کشف کشتی رومی دو هزارساله در صربستان + تصاویر

باستان‌شناسان در صربستان، پاکسازی یک کشتی چوبی متعلق به دوره امپراتوری روم را در یک معدن زغال‌سنگ آغاز کردند.

 

به گزارش رویترز؛ معدنچیان هنگام حفاری با بیل‌مکانیکی در منطقه‌ای نزدیک به ویمیناسیوم (Viminacium) که سکونتگاهی رومی بود، متوجه بیرون آمدن قطعات چوب شدند. با توجه به این که سه سال پیش نیز در این منطقه کشفیات باستانی مشابهی اتفاق افتاده بود، کارگران به سرعت فعالیت بیل‌مکانیکی را متوقف کردند.

بنا بر ارزیابی اولیه باستان‌شناسان، این کشتی چوبی احتمالاً بخشی از یک ناوگان رودخانه‌ای بود که برای رفت و آمد به شهر ویمیناسیوم از آن استفاده می‌شد. ویمیناسیوم شهری توسعه‌یافته با حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت در امپراتوری روم بود که دارای سالن اجتماعات عمومی، کاخ، معابد، آمفی‌تئاتر‌ها، قنات‌ها، حمام‌ها و کارگاه‌ها صنعتی بزرگی بود.

میومیر کوراچ، باستان‌شناس ارشد صربستانی گفت: بر پایه اطلاعات به دست آمده از یافته‌های قبلی، قدمت این کشتی ممکن است به سده های نخست پس از میلاد بازگردد، زمانی که ویمیناسیوم مرکز استان رومی موزیا بود و بندری در نزدیکی شاخه‌ای از رودخانه دانوب داشت.

باستان‌شناسان بر این باورند که دو کشتی و سه قایقی که تاکنون در این منطقه کشف شده‌اند یا غرق شده‌ یا در ساحل رودخانه رها شده بودند.

طول این کشتی ۱۳ متر اعلام شد که قرار است در کنار هزاران اثر باستانی کشف شده از ویمیناسیوم، در نزدیکی شهر کوستولاک واقع در ۷۰ کیلومتری شرق بلگراد به نمایش گذاشته شود.

کشف کشتی دو هزار ساله رومی در صربستانکشف کشتی دو هزار ساله رومی در صربستان

دیدگاه