آزاد ارمکی: جمهوری اسلامی در ابتدا ضد استعماری بود اما بعد ضد آمریکایی شد

یک استاد جامعه شناسی با تاکید بر اینکه روزی «ایران فرهنگی» بر همه گفتمان‌ها غلبه خواهد کرد؛ گفت: جمهوری اسلامی در ابتدا ضد استعماری بود اما در فرایند پس از انقلاب به ضد آمریکایی تبدیل شد.

به گزارش جهان مانا ، تقی آزادارمکی افزود: در ابتدای انقلاب مسأله ما تنها آمریکا نبود و استعمار بود. اگر به سخنان حضرت امام دقت کنیم متوجه می‌شویم که مسأله ایشان استعمار، استبداد و ارتجاع است. مسیر انقلاب نیز در مقابله با این سه موضوع طراحی می‌شود.

اهم اظهارات این جامعه شناس را در گفتگو با آرمان ملی میخوانید:

  • با این وجود یک مقطع زمانی که انقلاب پیروز می‌شود و آمریکا در مقابل انقلاب قرار می‌گیرد آمریکا برای انقلابیون به مصداق استعمار قلمداد می‌شود. در گذشته انگلیس به دلیل دخالت‌هایی که در ایران کرده بود مصداق استعمار تلقی می‌شد. با این وجود پس از انقلاب این رویکرد تغییر کرد و آمریکا به مثابه استعمار در نظر گرفته شد. البته آمریکا نیز بی‌تمایل نبود که در مقابل ایران قرار بگیرد.آمریکا نیز به یک دشمن خارجی نیاز داشت که بتواند آن را مضمحل کند و خود را قهرمان نشان دهد».
  • جمهوری اسلامی در حال ارائه ورژن جدیدی از خود است که رویه فرهنگی دارد. این وضعیت درباره اقتصاد نیز وجود دارد. موضوعاتی مانند اقتصاد مولد و اقتصاد کار از جمله مواردی است که ورژن جدیدی از اقتصاد ایران فردا را مشخص می‌کند.با این وجود لازمه داشتن همه اینها داشتن یک دولت قوی و یک نظام سیاسی بسیار قدرتمند از تمام جنبه‌های مختلف است. غرب نیز به این موضوع آگاهی دارد. به همین دلیل تلاش می‌کند این اهداف در ایران محقق نشود. برای همین است که ایران را تحریم می‌کند
  • در چین در دوره مائو یک نوع نگاه به امپریالیسم وجود داشت، اما پس از مرگ مائو نگاه دیگری به امپریالیسم به وجود آمد. در این دوران معنای سیاسی امپریالیسم جای خود را به معنای اقتصادی آن می‌دهد. در زمان مائو دشمنی سیاسی با امپریالیسم وجود دارد . این در حالی است که پس از مائو به یکباره چین تعریف جدیدی از دشمنی ارائه می‌کند و به سمت جهش اقتصادی حرکت می‌کند.
  •  
دیدگاه