شهر باستانی قلهات کجاست؟+عکس

شهر باستانی قلهات که در ساحل شرقی عمان قرار دارد، یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی در کشور به شمار می‌آید.

به گزارش جهان مانا ، شهر باستانی قلهات که در ساحل شرقی عمان قرار دارد، یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی در کشور به شمار می‌آید. این محوطه در سال ۲۰۱۸، در فهرست جهانی میراث یونسکو به ثبت رسید. قلهات یکی از شهر‌های توسعه‌یافته عمان بین قرون ۱۱ تا ۱۵ میلادی بود. همچنین از آن به‌عنوان دومین شهر مهم در پادشاهی هرمز یاد می‌شود.

 این محوطه در سال ۲۰۱۸، در فهرست جهانی میراث یونسکو به ثبت رسید. قلهات یکی از شهر‌های توسعه‌یافته عمان بین قرون ۱۱ تا ۱۵ میلادی بود. همچنین از آن به‌عنوان دومین شهر مهم در پادشاهی هرمز یاد می‌شود.

شهر باستانی قلهات که از تجارت میان سواحل شرقی عربستان، آفریقای شرقی، هند، چین و جنوب شرقی آسیا نشان دارد، تا پیش از ظهور مسقط از بنادر مهم تجاری در اقیانوس هند محسوب می‌شد. این شهر با بیش از ۲۴ هکتار وسعت، در سال ۱۵۰۷ توسط آلفونسو دو آلبوکرکی از امپراتوری پرتغال تسخیر شد.

مارکو پولو در قرن ۱۳ میلادی از قلهات دیدن کرده بود و از آن با عنوان قالاتو نام می‌برد. ابن بطوطه نیز در قرن ۱۴ میلادی راهی قلهات شده بود و از آن به‌عنوان شهری با «بازار‌های عالی و یکی از زیباترین مساجد» یاد می‌کند. او در ادامه توضیح می‌دهد که مسجد توسط بی بی مریم ساخته شده است و در تزیینات آن از کاشی‌کاری ایرانی بهره برده‌اند. چنگ هه از دیگر کسانی است که از قلهات نام برده است.

از مهم‌ترین جا‌های دیدنی قلهات، آرامگاه بی بی مریم است که در آن می‌توان شاهد معماری اسلامی در قرون‌وسطا بود. مسجد جامع نیز که ابن بطوطه از آن یاد کرده بود، از دیگر دیدنی‌های قلهات است.

 

منبع: برنا
دیدگاه