هشدار پلیس درباره ورود غیرمجاز به خط ویژه

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نسبت به پیامدها و مخاطرات ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به خطوط ویژه اتوبوس هشدار داد.

سرهنگ علی همه‌خانی با اشاره به عبور غیرمجاز از خطوط ویژه اتوبوس در تهران گفت: متاسفانه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی از راکبان موتورسیکلت‌ها هنگامی که با ترافیک روبه‌روی خود مواجه می‌شوند تغییر مسیر داده و وارد خطوط ویژه می‌شوند، اقدامی که خطر وقوع تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد و ایمنی عابران پیاده را نیز با مخاطره مواجه می‌کند.

وی با اشاره به تعریف خط ویژه اتوبوس گفت:‌ برابر مقررات خط ویژه اتوبوس به مسیرهایی در معابر و خیابان‌های شهرها گفته می‌شود که مختص عبور اتوبوس‌های عمومی مربوط به ناوگان شهری است و در مواقع اضطرار و انجام ماموریت نیز خودروهای امدادی و انتظامی اجازه تردد از آن را دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه راکبان موتورسیکلت‌ها باید بدانند که خط ویژه مختص اتوبوس های تندرو است، گفت:‌ همانطور که گفته شد ورود موتورسیکلت به خط ویژه اتوبوس خطرات بسیاری را برای موتورسواران و عابران پیاده ایجاد می‌کند. به عنوان مثال عابران پیاده با این تصور که این خطوط امن بوده و تنها اتوبوس‌ها و خودروهای دارای چراغ گردون در آن تردد می‌کنند، وارد این مسیر می‌شوند و ممکن است با موتورسیکلتی که به سرعت درحال عبور از مسیر است برخورد کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ترافیکی پلیس برای نظم‌بخشی به خطوط ویژه گفت:‌پلیس در ابتدا و انتهای این خطوط و برخی مواقع در وسط خط ویژه اقدام به استقرار عوامل راهنمایی و رانندگی کرده و با اینکار قصد نظم بخشی به تردد و تسهیل عبور و مرور را دارد چرا که اگر خودروها و موتورسیکلت سواران نیز بخواهند از این مسیر استفاده کنند، دیگر معنای خط ویژه و مسیر تردد اتوبوس ها معنی خود را از دست می‌دهد. 

همه‌خانی با بیان اینکه قانون تردد از خطوط ویژه را تخلف محسوب کرده و برای آن جریمه در نظر گرفته است، گفت: فلسفه ایجاد خطوط ویژه سریع‌تر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها  اتوبوس‌های شرکت واحد و BRT  ،خودروهای پلیس، اورژانس و آتش نشانی می توانند در این خطوط تردد کنند، در همین راستا نیز تردد غیر مجاز از خط ویژه برای سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها جریمه ۸۱ هزار و ۶۰۰ تومانی را به دنبال دارد. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این جریمه که ممکن است در طول یک روز و به ازای هربار تردد غیرمجاز از خط ویژه برای متخلفان نیز صادر شود، پلیس راهور با اجرای طرح های جایگزینی چون طرح موتوریار و تشدید برخورد با موتور سواران متخلف قصد ارتقاء فرهنگ ترافیک  و افزایش  ایمنی  تردد عبور و مرور را در بین موتورسواران دارد، لازم است در این خصوص موتورسواران نیز به این موضوع توجه کرده و برای حفظ جان خود و دیگر شهروندان و همچنین مشارکت در ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی از ورود به خطوط ویژه پرهیز کنند. 

 

منبع: ايسنا
دیدگاه