوزه صدور و تحویل کارت‌های ملی وجود داشت که حدود 10 میلیون کارت ملی هوشمند را شامل می‌شد که خوشبختانه اواخر سال گذشته 10 میلیون کارت صادر شد و بدهی قبلی به اتمام رسید.در حال حاضر برنامه ثبت احوال این است که ظرف نیمه اول سال ۱۴۰۲ کارت ملی‌ها را به روز کرده و در مدت زمان کمتر از یک ماه به شهروندان تحویل داده شود. 

وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱  در سازمان ثبت احوال حدود پنج میلیون درخواست کارت ملی داشته‌ایم؛ انشالله بتوانیم با به روز کردن این کارت‌ها تا اواخر نیمه اول سال جاری، کارت ملی‌شان را تحویل دهیم. 

کارگر درباره کارت ملی‌های فعلی توضیح داد: کارت ملی‌های فعلی چه تاریخ داشته باشد و چه منقضی شده باشد به صورت خودکار تا سال ۱۴۰۵ تمدید شده و شهروندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. 

برنامه ثبت احوال برای به روزرسانی کارت های ملی

وی درباره برنامه‌های ثبت احوال در سال ۱۴۰۵ گفت:  برای اقداماتی که قرار است در سال ۱۴۰۵ انجام دهیم  نیاز به یک بازه مطالعاتی و تحقیقی مجدد داریم که در حال حاضر در رابطه با بحث کارت ملی این اقدامات در حال انجام است. با توجه به تغییراتی که در حوزه فناوری و پیشرفت علم  در کشور و جهان داشته‌ایم باید یک بازنگری در کلیت کارت ملی‌ها انجام دهیم  تااین کارت ها در کشور با کمترین هزینه و با بیشترین کارایی تغییر پیدا کند. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره شرایط تمدید کارت های ملی بیان کرد: افراد برای تمدید کارت‌ های ملی دوباره باید به صورت حضوری مراجعه کنند. زیرا در طول زمان چهره و سن افراد تغییر کرده و اطلاعات افراد در سازمان ثبت احوال باید به روز شود تا ثبت احوال بتواند خدمات را به صورت الکترونیک ارائه دهد. طبق برنامه ثبت احوال هر چند سال یک بار اطلاعات اشخاص باید در سیستم سازمان به روز رسانی شود. 

علت به روز رسانی کارت های ملی

وی درباره آخرین و ضعیت سامانه تشخیص چهره ایرانیان اعلام کرد: در حال حاضر این سامانه تکوین شده است.  یکی از علت‌هایی که خواستار به روز رسانی کارت ملی افراد هستیم، همین سامانه تشخیص چهره ایرانیان است. زیرا هر سال چهره افراد تغییر کرده و  اگر کارت ملی قدیمی باشد این سامانه توانایی شناسایی افراد را نخواهد داشت. یکی از اتفاقاتی که در حال حاضر از نظر تکنولوژی و فناوری در دنیا اتفاق افتاده بحث پردازش تصاویر در کارهای مختلف است. وقتی خدمات به صورت غیر حضوری صورت می‌گیرد احراز هویت فرد هم باید به صورت غیرحضوری رخ دهد. وقتی احراز هویت به صورت غیرحضوری بخواهد انجام شود باید سامانه‌‌ای باشد که بتواند از لحاظ چهره،فرد را تشخیص دهد تا به اصالت هویتی فرد پی ببرد. بنابراین این سامانه در سازمان ثبت احوال مبتنی بر توان داخلی تولید شده و در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است. انشالله اگر سامانه هدا در سازمان ثبت احوال فراگیر شود، سامانه تشخیص چهره  در آن بسیار کارایی خواهد داشت. 

علت عکس‌های بدون روتوش کارت ملی‌ها، احراز هویت واقعی افراد است

وی درباره نوع عکس برداری در دفاتر پیشخوان دولت برای کارت های ملی گفت: علت بدون روتوش بودن عکس کارت های ملی  احراز هویت واقعی افراد است. اما دفاتر پیشخوان دولت در زمینه عکس برداری یک مقدار ضعیف عمل کرده‌اند.  این مسئله یکی از مواردی است که در باز مطالعه کارت های ملی‌  مورد بررسی قرار گرفته و قصد داریم عکس‌های کارت ملی را به گونه‌ای طراحی کنیم که هم دلچسب باشد و هم چهره واقعی افراد نشان داده شود. 

کارگر درباره شناسنامه‌های به روز نشده در کشور گفت: توصیه می‌شود که افراد حتماً  برای تعویض شناسنامه خودشان اقدام کنند. با تعویض شناسنامه، اطلاعات افراد در پایگاه‌های سازمان ثبت احوال به روز و شناسنامه‌شان مکانیزه خواهد شد. همچنین با گرفتن شناسنامه‌های جدید از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری خواهد شد.

وی درباره زمان صدور شناسنامه‌ها تأکید کرد: تعویض شناسنامه در خود سازمان ثبت احوال بیشتر از سه روز طول نخواهد کشید. اما چون شناسنامه‌ها به صورت پست درب منازل و آدرس‌ها باید تحویل داده شود یک مقدار زمان بر خواهد بود. به عنوان مثال در شهرهای بزرگ حدوداً یک ماه طول می‌کشد تا شناسنامه به دست درخواست کننده برسد.  

مسافران اربعین از همین حالا برای تعویض شناسنامه اقدام کنند

رئیس سازمان ثبت احوال خطاب به کسانی که قصد عزیمت به سفر اربعین را دارند گفت: کسانی که قصد سفر اربعین و زیارت امام حسین (ع) را دارند حتماً از همین الان برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند تا با آرامش بیشتری تدارک سفر خود را ببیند.

کارگر درخصوص الکترونیکی شدن گواهی ولادت و فوت گفت: فرآیند کاری ثبت احوال به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده و یکی از اقداماتی که تا یک ماه آینده انجام خواهد شد بحث الکترونیکی شدن گواهی‌های فوت و ولادت است. در حال حاضر زمانی که نوزادی متولد می‌شود گواهی ولادت باید توسط مادر یا پدر به سازمان ثبت احوال ارائه شود تا شناسنامه کودک را دریافت کنند. در فوت هم این مراحل به صورت دیگر باید اتفاق بی‌افتد.با الکترونیکی شدن گواهی‌های فوت و ولادت مقدار تخلفات کم خواهد شد. همچنین شهروندان از گذراندن بسیاری از مراحل اداری به صورت حضوری راحت خواهند شد.

 

منبع: فارس
دیدگاه