تا روز کنکور این ۱۵ توصیه تغذیه‌ای را رعایت کنید

یک متخصص تغذیه گفت: داوطلبان باید از مصرف آب‌میوه خودداری کرده و تا حد امکان ماست را در برنامه غذایی خود داشته باشند، داوطلبان همچنین نباید از غذاهای کنسروی و گوشت‌های نیم‌پز استفاده کنند.

نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ در روز‌های چهاردهم و پانزدهم تیر ماه برگزار می‌شود، در همین رابطه علیرضا منصوری، متخصص تغذیه به بیان توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور پرداخت و گفت: اولین نکته‌ای که باید رعایت شود این است که غذای داوطلبان در روز‌های پایانی باقی مانده تا کنکور باید سبک و سهل‌الهضم باشد چرا که هنگام استفاده از غذاهای سنگین مانند آبگوشت، کله پاچه و انواع خورشت‌ها سیستم گردش خون درگیر هضم و جذب غذا می‌شود و در نتیجه فرصت انجام فعالیت‌های فکری و جسمانی از بین می‌رود، به همین دلیل افرادی نظیر داوطلبان کنکور که فعالیت فکری زیادی دارند باید از غذا‌های سبک استفاده کنند و رژیم غذایی ۶ وعده‌ای سبک داشته باشند نه ۳ وعده‌ای سنگین، همچنین برای مدت باقی مانده تا کنکور خوردن  پیشنهاد نمی‌شود.

 استفاده از قند‌های آهسته رهش (نشاسته‌ای)

منصوری غذا‌هایی نظیر نان و پنیر، نان تخم مرغ، نان و کتلت و نان و کوکو را از جمله غذا‌های سبک دانست و افزود: استفاده از غذا‌های برنجی چندان توصیه نمی‌شود، استفاده از غذا‌های حاوی نشاسته نظیر غذا‌هایی نانی، سیب زمینی آب پز و مواد غذایی حاوی جو مثل آش جو و سوپ جو در حد یک پیاله مناسب‌تر است چرا که این کربوهیدرات‌ها آهسته رهش هستند و به تدریج نیازمان را برای درس خواندن برطرف می‌کنند برعکس قند‌هایی نظیر مربا، عسل و شکر که به سرعت جذب و سریع هم دچار افت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر داوطلبان قصد استفاده از انواع خورشت را دارند بهتر است آن‌ را با حداقل برنج ممکن و یا بدون برنج مصرف کنند.

خودداری از مصرف غذا‌های ناشناخته، رستورانی و کنسروی/ استفاده از کربوهیدرات، چربی و پروتئین به مقدار مناسب

وی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود داوطلبان تا حد امکان از غذا‌های ناشناخته، رستورانی و کنسروی استفاده نکنند چرا که در شرایط حساسی قرار دارند و ممکن است این نوع غذا‌ها برای ذائقه داوطلب مناسب نباشد ادامه داد: بدن ما سه‌گاه سوز است، یعنی برای انجام فعالیت‌های فکری و جسمی همزمان به کربوهیدرات، چربی و پروتئین کافی احتیاج دارد و اینگونه نیست که برای انجام این فعالیت‌ها لازم باشد رژیم غذایی با پروتئین و یا قند بالا داشته باشیم.

پرهیز از مصرف چای، قهوه و شکلات در ساعات بعد از ظهر و شب و بیش از ۲ فنجان در طول روز

این متخصص تغذیه با بیان اینکه داوطلبان باید از مصرف چربی زیاد خودداری کنند چرا که این مواد غذایی هم هضم سختی دارند و هم خواب آور هستند متذکر شد: داوطلبان باید در ساعات عصر و شب از خوردن چای، قهوه و شکلات خودداری کنند چرا که مصرف این خوراکی سبب بدخوابی و بی‌خوابی و افزایش استرس می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه در ساعت پایانی شب می‌توان مطالب درسی را به خوبی یاد گرفت باور غلطی است و داوطلبان باید شب‌ها خواب کافی داشته باشند که مطالب خوانده شده در طول روز توسط مغز پردازش شود، به همین دلیل بهتر است داوطلبان شب‌ها خواب کافی داشته باشند و صبح‌ها به یادگیری مطالب درسی بپردازند.

