تهیه این گزارش یک هفته طول کشیده!/ آزار جنسی به دو زن در شهرستان محلات توسط چند مرد

روزنامه اعتماد گزارشی از یک بزهکاری در شهرستان محلات دارد که بر اساس آن دو زن توسط چند مرد مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

«پیگیری این خبر یک هفته به طول انجامیده است. گزارش بر اساس اخباری که دو، سه نفر از اهالی شهرستان محلات برای «اعتماد» روایت کرده‌اند، تنظیم شده است. «اعتماد» برای مطلع شدن از این خبر در راستای صحت و تایید موضوع آن را پیگیری کرده، خبر صحت داشته، اما بنا به دلایلی از نام منابع آگاه و محلی در این گزارش خودداری کرده‌ایم. در پیگیری‌های دیگر «اعتماد» از منابع آگاه و محلی مشخص شده که آزار جنسی که دو هفته پیش توسط چند مرد به دو زن صورت گرفته، تازگی نداشته و چند ماه پیش هم یک مورد آزار و اذیت جنسی برای یک زن اتفاق افتاده بود. پس از انتشار خبر آخر برخی اهالی محلات قصد داشته‌اند نسبت به حادثه رخ داده تجمع اعتراضی در سطح شهر برگزار کنند که ناگهان فرمانده انتظامی محلات با واکنش به این موضوع مانع تجمع اعتراضی این افراد می‌شود، اما فقط دو، سه کانال محلی واکنش فرمانده انتظامی را انتشار داده و خبر نیز با این محتوا منتشر شده که «رضا جنتی»، فرمانده انتظامی شهرستان محلات گفته؛ پس از دریافت گزارشی مبنی بر آزار و اذیت دو خانم پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت که با اقدامات لازم سه نفر دستگیر شده‌اند و به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

لازم به ذکر است؛ «اعتماد» چندین بار با «مهدی عبدالملکی»، دادستان شهرستان محلات تماس گرفته و طی پیامی موضوع خبر و مصاحبه را به اطلاع دادستان رسانده، اما دادستان محلات پاسخگو نبوده. شنیده‌ها نیز خبر از آن می‌دهد که فرماندار محلات استعفا داده است.

تلاش شد تا با یکی از مسئولان در مورد این حادثه فجیع مصاحبه کند، اما مسئولان محلات به هیچ ‌وجه همکاری نکرده‌اند. حتی سعی شد در مدت زمان پیگیری این خبر با نماینده شهرستان محلات درباره اتفاق رخ داده مصاحبه‌ای صورت گیرد، ولی نماینده محلات نیز حاضر به پاسخگویی نبوده است. صرف‌نظر از حادثه مربوط به شهرستان محلات باید به خوانندگان این گزارش یادآور شویم؛ آزار و اذیت جنسی لزوما فیزیکی نیست، بلکه مزاحمت‌های کلامی و نگاه‌های نامناسب را نیز دربرمی‌گیرد.

بررسی‌ها از یک نظرسنجی رسمی که در شهرهای مختلف ایران طی بازه زمانی۱۱ خرداد الی ۲ آبان ماه ۱۴۰۱ صورت گرفته و ۲ هزار و ۵۰۷ نفر در آن شرکت داشتند، نشان می‌دهد؛ هر زن یا دختر به میزان مسافتی که طی می‌کند یا مدت زمان حضورش در سطح خیابان‌ها یا در هر تردد شهری بین «یک الی ۲۰ بار» مزاحمت‌های کلامی، فیزیکی و چشمی (نگاه نامناسب و آزاردهنده) را از سوی برخی مردان تجربه می‌کند. همچنین طبق این نظرسنجی؛ مردان متلک‌گو، ۱۰ برابر زنان متلک‌گو هستند و نسبت مردانی که عامل مزاحمت‌های بدنی‌اند، بیش از ۱۵ برابر زنان بوده است.

و تازیانه بود و تن و تن زیر تازیانه بود

شب بود و آسمان کوتاه و تازیانه‌ای سخت. به گونه ماری دهان گشوده که دهان گشوده بود. مردانی تازیانه در مشت، دست خود را بالا بردند و دست آنها بالا رفت. مردان دست خود را بالاتر بردند و دست آنها بالاتر رفت و تازیانه که پنجه‌شان بود به آسمان خش سیاه کشید. پس تازیانه بود و تن و تن زیر تازیانه بود. ناگهان صدای غریو وحشت فرود آمد و مردم با ترس به هم بنگریستند.

