محققان با استفاده از بوی دست جنسیت فرد را آشکار کردند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بویی که از دست افراد باقی می‌ماند می‌تواند جنسیت آنها را آشکار کند.

استفاده از سگ‌ها در تحقیقات جنایی برای شناسایی و ردیابی افراد بر اساس بوی آنها سال‌ها است که رواج دارد.

 

در حالی که پژوهش‌ها وجود بوهای مختلف در بدن انسان را ثابت کرده‌اند، با این حال جامعه علمی تا کنون پیشرفت کمی در خصوص تجزیه و تحلیل مشخصات بوی انسان در آزمایشگاه داشته است.

اکنون یک مطالعه جدید که در دانشگاه بین‌المللی فلوریدای آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که می‌توان جنسیت یک فرد را بر اساس بوی دست او تعیین کرد. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که دانشمندان حتی می‌توانند با آنالیز بوی انسانی، سن و گروه نژادی یا قومیتی فرد را نیز آشکار کنند.

نویسندگان این مطالعه در مقاله خود آورده‌اند: «این رویکرد برای تجزیه و تحلیل مواد فرّار بوی دست می‌تواند زمانی به کار رود که شواهد دیگری مانند دی‌ان‌ای وجود نداشته باشد.»

دانشمندان می‌گویند در صورت تایید نتایج از طریق انجام تحقیقات بیشتر، این روش می‌تواند در کشف بسیاری از مشخصات هویتی مجرم بالقوه استفاده شود.

پربیننده‌ترین بیشتر بخوانید حواشی فیلم «اوپنهایمر»؛ از ضبط انفجار بمب اتمی بدون فناوریکامپیوتری تا صحنه بحث‌برانگیز رابطه جنسی

در مطالعه جدید که تحت هدایت پروفسور کنت فورتون، استاد شیمی پزشکی قانونی، انجام شد محققان از تکنیکی به نام «طیف‌سنجی جرمی» برای تجزیه و تحلیل ترکیبات بویایی موجود در کف دست ۶۰ نفر (نیمی مرد و نیمی زن) استفاده کردند.

بوی انسان مخلوط پیچیده ای از ترکیبات آلی فرّار (VOCs) ترشح‌شده از بدن است که تحت تاثیر ژنتیک، عوامل محیطی و ترشحات فیزیولوژیکی قرار دارند. این بوی فرد به دلیل ریزش مداوم اپیدرم (لایه بیرونی پوست) در محیط باقی می‌ماند.

پس از شناسایی ترکیبات موجود در هر نمونه، شامل اسیدها، الکل‌ها، آلدئیدها، هیدروکربن و ترکیبات دیگر، پژوهشگران بررسی کردند تا دریابند آیا می‌توانند جنسیت فرد را بر اساس مشخصات بوی آنها تعیین کنند یا نه.

بر اساس این مطالعه، روش ابتکاری توانست جنسیت فرد را تنها از روی بوی دست او با دقت ۹۶.۶۷ درصد پیش‌بینی کند.

از آنجایی که جرائمی مانند سرقت، حمله و تجاوز همگی با دستان مجرمان انجام می‌شوند، امکان دارد که آنان شواهد با ارزشی از خود را در صحنه جرم به جای بگذارند و به این ترتیب ماموران بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی «Plos One» منتشر شده است.

 

دیدگاه