علت مهاجرت از ایران به بدترین شیوه چیست؟

با توجه به افزایش چشمگیر مهاجرت از کشور، بسیاری از کارشناسان در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد که با خروج هر نخبه از کشور، پنج میلیون دلار خارج می‌شود. دکتر سعید معید فرد، جامعه شناس در این باره به فرارو گفت: «در حال حاضر، مهاجرت‌ها بر اساس براورد‌های مبداء و مقصد انجام نمی‌شود، بلکه بیشتر بر مبنای دافعه‌های مبداء رخ می‌دهد.»

به گزارش جهان مانا، علی اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه کشور در خصوص بحران مهاجرت گفت: «سن مهاجرت به دانش آموزان و کودکستانی‌ها رسیده است. با خروج هر نخبه، پنج میلیون دلار از کشور خارج می‌شود. از جوانان پرسیدیم، چرا می‌روید؟ گفتند می‌خواهیم در ایران نباشیم.»

در جریان یک نشست علمی پیرامون موضوع مهاجرت، صالحی بر لزوم توجه به مخاطرات بی رویه نخبگان تاکید کرد و گفت: «ایرانیان خارج کشور را نمی‌شود با بخشنامه جذب کرد، نمی‌شود با بخشنامه بگویم عزیزان نروید یا عزیزان بازگردید.»

رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین باره گفت: «نظام حکمرانی عامل رانش نسل فرهیخته و نخبه ماست. مسئولین باید خجالت بکشند که آمار را در اختیار پژوهشگران نمی‌گذارند. نسل استارت‌آپی و مدیریتی فرار را بر قرار ترجیح دادند؛ ۶۰ درصد ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند.»

تبلیغ

5000+ ساتوشی برای شما و 2500 ساتوشی برای دوستت

دیدگاه