بند یکم. محلات

یک هفته پیش، خبری از سوی دو، سه نفر از اهالی محلات برای «اعتماد» شرح داده شد مبنی بر اینکه دو زن در جاده اطراف محلات مورد آزار و اذیت جنسی چند نفر قرار می‌گیرند و فیلم صحنه آزار و اذیت آنها نیز پخش می‌شود. یکی از اهالی شهرستان محلات به «اعتماد» توضیح می‌دهد که این شهرستان جزو مناطق سنتی کشوربه حساب می‌آید. شهرستان محلات واقع در استان مرکزی که قبلا با نام «ریوکان» از آن یاد می‌شده، حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. محلات از طرف شمال به اراک، از جنوب به اصفهان و گلپایگان، از غرب به خمین و از شرق نیز به دلیجان محدود شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که چند ماه پیش هم یک مورد آزار و اذیت جنسی زنان در این شهرستان گزارش شده است. یک منبع آگاه در مورد این اتفاقات به «اعتماد» توضیح می‌دهد: «متاسفانه اطراف محلات به دلیل وجود کارخانه‌های سنگ و گلخانه‌ها، بزهکار زیاد دیده می‌شود. مردم از این موضوع ناراضی هستند. هر چند داخل شهر محلات نباید این افراد حضور داشته باشند، اما به هر حال در اطراف این شهرستان زندگی می‌کنند. چند ماه پیش هم یک زن مورد آزار جنسی قرار گرفته بود.»

بند دوم. روایت‌های پیرامون حادثه​

شب حادثه دو زن در اطراف شهرستان محلات با سواری در حال گذر از جاده بودند. در مورد نسبت این دو زن برخی اهالی ادعا می‌کنند؛ این دو زن مادر و دختر بودند و برخی دیگر ادعا می‌کنند؛ نسبتی با یکدیگر نداشتند، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکی از آنها دختری حدودا ۳۸ ساله با مانتو، شلوار و مقنعه‌ اداری بوده است. در هر صورت آنها حین گذر از جاده اطراف محلات با فردی وسط جاده مواجه می‌شوند که این دو زن بنا به دلایلی توقف می‌کنند. روایت در مورد توقف این دو زن در جاده نیز متفاوت است. یکی ادعا می‌کند؛ ماشین‌شان خراب شده. یکی دیگر ادعا می‌کند؛ یکی از این زنان راننده آژانس بوده و به همراه یک زنی دیگر قصد رساندن مسافری را داشتند که با تعداد بزهکار مواجه می‌شوند و... دلیل توقف هر چه باشد، این دو زن از سوی چند نفرمورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند. شنیده شده که این ماجرای وحشتناک در نزدیکی جاده «ارقده» رخ داده است... در لحظه ارتکاب جرم ناگهان گشت پلیس از جاده عبور می‌کند و باعث می‌شود آزارگران فرار کنند. پس از این اتفاق وحشتناک، این دو زن حدود ساعت ۵ صبح به بیمارستان «امام خمینی» در محلات مراجعه می‌کنند. طبق اخباری که در این شهرستان در مورد خبر گوش به گوش شده؛ یکی از آن دو زن در بیمارستان عنوان می‌کرده که دیگر تمایلی به زنده ماندن ندارد.

بند سوم. صحبت‌های منابع محلی و آگاه

پیگیری‌های «اعتماد» از افراد محلی نشان می‌دهد؛ مردم محلات به‌ شدت محتاط هستند و از اینکه درباره خبر رخ داده صحبت کنند به ‌شدت می‌ترسند. از طرفی هم تمام اهالی ماجرا را می‌دانند. هر چند شنیده‌های هر کدام از افراد محلی درخصوص این خبر کم و بیش با هم متفاوت است، اما در اصل خبر (آزار و اذیت جنسی) تفاوتی ایجاد نمی‌کند، چون همان‌طور که اشاره شد، فرمانده انتظامی این شهرستان در مورد خبر واکنش نشان داده است. یکی از اهالی که زنی جوان است در مورد شنیده‌هایش به «اعتماد» می‌گوید: «آن شب مادر و دختری در حال بازگشت به محلات بودند. اطراف کارخانه‌های سنگ که به آن جاده ارقده می‌گویند این اتفاق برای‌شان رخ می‌دهد. مثل اینکه در راه بازگشت یک فرد جلوی آنها را می‌گیرد. حالا نمی‌دانیم خودش را به مریضی زده یا هر چیزی، مادر و دختر توقف می‌کنند و وقتی می‌خواستند این فرد را سوار کنند؛ ناگهان می‌بینند دو، سه نفر دیگر هم سوار ماشین می‌شوند. این چند مرد این مادر و دختر را به سمت کارخانه‌های سنگ می‌برند و آنجا این دو را مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌دهند. شنیدیم آزارگران بعد از آزارهای جنسی قصد داشتند این دو زن را آتش بزنند که ناگهان گشت پلیس از جاده عبور می‌کند و این افراد می‌ترسند و فرار می‌کنند. بعد هم این دو زن هر طور شده خودشان را به بیمارستان محلات می‌رسانند.»

یکی از منابع محلی نیز در این باره به « اعتماد» می‌گوید: «چند ماه پیش هم چنین اتفاقی افتاد. پس از این اتفاق مردم محلات تصمیم داشتند تجمع اعتراضی برپا کنند، اما چون پلیس دستور رسیدگی داد، اهالی از تجمع خودداری کردند. تجمع به خاطر ساماندهی این افراد بود.»

یکی دیگر از اهالی که پسری جوان است، توضیح می‌دهد که این ماجرا اتفاق افتاده، ولی هر کسی یک چیز می‌گوید. او در ادامه به «اعتماد» می‌گوید: «من خودم جزو افرادی بودم که وقتی خبر را شنیدم قصد داشتم در تجمع اعتراضی شرکت کنم، اما اعلام شد که خودشان رسیدگی می‌کنند. برای همین هم مردم خودشان را از این موضوع کنار کشیدند. یکی از علت‌هایی که مردم می‌خواستند، تجمع کنند، این بود که این اتفاق چند ماه پیش هم رخ داده بود. مردم معتقد هستند؛ اگر قرار باشد این اتفاقات تکرار شود شاید نفر بعدی خواهر یا مادر خودشان باشد. همین شد که تصمیم گرفتند، تجمع کنند... چند ماه پیش هم یک یا چند نفر از همین افراد، ریختند سر یک زن و او را آزار و اذیت کردند. باید مسوولان با این افراد طوری رفتار کنند که بترسند و به خودشان اجازه ندهند مرتکب چنین کارهایی شوند.» یک منبع آگاه در مورد این خبر به «اعتماد» می‌گوید: «ابتدا خبر این اتفاق میان اهالی پیچید. برای همین مردم از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار گرفتند. سپس پلیس اعلام کرد که به موضوع رسیدگی خواهد کرد. جزییات خبر هر چه باشد در اصل خبر تفاوتی ندارد. به هر حال یک اتفاقی افتاده که کار به شکایت و بیمارستان کشیده شده است. البته تا جایی که من شنیدم این دو زن برای تایید آزار و اذیت جنسی به بیمارستان امام خمینی که تنها بیمارستان محلات است، مراجعه کرده بودند.»

بند آخر. طبق یک نظرسنجی ۷۲ درصد از زنان تجربه مزاحمت‌های بدنی داشته‌اند

بررسی‌ها از یک نظرسنجی رسمی که در شهرهای مختلف ایران طی بازه زمانی ۱۱ خرداد الی ۲ آبان ماه ۱۴۰۱ صورت گرفته و ۲ هزار و ۵۰۷ نفر در آن شرکت داشتند، نشان می‌دهد؛ هر زن یا دختر به میزان مسافتی که طی می‌کند یا مدت زمان حضورش در سطح خیابان‌ها یا در هر تردد شهری بین «یک الی ۲۰ بار» مزاحمت‌های کلامی، فیزیکی و چشمی (نگاه نامناسب و آزاردهنده) را از سوی برخی مردان تجربه می‌کند. همچنین طبق این نظرسنجی؛ مردان متلک‌گو، ۱۰ برابر زنان متلک‌گو هستند و نسبت مردانی که عامل مزاحمت‌های بدنی‌اند، بیش از ۱۵ برابر زنان بوده است. همچنین طبق این نظرسنجی ۴/۸۵ درصد از زنان در مکان‌های عمومی، ۱/۸۵ درصد در مکان‌های اداری، تجاری و تفریحی، ۸/۸۴ درصد در مکان‌های مربوط به حمل و نقل و ۱/۸۴ درصد از زنان در خیابان‌ها و معابر مورد «متلک‌گویی» واقع شده‌اند. بررسی‌های دیگر «اعتماد» از این نظرسنجی مشخص کرده است؛ ۷۹ درصد از زنان در مکان‌های عمومی بدون رضایت بدن‌شان از سوی جنس مخالف لمس شده است. ۷۲ درصد از زنان نیز تجربه مزاحمت‌های بدنی را تجربه کرده‌اند. با این حال هیچ ارزیابی دقیقی از قربانیان آزار و اذیت جنسی در کشور نداریم، اما طبق همین نظرسنجی ۶۶ درصد از قربانیان درخصوص آزارهایی که دیده‌اند با کسی صحبت نمی‌کنند. از طرفی براساس اطلاعاتی که در سال ۱۳۹۹ در اخبار رسمی منتشر شده، مشخص است؛ ۸۰ درصد از موارد مربوط به آزار و اذیت در ایران گزارش نمی‌شود. با این حال بیشترین آمار آزار و اذیت جنسی مربوط به تهران بوده است. مسائل و بحران‌های جنسی را می‌توان به هر عمل جنسی که برخلاف هنجارهای اجتماعی است، تعریف کرد که شامل مواردی از قبیل لمس کردن، نگاه جنسی به جنس مخالف، متلک‌گویی‌های جنسی، تجاوز به حریم خصوصی دیگران به قصد لمس کردن، شوخی‌های جنسی، اغوا کردن، رابطه جنسی و... است.

 

دیدگاه