نسل جدید پهپادها چه ویژگی دارد؟

نمونه اولیه نسل جدید پهپادهای دارای بال تاشو که از یک کوادکوپتر استوانه‌ای پرتاب می‌شوند، تا ۳ هفته دیگر رونمایی می‌شود.

در سال‌های اخیر، تعدادی پهپاد با بال تاشو تولید شده که می‌توانند به سرعت و به راحتی از یک لوله پرتاب شوند.

حالا نمونه اولیه یک پهپاد تاکتیکی به نام WASP M۴-TL که از همین کانسپت استفاده کرده و آن را در یک کوادکوپتر با ویژگی‌های نظامی کارسازی کرده به وسیله یک شرکت انگلیسی به نام ISS Aerospace  توسعه یافته است.

زمانی که از این پهپاد استفاده نمی‌شود، با ۴ بازوی پروانه‌ای تاشوی خود در داخل یک بدنه استوانه ای جا می‌گیرد و به راحتی قابلیت حمل به وسیله انسان را دارد. این بدنه هم در یک موشک انداز قابل حمل، قرار می‌گیرد که می‌تواند به وسیله اپراتور هدایت شود.

این وسیله همچنین اگر روی کشتی، وسیله نقلیه زمینی یا هر مکان دیگری نصب شود، از راه دور قابل کنترل است.

در هر صورت، هنگامی که پرتابگر فعال می‌شود،WASP  از طریق یک موتور موشک قابل تعویض که در دُم آن تعبیه شده، به سمت بالا شلیک و از استوانه خارج می‌شود. سپس بازوهای آن از طرفین باز می‌شود و مانند کوادکوپترهایی که با باتری کار می‌کنند به پرواز در می‌آید.

به گفته شرکت سازنده، این پرنده می‌تواند در کمتر از ۳ ثانیه آماده عملیات شود. مشخص است که این سیستم برای استفاده در سناریوهایی در نظر گرفته شده است که در آن زمان زیادی برای آماده کردن و کالیبره کردن یک هواپیمای بدون سرنشین چند روتوره معمولی وجود ندارد. کاربردهای احتمالی آن هم شامل شناسایی، از کار انداختن پهپادهای دشمن یا تحویل فوری تجهیزات پزشکی است.

WASP  مجهز به یک دوربین الکترواپتیکال یا مادون قرمز دارای فاصله یاب است. به علاوه دارای یک سیستم حمل بار ماژولار است که می‌تواند تا ۱.۵ کیلوگرم محموله را بارگیری کند. ادعا می‌شود که با یکبار شارژ باتری حرارتی آن، برای ۲۰ دقیقه پرواز در صورت حمل بار کامل یا ۳۰ دقیقه در صورت خالی بودن مناسب است.

گزارش‌ها حاکی است، وزن کلWASP  به ۴ کیلوگرم می‌رسد و در حالت جمع شدن، ۵۵۰ میلی‌متر طول و ۱۳۸ میلی‌متر عرض دارد.

همچنین می‌توان آن را بر اساس نیازهای مشتریان پیکربندی کرد. این پهپاد در نمایشگاه  DSEI (تجهیزات بین المللی دفاعی و امنیتی) لندن در اواخر ماه سپتامبر به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

دیدگاه