معمای حسین هدایتی/ از سلام در هوای دلپذیر زمستانی تا تکذیب قوه قضاییه

معما همچنان پابرجاست؛ هدایتی اسنادی به همراه یک ویدئو در روز برفی منتشر کرده که نشان می‌دهد آزاد شده، ولی قوه قضائیه در بیانیه‌ای رسمی آزادی او را تکذیب کرده است.

«سلام. در این هوای دلپذیر زمستانی، جای همه دوستان عزیز در این برف خالی. امیدوارم نعمت خدا در این سرزمین و در این کشور، همه جا، بارش ادامه پیدا کند و همه لذتش را ببرند. یا علی مدد» این جملات برگرفته از ویدئوی کوتاهی است که در استوری اینستاگرامی حسین هدایتی و از زبان خودش منتشر شده است. او زیر بارش برف ایستاده تا نشان دهد ویدئو، مربوط به همین روز‌های برفی تهران و سایر نقاط ایران است. ویدئو پیام روشنی دارد؛ اینکه هدایتی از زندان آزاد شده است.

 

انتشار این ویدئو بازتاب درخوری در فضای رسانه‌ای داشت، چراکه کمتر کسی انتظارش را داشت، عابربانک فوتبالی‌ها، چند سال زودتر از چیزی که باید از زندان آزاد شود. البته که حسین هدایتی، به طور مشخصی هم تلویزیون را نشانه رفته بود که دو روز قبل‌تر، با انتشار گزارشی درباره پول‌پاشی‌های او در حوزه فوتبال که سرانجام رأی به گرفتارشدنش پشت میله‌های زندان داد، از این گفت که تا سال ۱۴۰۸ در زندان خواهد بود. هدایتی در ادامه استوری‌هایی که منتشر کرده، تلویزیون را هم نشانه رفته و نوشته که گزارش پخش‌شده سراسر کذب است و رأی آزادی‌اش حاصل شده است. البته که آزادی حسین هدایتی، مردی که عمده شهرتش را از حضور در دنیای فوتبال دارد، در نوع خود غافلگیرکننده است. او که روزگاری با خریدن بخش اعظم سهام باشگاه ملوان برای خودش نامی دست و پا کرد، با نزدیک‌شدن به باشگاه پرسپولیس به نهایت شهرت رسید.

هدایتی با پول‌های نقدی که به عنوان پاداش به پرسپولیسی‌ها می‌داد تبدیل به آدم محبوبی در بین سرخ‌پوشان تهرانی شده بود. او از وعده اهدای اتومبیل‌های لاکچری، سکه و سایر پاداش‌های مالی به بازیکنان پرسپولیس واهمه‌ای نداشت. ضمن اینکه نقش پررنگی هم در نقل و انتقالات این باشگاه داشت و هرجا که نیاز به راضی‌کردن یک بازیکن با پول بود، پیش‌قدم می‌شد. دایره فعالیتش فقط محدود به باشگاه پرسپولیس نبود چراکه به طور رسمی عنوان کرد که زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران، به فدراسیون کمک کرده و دو قسط ۴۰۰ هزاردلاری این مرد پرتغالی را پرداخت کرده است. او که به واسطه همین فعالیت‌ها دیگر رفته رفته به طور واقعی تبدیل به عابربانک شده بود، سری هم به دنیای مدیریت فوتبال زد و باشگاه استیل‌آذین را تأسیس کرد تا فعالیت‌های اقتصادی‌اش را وارد مسیر تازه‌تری کند.

با این حال، او همواره چشم به خرید باشگاه پرسپولیس داشت و در چند نوبت برای این کار اقدام کرد که دست آخر به دلیل عدم احراز شایستگی مالی‌اش، از این کار بازماند. هدایتی تا زمانی که داستان تخلفاتش در ماجرای بانک سرمایه فاش نشده بود، حضور پررنگی در عرصه فوتبال ایران داشت، ولی ماجرا از سال ۱۳۹۷ برایش وارد فاز تازه‌تری شد. در آن سال او به همراه ۱۰ نفر دیگر به عنوان متخلفان مالی بازداشت شد و نهایتا هم اتهاماتش ثابت و راهی زندان شد.

