سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از تدوین نظام واره شایستگی‌های پایه و عمومی برای محتوای جدید برنامه‌های درسی خبر داد و گفت: در دوره جدید، محتوای درسی صرفا بر پایه دروس اعم از ریاضی، علوم ، زبان و... نخواهد بود و بخشی از محتوا ناظر به شایستگی‌های پایه است که این نظام‌واره در مرحله پایانی اعتباربخشی قرار دارد.

علی لطیفی در نشستی خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با بیان اینکه این نیازسنجی مبتنی بر مطالعه جدی انجام شد، افزود: سال گذشته با استفاده از یافته‌های مجموعه‌های مختلف کشور یک مطالعه نیاز سنجی انجام دادیم و بالغ بر ۱۰۰ یافته پژوهشی به دست ما رسید که با تحلیل این یافته‌ها مجموعه‌ای از شایستگیها احصاء شد و این نظام واره شایستگی بر این اساس تدوین شد.

رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی، عنوان کرد: این نظام واره اکنون تدوین و در مرحله پایانی تامین اعتبار قرار دارد. این نظام واره بر پایه چهار شایستگی اعم از هویت، تفکر، تعقل، ارتباط مسئولانه است. در طراحی کتب جدید و موقعیت‌های یادگیری جدید، یکی از نقاط تمرکز آموزش و پرورش توجه بر تامین این شایستگی‌ها است.

معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین بیانیه هویت در دوره‌های تحصیلی نیز خبر داد و گفت: بر این اساس می‌خواهیم ماموریت اساسی هر دوره تحصیلی را مشخص کنیم و راهنمای برنامه درسی را اصلاح می‌کنیم. همچنین باز طراحی جدول عناوین دروس و زمان آموزش نیز در دستور کار ما است چراکه جدول عناوین دروس ما از دهه هشتاد تا کنون تغییری نداشته است. یکی از اقدامات سازمان این است که امیدواریم بتوانیم برای دوره ابتدایی اول و دوم پیش نویس کارشناسی را در شش ماهه دوم امسال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.

وی بیان کرد: بازآرایی متوسطه دوم نیز در سازمان در حال انجام است‌. در حال حاضر چهار رشته نظری در متوسطه دوم و دو رشته فنی حرفه‌ای و کاردانش داریم. اینکه آیا متوسطه دوم باید همین طراحی را داشته باشد یا یک تلفیقی رخ دهد، در کارگروه مربوطه در سازمان در حال بررسی است. این در حالیست که راهنمای تفصیلی را برای عناوین درسی تولید خواهیم کرد.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار