معاون سازمان حج و زیارت؛

انصرافی‌های حج عمره به ۱۱ هزار نفر رسید

معاون سازمان حج و زیارت اعلام کرد با طولانی شدن زمان ارسال پاسخ از سوی عربستان درباره سرانجام پروازهای عمره، تعداد انصرافی‌های این سفر به حدود ۱۱ هزار نفر رسید.

به گزارش جهان مانا، سازمان حج و زیارت براساس مذاکرات اولیه با عربستان برای ازسرگیری اعزام ایرانی‌ها به عمره پس از حدود هشت سال توقف، برای حدود ۷۰ هزار نفر ظرفیت ایجاد کرده بود که قرار بود از ۱۳ دی تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲ اعزام شوند. پس از آنکه از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام شد عربستان مجوز پروازهای ایران را صادر نکرده است، ثبت‌نام عمره هم متوقف شد. براساس آنچه سازمان حج و زیارت اعلام کرده است حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر برای عمره ثبت‌نام کرده‌اند که اکنون با طولانی شدن تعلیق عمره، معاون سازمان حج و زیارت از انصراف حدود ۱۱ هزار نفر از آن متقاضیان و پرداخت وجوه آنها خبر داده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درحالی که ابتدا بحث از «مشکلات فنی و تکنیکال» در پروازهای عمره بود، اکنون پس از سفر هیأت عربستانی به ایران، گفته است: متاسفانه طرف مقابل هنوز پاسخ‌های جمهوری اسلامی را برای شروع پروازهای عمره اعلام نکرده و به نظر می‌رسد موضوع مربوط ‌به هواپیمایی نیست و وزارت امور خارجه باید به‌صورت جدی‌تر به این موضوع وارد شده و در سطح کلان مساله را پیگیری کند، اما هیچ مشکل فنی و تخصصی در حوزه هواپیمایی نداریم و مسائل فنی به موضوعاتی برمی‌گردد که باید در سطح بالاتری از سوی وزارت امور خارجه که متولی این موضوع است، پیگیری شود.

غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج و زیارت نیز در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اظهار کرد: همچنان پاسخی از سازمان هواپیمایی کشور عربستان مبنی بر صدور مجوز برای پروازهای عمره دریافت نشده است و ما در حال نزدیک شدن به پایان موسم عمره و فرارسیدن ماه رمضان هستیم و عمره رمضانیه نیز شرایط خاص خود را دارد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت یادآور شد: طبیعی است افرادی که برای سفر عمره ثبت‌نام کرده و وجوه‌شان مسترد شود علاوه‌بر اینکه سندشان پایدار خواهد شد، در صورت راه‌اندازی عمره در اولویت اعزام خواهند بود.

او اضافه کرد: در صورت دریافت موافقت عربستان، در قالب بسته‌های جدید سفر عمره و بالطبع هزینه آن مشخص و اعلام خواهد شد.

رضایی در این نشست از ثبت‌نام تا کنون بیش از ۴۵ هزار نفر برای حج تمتع ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: به‌زودی اطلاعیه‌ای درباره انتخاب کاروان‌های حج آینده و تکمیل وجه نیز منتشر خواهد شد.

سهمیه حج تمتع حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر است و تا کنون دارندگان اسناد حج تا پایان مهرماه ۱۳۸۶ برای ثبت‌نام اولیه حج فراخوانده شده‌اند. هزینه علی‌الحساب این سفر برای هر نفر ۱۴۰ میلیون تومان اعلام شده است.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه