برای امام جماعت مدارس به اندازه کافی طلبه نداریم

قایٔم‌مقام ستاد اقامه نماز گفت: ما نزدیک به بیست هزار طلبه در مدارس داریم اما مدارس ما صد هزار عدد است. اگر ۵۰ هزار مدرسه را معاف کنیم نزدیک به ۵۰ هزار مدرسه ظرفیت اقامه نماز دارد اما به اندازه کافی طلبه نداریم.

بدون تردید مسجد، اصلی‌ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت و کانون احیا و تقویت اندیشه و فرهنگ ناب اسلامی است. یکی از پیشنهادهای باارزشی که از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اسلامی ارائه شد، نامگذاری هفته جهانی مسجد، از ۳۰ مرداد تا ۵ شهریور (۲۱ تا ۲۸ آگوست) و اختصاص نخستین روز این هفته، به نام «روز جهانی مسجد» است که مصادف با به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی به دست صهیونیست‌ها است.

ستاد اقامه نماز با حکم رهبر معظم انقلاب و تحت نظر هیئت امنایی متشکل از شخصیت‌های فرهنگی در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده‌است. دفاتر ستاد اقامه نماز در مراکز استان‌های ایران و ۳۲۰ شهرستان، وظیفه ترویج و توسعه نماز را عهده‌دار است. ریاست این سازمان از بدو تأسیس بر عهده حجت الاسلام محسن قرائتی بوده است. ستاد اقامه نماز با برگزاری اجلاس سالانه نماز، به دنبال معرفی ارزش‌ها و تعالی جایگاه نماز در جامعه می‌باشد تا میزان اهمیت این واجب دینی در مسئولان فرهنگی کشور بالا رود و از این طریق به فراگیری اقامه نماز در میان تمام اقشار جامعه کمک نماید.

به همین مناسبت با سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

*تا کنون ۲۹ دوره اجلاسیه سراسری نماز برگزار شده است با توجه به اینکه ستاد اقامه نماز متولی چنین اجلاسی است این همایش تا چه اندازه توانسته است برای نماز خوان شدن جوانان مؤثر باشد؟

ستاد اقامه نماز سازمان بزرگی نیست و ما صد نفر نیرو داریم. در کنار ما سازمان تبلیغات فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد و در زمان حجت الاسلام قمی، ایشان و معاون فرهنگی سازمان تبلیغات بهترین همکاری را دارند. با کانون‌های مساجد و مرکز امور مساجد و حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، تعامل داریم و با آموزش و پرورش نیز اتاق فکر مشترک داریم اما اینکه کم نمازی چه علتی دارد پژوهشی را در این خصوص یکی از اساتید دانشگاه تهران که در حوزه روانشناسی فعالیت می‌کنند انجام داده‌اند. دو سوال برجسته این پژوهش و افکارسنجی این بود که آیا شما نماز می‌خوانید یا نه؟ آیا برخی از مواقع می‌خوانید یا همیشه نماز می‌خوانید؟ نود درصد آنها که نمی‌خواندند اعلام کردند که فلسفه نماز خواندن را نمی‌دانند. لذا ما بخشی از کاری که به عنوان دستگاه سیاست‌گذار، برنامه‌ریزی کردیم، آموزش فلسفه نماز است که در مرکز تخصصی نماز قم اساتیدی تربیت شدند که در این حوزه برای پدر مادرها شیوه‌های دعوت به نماز را تهیه و تدوین کنند. در این زمینه اساتیدی را تربیت کردیم که شیوه‌های دعوت به نماز را به والدین، معلم‌ها و مربیان آموزش دهند اما آیا آن طور که باید و شاید در مدارس ما نماز خانه‌ها پر می‌شود؟ بله آنجایی که مدیر مدرسه، دبیران و معلمان درس‌های تخصصی حضور دارند نمازخانه پر می‌شود؛ اما جاهایی که نمازخانه نداریم یا روحانی نداریم و مدیر مدرسه و معلمان از نماز جماعت استقبال نمی‌کنند، از طرف دانش آموزان نیز استقبال نمی‌شود و نمازخانه هم پر نمی‌شود. در ادارات هم همینطور است.

*یکی از ایراداتی که نمازخوان‌ها با آن مواجهه می‌شوند محل نماز در اماکن عمومی است از سینماها و پاساژها تا سالن‌های عروسی، عموماً مکان نامناسبی را برای نمازخانه اختصاص می‌دهند، برای اصلاح این امر آیا برنامه‌ای دارید؟

بله. ما اولویت اول را به نمازخانه‌های مستقر در راه‌های مواصلاتی داده‌ایم که شامل جاده‌ها، فرودگاه‌ها و راه آهن است که در دو مکان راه آهن و فرودگاه‌ها بسیار موفق بوده‌ایم که در این مکان‌ها نمازخانه‌های خوب وجود داشت و امام جماعت فاضلی حضور داشتند.

در جاده‌ها بالغ بر دو هزار نمازخانه بعد از انقلاب احداث شده است. در زمان کنونی بسیار از نماز خانه‌ها را وزارت راه و شهرسازی می‌سازد که ما تعدادی را با حضور حاج آقای قرائتی افتتاح کردیم. تعدادی هم در حال ساخت است و تعداد دیگری نیز برای بخش خصوصی است مانند نماز خانه‌های متصل به پمپ‌های بنزین. در آنها هم وضعیت این طور است که اگر مالک و رئیس جایگاه خودش اهل نماز جماعت و… باشد با یک نماز خانه بسیار تمیز مواجهیم اما در جایگاهی که مدیرش آنچنان مقید نیست نمازخانه‌ای قابل قبول وجود ندارد.

بر همین اساس جلسه‌ای با آقای شالبافیان معاون وزارت گردشگری تشکیل شد. اولین جلسه در امسال برای ساماندهی این امر تشکیل شده است. این از مواردی است که نیاز به قانون گذاری دارد. به عنوان مثال در برخی مناطق نمازخانه ساخته شده و سپس رها شده است. به آن رسیدگی نمی‌شود. در ترکیه من با ریاست سازمان دیانت ترکیه ملاقات کردم آنچه در آنجا دیدم یک انسجام برای امور دینی بود. در برخی از کشورهای اسلامی دیگر نیز مساجد روستایی هم از خانه مردم و ادارات دولتی تمیزتر است. باید راه کارهایی را باید پیدا کنیم تا این خلاءها و کاستی‌ها برطرف شود. برای رفع این مشکل به یک تشکل و نهاد هدایت‌گر نیاز است که همان حلقه مفقوده در اینجاست. ما با تکثر و تعدد متولی روبروییم که یک نهاد انسجام دهنده ندارند. ستاد اقامه نماز در این موضوع در حال انجام یک کار فکری است. ما باید از حجم دستگاه‌های متولی در این سند پیشنهادی شورای عالی انقلاب فرهنگی کم کنیم و به عمقش بیافزاییم که عمق این مساله به همان وجود یک متولی مقتدر و برنامه ریز و سیاست گذار بر می‌گردد.

 

منبع: مهر
دیدگاه