منصوری یادآور شد: به طور کلی مصرف بیش از یک تا ۲ فنجان چای و قهوه در طول روز موجب افزایش تپش قلب و استرس می‌شود.

مصرف آجیل به شرط تازه و بی نمک بودن/ خودداری از خوردن غذا‌های فست فودی

وی با اشاره به اینکه مصرف آجیل‌هایی نظیر گردو، پسته، بادام و فندق به شرط تازه و بی نمک بودن بسیار توصیه می‌شود، اظهار کرد: باید تا حد امکان از مصرف مواد غذایی فست فودی خودداری کنیم چرا که مصرف این نوع مواد غذایی سبب افزایش هیجان و استرس و کاهش آرامش می‌شود.

مصرف دمنوش‌هایی نظیر اسطوخودوس، سنبل‌الطیب و بابونه چنانچه قبلا استفاده شده باشد/ استشمام بوی سبزیجات و میوه‌های تازه و فصلی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بیان اینکه مصرف دمنوش‌هایی نظیر اسطوخودوس، سنبل الطیب و بابونه چنانچه قبلا توسط داوطلبان مورد استفاده قرار گرفته باشد، خوب است و اگر تا کنون توسط آن‌ها مصرف نشده توصیه نمی‌شود، توضیح داد: استشمام بوی سبزیجات و میوه‌های تازه و فصلی نظیر لیموترش، کرفس، پونه، نعنا، ریحان، شنبلیله و.. حال افراد را خوب می‌کند و موجب ایجاد آرامش می‌شود و توصیه می‌شود داوطلبان قبل از استفاده از میوه‌های تازه فصلی مثل هندوانه و خبربزه بوی آن‌ها را استشمام کنند.

استفاده از سیزیجات معطر برای کاهش استرس و مشکلات گوارشی

این پزشک متخصص عنوان کرد: بهتر است داوطلبانی که دچار استرس و مشکلات گوارشی نظیر نفخ هستند از سبزیجات معطر نظیر نعنا، ترخون، مرزه، ریحان و زیره استفاده کنند چرا که مصرف اینگونه سبزیجات در این ایام به داوطلبان آرامش خاصی می‌دهد و مشکلات گوارشی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

استفاده از انواع گوشت‌های خانگی و ساده غیرکنسروی 

این متخصص تغذیه در رابطه با مصرف انواع گوشت‌ها گفت: در این ایام می‌توان از انواع گوشت‌های خانگی و ساده به شرط آنکه فرآوری شده و کنسروی نباشد استفاده کرد، همچنین مصرف سوسیس و کالباس و گوشت‌های نیم‌پز نظیر کباب‎‌ها نیز توصیه نمی‌شود چرا سبب ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود، اگر داوطلبی تمایل به خوردن کباب دارد بهتر است از کباب تابه‌ای استفاده کند.

مصرف کافی مایعات نظیر پوره میوه

منصوری در رابطه با مصرف مایعات اظهار کرد: داوطلبان باید در این روزها مایعات کافی مصرف کنند و بهترین نوع مایعات میوه‌های پوره شده است چرا که این ماده غذایی قوام‌دار است و به سبب وجود فیبر به داوطلب احساس خوشایندی منتقل می‌کند، با توجه به گرمای هوا و افزایش تعریق استفاده از مایعات املاح دار توصیه می‌شود که بهترینشان همان پوره میوه‌ها و سیزیجات و ماست میوه‌ای و ماست سیزیجات مثل ماست و بورانی و ماست و خیار است که آرامش خاصی هم می‌دهد و از بروز استرس جلوگیری می‌کند.

وی گفت: مصرف آب میوه چه خانگی و چه کارخانه‌ای به داوطلبان توصیه نمی‌شود.

مصرف حبوبات خیس خورده/ استفاده از ماست و دوغ

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه حبوباتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد حتما باید خیس خورده باشد تا سبب ایجاد نفخ نشود، یادآور شد: مصرف ماست نباید در این روزها فراموش شود چرا که به سبب استرس باکتری‌های مفید روده بهم می‎زیرد و فرد دچار مشکلات گوارشی نظیر نفخ، اسهال و یبوست شده و سندرئم روده تحریک پذیر افزایش پیدا می‌کند، در این شرایط استفاده از ماست و دوغ برای کاهش استرس و بروز این مشکلات گوارشی توصیه می‌شود.

 

منبع: میزان
دیدگاه