ربیعی: دولت به سمت غیرشفافیت حرکت می‌کند/ فشارها روی انجمن‌های علمی‌ حوزه عمومی را کوچک کرده است

ربیعی با اشاره به کوچک شدن حوزه عمومی گفت: باید بگویم فشارهایی که روی انجمن های علمی وجود دارد، حوزه عمومی ما را کوچک می‌کند.

 

علی ربیعی مدیر گروه مسئولیت اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران در نشست نقد و بررسی قوانین بالادستی در مسئولیت اجتماعی گفت: باتوجه به مطالعاتی که در نیازهای جامعه امروز صورت می‌گیرد مسئله مسئولیت اجتماعی شاید بیش از هر دوره دیگری نیازمند آن است که مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی شامل طیف گسترده‌ای است که شاید بسیاری به ابعاد این مفهوم توجه نداشته باشند، کسی از نظر من توانایی قبولی کاری را ندارد و می‌پذیرد، آدم مسئولی نیست.

ربیعی خاطرنشان کرد: دیدن آثار و کنش هر فرد و نهاد نوعی نگاه مسئولانه به جامعه است و می‌توانیم بگوییم مسئولیت اجتماعی در این فرد، نهاد یا دستگاه نهادینه شده است.

وی ادامه داد: توسعه و رشد باید به آثار اجتماعی حرکت خود توجه کند. یکی از بحث‌های ما در حوزه مسئولیت اجتماعی،‌ مسئولیت اجتماعی شرکتی است که انحرافاتی داشته و شرکت‌ها مسئولانه نسبت به محیط ثانویه توجه نداشته اند و این در شرکت‌های خصولتی بسیار رخ داده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: من در همین‌جا نگرانی خودم را نسبت به این موضوع ابراز می‌کنم. من فکر می‌کنم جامعه مسئولیت پذیر به حوزه عمومی بزرگ و نهادهای عمومی بزرگ نیاز دارد و با میانجی‌های بزرگ شکل می‌گیرد.

وی افزود: اگرچه اقتصاد در دولت کوچک شده و به بخش غیردولتی که با حمایت دولت است سپرده شده، اما دستخوش تغییرات نامناسبی شده است.

او با اشاره به کوچک شدن حوزه عمومی گفت: باید بگویم فشارهایی که روی انجمن های علمی وجود دارد حوزه عمومی ما را کوچک می‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان یک مطالبه‌گر می‌گویم که سمن‌سازی در حوزه عمومی مهندسی پذیر نیست و با زور پول ایجاد نمی‌شود و با عنوان‌های جدید ایجاد نمی‌شود یک فرآیند اجتماعی است که برای شکل‌گیری نیازمند زمان است.

ربیعی خاطرنشان کرد: حوزه عمومی جامعه با مسئولیت پذیری آحاد جامعه بزرگ شده و باید روی قوانین تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر قوانینی که در این زمینه نوشته می‌شوند بسیار مهم هستند چراکه یا باعث تضعیف این مفهوم خواهند شد یا به مسیر درست خواهد رفت.

وی با اشاره به نشست‌های گروه مسئولیت اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی تصریح کرد: این گروه به طور متوالی درباره نظریه و تجارب جهانی و تجارب موجود در کشور نشست‌های مختلفی را دنبال خواهد کرد.

 

منبع: ایلنا
دیدگاه