هدایتی قبل از اینکه نامی برای خودش در دنیای فوتبال دست و پا کند و از این طریق در رسانه‌ها و تلویزیون مطرح شود، ادعا کرده امور اقتصادی زیادی را انجام داده است؛ از خرید و فروش ملک تا فعالیت در حوزه صنایع ساختمان و فولاد و تجهیزات مربوطه. البته که بعد‌ها عنوان کرده بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده میگو در ایران بوده است. عمده فعالیت‌هایش، ولی مربوط به فعالیت‌های حوزه آهن است که بخش اعظمی از تجارتش را شامل شده است. سرانجامِ این فعالیت‌ها، ولی برایش پایان خوشی نداشت چراکه حوالی سال ۹۷ و به گفته مسئولان قضائی با پرداخت رشوه، توانسته ۵۸۶ میلیارد تومان پول از بانک سرمایه به عنوان تسهیلات دریافت کند و در نظام اقتصادی اخلال به وجود بیاورد.

او پس از شش بار حضور در دادگاه، دست آخر رأی نهایی‌اش را شنید. رأیی که ۳۱ اردیبهشت ۹۸ اعلام شد. در آن برهه، سخنگوی قوه قضائیه از محکومیت حسین هدایتی به تحمل ۲۰ سال حبس خبر داد؛ غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود، با اعلام صدور حکم حسین هدایتی گفت: «پرونده مربوط به آقای حسین هدایتی مورد رسیدگی قرار گرفت و رأی صادر شد و با رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی، هدایتی فرزند علی‌اکبر به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق تحصیل نامشروع به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری خدمات دولتی و رد مال معادل چهار هزار و ۸۸۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد. اتهامات حسن هدایتی، مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق نظام پولی و بانکی به موجب تحصیل هشت فقره تسهیلات اعطایی به‌مبلغ ۵ هزار و ۸۶۹ میلیارد و ۳۹۶ میلیون ریال، خیانت در امانت و پول‌شویی است».

در آن زمان اعلام خبر ۲۰ سال حبس برای حسین هدایتی سروصدای زیادی به راه انداخت، ولی نکته مهم‌تر اینکه بعد‌ها از زمان این محکومیت کاسته شد. به طور مثال در همین خبری که دو روز قبل از ویدئوی جنجالی حسین هدایتی از تلویزیون پخش شد، سخنگوی قوه قضائیه تأکید داشت که او باید تا سال ۱۴۰۸ در زندان بماند. حالا نه سال ۱۴۱۸ و نه حتی سال ۱۴۰۸، بلکه طبق اسنادی که حسین هدایتی در استوری‌اش منتشر کرده او آذرماه همین سال ۱۴۰۲ حکم آزادی‌اش را گرفته است. در این اسناد، هدایتی با انتشار پایان محکومیتش نوشته که حکم آزادی‌اش صادر شده است. انتشار ویدئوی حسین هدایتی که بازتاب درخورتوجهی هم داشته، روز گذشته با واکنش قوه قضائیه مواجه شده است؛ در بیانیه‌ای که از سوی این قوه منتشر شده آمده که حسین هدایتی همچنان در زندان است و خبر آزادی‌اش صحت ندارد.

در این بیانیه چنین آمده است که «در روز‌های اخیر ادعا‌هایی در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر آزادی حسین هدایتی مطرح شده است. پیگیری‌های صورت‌گرفته از مرجع قضائی نشان می‌دهد، ادعای آزادی حسین هدایتی صحت ندارد. حسین هدایتی از خرداد سال ۱۳۹۷ در زندان به سر می‌برد و در طول دوران محکومیت خود نیز مانند دیگر محکومان از مرخصی قانونی استفاده کرده است. براساس رأی دادگاه، هدایتی به حبس، شلاق تعزیری، رد مال و انفصال از خدمت محکوم شده است. بنابر این گزارش، هدایتی تاکنون بخشی از رد مال خود را پرداخت کرده و تا زمان پرداخت کامل رد مال در زندان خواهد بود. براساس این گزارش در جریان بازدید رئیس کل دادگستری تهران از ندامتگاه تهران بزرگ که در شهریور سال جاری برگزار شد، حسین هدایتی نیز به همراه دیگر محکومان در زندان حاضر بود که تصاویر این بازدید در همان زمان در رسانه‌ها منتشر شد».

معما، ولی همچنان پابرجاست؛ هدایتی اسنادی به همراه یک ویدئو در روز برفی منتشر کرده که نشان می‌دهد آزاد شده، ولی قوه قضائیه در بیانیه‌ای رسمی آزادی او را تکذیب کرده است.

 

منبع: شرق
دیدگاه