اقلیما: امکانات شادی را برای مردم مهیا نکرده‌ایم

یک جامعه شناس گفت: جامعه ایران در مسیر افزایش تنش و اضطراب اجتماعی در حال حرکت است.

به گزارش جهان مانا ، مصطفی اقلیما در گفتگو با آرمان ملی با بیان اینکه « ریشه کاهش نشاط اجتماعی را باید در مسائل اقتصادی جست وجو کرد» ؛‌ گفت : « در جامعه ما کسی که پولدار است امید به آینده ندارد، کسی که تحصیل می‌کند به پیدا کردن شغل مناسب امید ندارد و حتی کسی که ازدواج می‌کند امیدی به این مسأله ندارد که بتواند از نظر اقتصادی زندگی خود را در سطح خوب بچرخاند. در چنین شرایطی نمی‌توان به شادی در جامعه خوشبین بود و به همین علت، فضای اجتماعی همواره آکنده از عصبانیت، دعوا و ناراحتی است.»

اهم اظهارات وی بدین شرح است:

  •  اگر قصد داشته باشیم کشور خود را از نظر شادی با کشورهای دیگر مقایسه کنیم باید به این نکته توجه کنیم که کدام کشورها در وضعیتی شبیه به ما زندگی می‌کنند. این در حالی است که کمتر کشوری در جهان وجود دارد که انگیزه مردم برای شادی تا به این اندازه کاهش پیدا کرده است.
  •  شادی یک جامعه، معلولی از عوامل دیگر است. در به وجود آمدن شادی در یک جامعه عوامل مختلفی وجود دارد که هر کدام می‌تواند در نشاط اجتماعی تأثیرگذار باشد. نکته دیگر اینکه شادی در یک جامعه در یک پروسه زمانی و در چند دهه شکل می‌گیرد و نمی‌توان در کوتاه مدت دلایل آن را مورد بررسی قرار داد. متأسفانه در کشور ما دلایل کمی برای شادی و نشاط اجتماعی وجود دارد. 
  • ریشه کاهش نشاط اجتماعی را باید در دو و یا سه دهه گذشته جست و جو کرد. مردم ایران حتی در دهه 60 که جنگ تحملیلی علیه ا یران وجود داشت، باز خوشحال بودند و احساس می‌کردند به واسطه انقلاب، می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند. با این وجود پس از مدتی برخی مدیران روی کار آمدند که سیاستهای فرهنگی و اجتماعی درستی را در پیش نگرفتند .
  •  درست و یا نادرست اجرا کردن قانون در جامعه نیز در زمینه نشاط اجتماعی تأثیرگذار است. اگر قوانین جامعه به شکلی باشد که به صورت صحیح و با احترام به شهروندان اجرا شود نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت و اگر برخلاف این رویکرد باشد نتیجه عکس درپی دارد. مردم از مسئولان حرف نمی‌خواهند، بلکه نگاه آنها به عملکرد مسئولان کشور است که به چه میزان در راستای مطالبات آنها حرکت می‌کنند.

 

دیدگاه