صحبت‌های جنجالی ایلان ماسک درباره چین

ایلان ماسک معتقد است که چین درزمینه توسعه هوش مصنوعی موقعیت بسیار خوبی دارد و این کشور در تمام برنامه‌های خود موفق خواهد بود.

بر اساس گزارش CNBC، مدیرعامل تسلا با حضور در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی که در شانگهای چین برگزار می‌شود، از برخی جنبه‌های خاص دومین اقتصاد بزرگ جهان تعریف و تمجید کرد. ماسک در این رویداد گفت: «فکر می‌کنم چین افراد باهوش و بااستعداد بسیار زیادی دارد. من همیشه ستایشگر استعداد و انگیزه فوق‌العاده‌ای بوده‌ام که در چین وجود دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم که چین در تمام برنامه‌های خود عملکرد خوبی خواهد داشت.»

نظر ایلان ماسک درباره پیشرفت چین در هوش مصنوعی

در ادامه، ماسک به سراغ هوش مصنوعی و جایگاه چین در توسعه آن می‌رود: «و این برنامه‌ها بخش‌های مختلفی مانند اقتصاد و همچنین هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند. بنابراین فکر می‌کنم چین قابلیت‌های بسیار خوبی در هوش مصنوعی خواهد داشت؛ پیش‌بینی من این است.»

ایلان ماسک روابط تجاری نسبتاً خوبی با چین دارد. خودروهای تسلا در این کشور فروخته می‌شوند و همچنین یک کارخانه بزرگ در شانگهای ساخته است.

او همچنین دو ماه قبل برای اولین‌بار پس از زمان شیوع همه‌گیری کرونا به چین سفر کرد تا با مقامات دولتی ملاقات کند و از کارخانه گیگافکتوری شانگهای تسلا بازدید نماید.

نکته قابل‌توجه درباره کنفرانس هوش مصنوعی شانگهای اینکه سال 2019 شرکت‌هایی مانند آمازون، آی‌بی‌ام و مایکروسافت به‌عنوان شرکای استراتژیک کنفرانس شانگهای معرفی شده بودند، اما اکنون کوالکام تنها شرکت آمریکایی حامی این رویداد است. دیگر اسپانسرهای امسال هواوی و SenseTime نیز هستند که هر دو توسط ایالات‌متحده تحریم شده‌اند.

بااین‌وجود، اظهارات ماسک درحالی بیان شده که تنش‌های تکنولوژیک بین ایالات‌متحده و چین به اوج خود رسیده است.

حالا هوش مصنوعی به یکی از انقلابی‌ترین فناوری‌های چند وقت گذشته تبدیل شده و علاوه بر شرکت‌های مختلف، کشورهای جهان نیز به‌ دنبال پیشرفت و توسعه آن هستند. درحالی‌که تاکنون مدل‌های موفقی مانند ChatGPT راه‌اندازی شده‌اند، نگرانی‌هایی درباره خطرات احتمالی آن برای بشریت نیز وجود دارد.

 

دیدگاه