فرود توپ ژاپنی روی خاک ماه

ربات توپی شکل LEV-۲ قرار است به زودی پس از فرود فرودگر قمری SLIM ژاپن روی ماه از آن جدا شود و با غلتیدن روی سطح ماه و دو دوربین سفارشی که روی آن تعبیه شده، تصاویری از فضاپیما و منطقه فرود آن ثبت کند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر ژاپنی SLIM که هفته پیش با موشک H-۲A در تاریخ ۶ سپتامبر به فضا پرتاب شد، اولین فضاپیمای ژاپنی خواهد بود که فرودی نرم را روی سطح ماه انجام می‌دهد.

هنگامی که این فرودگر روی ماه جا خوش کند، یک ربات کاوشگر نوآورانه به نام Lunar Excursion Vehicle ۲ یا به اختصار LEV-۲ را مستقر خواهد کرد. این ربات یک جسم کوچک، کروی و فلزی است که کمی بزرگتر از یک توپ تنیس است.

بیانیه مطبوعاتی ژاپنی‌ها می‌گوید این ربات روی سطح ماه و در اطراف محل فرود ماموریت می‌چرخد و تصاویری از فرودگر SLIM و دهانه ماه واقع در اطراف آن را به ثبت می‌رساند.

ماه‌نورد کوچک و غلتان ژاپنی

ماموریت «فرودگر هوشمند برای بررسی ماه»(SLIM)، توسط آژانس فضایی ژاپن(JAXA) برای انجام اولین فرود نرم این کشور بر کره ماه ساخته شده است.

این فرودگر به همراه ماهواره پرتوی ایکس XRISM که یک رصدخانه نسل جدید و حاصل از همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی ژاپن است، به فضا پرتاب شد.

فرودگر SLIM یک فرودگر کوچک با ارتفاع ۲.۴ متر و عرض ۲.۷ متر است. وزن آن ۵۹۰ کیلوگرم است که تقریباً دو سوم آن را سوخت تشکیل شده است.

این فضاپیما قصد دارد در اوایل سال ۲۰۲۴ در دهانه شیولی(Shioli) کره ماه فرود بیاید. این دهانه با عرض ۳۰۰ متر در منطقه‌ای موسوم به Mare Nectaris در سمت نزدیک ماه قرار دارد.

فرودگر SLIM ربات LEV-۲ را از ارتفاع تقریباً ۱.۸ متر سطح ماه رها می‌کند. این ربات کوچک با وزن ۲۵۵ گرم پس از استقرار روی ماه به اطراف می‌چرخد و تصاویری از SLIM و اطراف آن می‌گیرد.

پس از استقرار، دو نیمه LEV-۲ از هم جدا می‌شوند و به‌ عنوان پایه و چرخ عمل می‌کنند و به این کاوشگر کوچک اجازه می‌دهند تا سطح ماه را بپیماید. این ربات کوچک دارای دو دوربین و یک تثبیت کننده بین دو نیمه‌ی خود است.

ربات LEV-۲ داده‌های خود را از طریق کاوشگری موسوم به LEV-۱ که یک کاوشگر جداگانه است که آن هم در فرودگر SLIM قرار دارد، به زمین ارسال خواهد کرد. انتظار می‌رود باتری LEV-۲ تقریباً دو ساعت دوام بیاورد.

ربات LEV-۲ که Sora-Q نیز نامیده می‌شود، توسط آژانس فضایی ژاپن و یک شرکت ساخت اسباب‌بازی ژاپنی به نام «تاکارا تامی» ساخته شده و سال گذشته به دنیا معرفی شده است.

این ربات از نوع خاصی از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده است که به شکل ویژه برای مقاومت در برابر دماهای خشن در ماه که بین منفی ۲۷۴ درجه فارنهایت تا ۲۳۰ درجه فارنهایت در نوسان است، طراحی شده است.

آژانس فضایی ژاپن در بیانیه خود از قول هیرانو دایچی، توسعه‌دهنده اصلی پروژه LEV-۲ توضیح داده است که اسباب‌بازی‌های کودکان به دلیل سادگی، مرجع و منبع الهام ارزشمندی هستند.

دایچی می‌گوید: ما تاکنون از فناوری طراحی قوی و ایمن برای اسباب‌بازی‌های کودکان استفاده کرده‌ایم که تعداد اجزای مورد استفاده در خودرو را تا حد ممکن کاهش داده و قابلیت اطمینان آن را افزایش داده است.

وی افزود: این ربات با استفاده از فناوری‌های کوچک‌سازی و کاهش وزن و مکانیسم تغییر شکل برای اسباب‌بازی‌ها توسط شرکت تاکارا تامی و دانشگاه دوشیشا ساخته شده و همچنین برد کنترل کوچک و کم‌مصرف و دوربین‌های آن توسط شرکت سونی با موفقیت در اندازه و جرم محدود توسعه یافته است.

دایچی ادامه داد که امیدوار است LEV-۲ به عنوان یک الهام‌بخش برای کودکانی باشد که می‌توانند به نسل آینده کاشفان فضایی تبدیل شوند.

 

منبع: ايسنا
دیدگاه