منع سفر به ۵ استان و توصیه به آغاز سفرها از پنجشنبه

ستاد سفر با یادآوری هشدار قرمز هواشناسی به ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و بخشی از خوزستان، با منع سفر به این استان‌ها تا آرام شدن شرایط جوی، توصیه کرد سفرها از روز پنجشنبه به بعد، که هوا در بیشتر نقاط کشور مطلوب‌تر است، برنامه‌ریزی شود.

به گزارش جهان مانا، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور احمد وحیدی ـ وزیر کشور ـ تشکیل جلسه داد و علاوه‌بر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی، استانداران مازندران، هرمزگان، خوزستان، کرمان، ایلام، سمنان و فارس، آخرین وضعیت سفرها و خدمات را گزارش دادند.

سید کمال هادیانفر ـ معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ـ با بیان اینکه در چهار بخش حمل‌و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای موضوع ایمنی مورد تاکید جدی بوده است، به ارائه گزارشی درباره اقدامات و تدابیر انجام شده پرداخت و افزود: نوروز سال گذشته ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ناوگان عمومی استفاده کرده‌اند و امسال افزایش سه تا پنج درصدی سفرها پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به تقاضای زیاد سفرها با توجه به محدودیت ناوگان عمومی، اظهار کرد: در ستاد نوروز تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم و ظرفیت‌سازی کرده‌ایم. یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار بلیت قطار فروخته شده است و برای سفرهای با ناوگان جاده‌ای ظرفیت ۶ میلیون و ۸۰۰  هزار و یک میلیون و ۴۵۰ هزار ظرفیت برای هواپیمایی پیش‌بینی شده است.

هادیانفر با اشاره به پیش‌بینی استفاده ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر  از ظرفیت دریایی در نوروز، افزود: در بازدیدهای انجام شده تا امروز، شرایط مساعدی برقرار است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و ‌شهرسازی با پیش بینی افزایش ۱۰ درصدی سفرهای هوایی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، گفت: ۹۰۰ پرواز فوق‌العاده پیش‌بینی شده است که بلیت‌ها ۲۴ ساعت قبل به فروش خواهد رسید. ۷۵ درصد ظرفیت را به پروازهای داخلی و ۲۵ درصد را به پروازهای خارجی اختصاص داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تمام پروازهای داخلی به غیر از کیش و قشم از نرخ مصوب تبعیت می‌کنند، افزود: پرواز خارجی به دلیل نداشتن نرخ مصوب به صورت چارتری عرضه می‌شوند و تلاش بر این است که نرخ‌ها قابل کنترل باشد.

هادیانفر همچنین تاکید کرد: مسافران بلیت رفت و برگشت را همزمان تهیه کنند که با مشکلی مواجه نشوند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان راهداری در ۲۹۱ هزار کیلیومتر راه‌های کشور برای خدمات‌رسانی آمادگی کامل دارد، به سالانه ۲۰ هزار فوتی و ۳۶۰ هزار مجروح و مصدوم به دلیل تصادفات اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر این روند افزایش بوده است و با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه فعالیت شورای عالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور با مسئولیت رئیس‌جمهوری مصوب شده است، برنامه اجراییِ سالی ۱۰ درصد کاهش جانباختگان ظرف ۶ ماه باید تدوین شود. در پایان برنامه نیز باید ۵۰ درصد کاهش اتفاق بیفتد و جانباختگان به ۱۰ هزار و مجروحان به ۱۵۰ هزار نفر برسد.

او اظهار کرد: دولت اگر بخواهد، ۵۰ درصد موضوع حل می‌شود فقط باید تکالیف به دستگاه‌ها ابلاغ و مطالبه شود. همچنین رسانه‌ها و صداو سیما در فرهنگسازی نقش بسزایی دارند.

هادیانفر با اشاره به شناسایی پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور، گفت: سه هزار و ۲۰۰ نقطه در جاده و ۲ هزار نقطه در شهرها شناسایی شده است و تا روز گذشته ۴۱۲ نقطه رفع مسأله شده و ۴۰۰ نقطه دیگر نیز در دستور کار است در سال ۱۴۰۳ برطرف شود.

سفرها را به پنجشنبه به بعد موکول کنید

محمد اصغری ـ نماینده سازمان هواشناسی ـ نیز در جلسه ستاد سفر گفت: برای برخی از استان‌های از جمله کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و بخشی از خوزستان هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است. توصیه ما این است که افراد به این استان‌ها امروز سفر نکنند.

او افزود: در خراسان رضوی و شهر مشهد، روز اول فروردین شاهد بارش باران هستیم. با این حال در نیمه شرقی نسبت به نیمه غربی هوا گرم‌تر است. همچنین در برخی از مناطق کشور شاهد باد شدید هستیم و افرادی که در مسیرها از چادر استفاده می‌کنند باید مراقبت بیشتری کنند؛ چرا که وزش باد به چادرها آسیب می‌زند.

این کارشناس هواشناسی توصیه کرد از روز پنجشنبه که هوا در بیشتر نقاط کشور مطلوب‌تر است، هم‌وطنان سفر کنند.

اصغری افزود: در هفته بعد در روزهای شنبه و یکشنبه هوای مطلوبی را در بیشتر نقاط کشور خواهیم داشت، اما از روز دوشنبه آینده سامانه بارشی شدیدی از سمت غرب دوباره وارد کشور می‌شود و گردشگران در بیشتر استان‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد بارش بهاری هستند.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه