کشف تابلوی سنگی هزارساله اعلان نتایج مسابقات در مکزیک

باستان‌شناسان از کشف یک تابلوی سنگی «اعلام نتایج» مسابقاتی شبیه «مسابقات فوتبال» به قدمت حدود هزار سال در یکی از جزایر مکزیک خبر دادند.

 

به گزارش سی ان ان، موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک اعلام کرد این قطعه سنگ دایره‌ای که حدود ۳۲ سانتی‌متر قطر و نزدیک ۴۰ کیلوگرم وزن دارد،به نوشته‌های هیروگلیف منقوش است و دو بازیکن را ایستاده در کنار یک توپ نشان می‌دهد.

فرانسیسکو پرز، یکی از باستان‌شناسان هماهنگ‌کننده این تحقیقات این تابلوی اعلام نتایج مسابقات را مربوط به تمدن« مایاها» دانست و با ابراز شگفتی از وجود نوشته‌های هیروگلیف بر روی آن گفت این تابلوی سنگی احتمالا در یک بازی باستانی «فوتبال مانند» مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

خط هیروگلیف در مدتی بیش از ۳۰۰۰ سال زبان نوشتاری مصری‌ها بوده‌ است و کنده‌کاران و صنعتگران آن را در دیوار آرامگاه‌ها، ستونها، تندیسها و مهرها به کار برده‌اند.

مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و نام تمدنی قدیمی در همین منطقه است. مایاها، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. حوزه زندگی و فعالیت آنها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.

کشف یک قطعه باستانی با نوشتار «هیروگلیف» مصر در جنوب مکزیک و منطقه تمدنی «مایا» باعث شگفتی باستان‌شناسان شده است.

براساس شواهد تاریخی، قدمت فوتبال به چندین سدهٔ پیش از میلاد و به چین بازمی‌گردد که به تدریج در یونان و روم نیز رواج می‌یابد. فوتبال مدرن امروزی اما در قرن ۱۹ میلادی در انگلستان شکل‌گرفت و به تدریج در همهٔ جهان پراکنده شد.

 

منبع: انتخاب
دیدگاه