پوست ماهی به کمک درمان چشم می‌آید

تحقیقات جدید نشان داد پوست ماهی می تواند جراحات چشم حیوانات دیگر را درمان کند. این رویکردی امیدوار کننده برای درمان مشکلات چشم انسان است.

به گزارش ساینس‌امریکن، کلاژن پوست تیلاپیا می تواند به بهبود سوختگی ها، تثبیت دریچه های قلب و موارد دیگر کمک کند و اکنون می توان از آن برای ترمیم قرنیه استفاده کرد.

پوست تیلاپیا سرشار از کلاژن است و فراوانی این پروتئین ساختاری ماهی را به منبعی محبوب در دامپزشکی و پزشکی انسانی تبدیل کرده است. محققان استفاده از آن را در کاربردهایی از باندبندی قربانیان سوختگی و اصلاح فتق های شکمی تا ترمیم دریچه های قلب و بازسازی واژن بررسی کرده اند.

میرزا ملو، یک چشم پزشک دامپزشک در برزیل، با الهام از همکارانش در 10ها تخصص دیگر، پوست ماهی تیلاپیا را برای درمان یک مشکل فراگیر در زخم قرنیه و سوراخ شدن آن روی سگ آزمایش کرد.

چنین آسیب های قرنیه معمولاً با قرار دادن غشای ساخته شده از جفت اسب (همچنین منبع کلاژن اما با غلظت کمتر از پوست تیلاپیا) روی ناحیه آسیب دیده برای کمک به بازسازی آن درمان می شوند. ملو برای اولین بار در سال 2019 این غشاء را با پوست ماهی تیلاپیا تعویض کرد و نتیجه بهبود بخش بود.

ملو می گوید که کلاژن به تحریک رشد سلولی و هدایت تولید بافت های مختلف معروف است. او می‌گوید عرضه و کیفیت کلاژن ماهی تیلاپیا در تمام طول زندگی ماهی بالا باقی می‌ماند، در حالی که کلاژن جفت اسب بسته به عواملی مانند سن و وزن حیوان متفاوت است.

بیش از 400 سگی که این دانشمند تاکنون تحت درمان قرار داده پس از جراحی هیچ درد یا مشکلی در عفونت نشان نداده اند. آنها همچنین به سرعت بهبود یافتند، با حداقل اسکار که بر مراقبت های بعد از جراحی تأثیر می گذاشت.

استراتژی‌های فعلی ترمیم قرنیه مانند استفاده از جفت اسب و پیوند نتایج خوبی دارند، اما جای زخم همچنان یک نگرانی است. او می‌گوید: «پوست تیلاپیا یک جایگزین عالی برای تکنیک‌های شناخته‌شده‌ای است که در حال حاضر داریم.»

ملو می‌گوید که بحث‌ها در مورد چگونگی تطبیق آن با انسان‌ها آغاز شده است. او همچنین امیدوار است که تحقیقات خود را به شبکیه چشم ببرد، که به دلیل نورون های بسیار حساس، درمان آن چالش برانگیز است.

ملو می‌گوید: «این جایی است که ما محدودترین منابع را هم در دامپزشکی و هم در چشم پزشکی انسانی داریم.»

 

منبع: فارس
دیدگاه