چرا لئوناردو داوینچی فقط دو ساعت در روز می‌خوابید؟

شاید باورکردنی نباشد اما می گویند لئوناردو داوینچی نقاش معروف، فقط دو ساعت می خوابیده است!

به گزارش جهان مانا ، زندگی افراد موفق، موضوع کتاب‌ها و مقالات زیادی است، چرا که ما آنها را افرادی خاص می‌دانیم که از همان میزان زندگی که افراد عادی داشته‌اند، استفاده متفاوت و مفیدتری کرده‌اند. پس حتما نکاتی در سبک زندگی آنها هست که می توان آن را از دل تاریخ بیرون کشید و رازهای موفقیت آنها را کشف کرد.

درباره زندگی نقاش، دانشمند و مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی، نکات جالب زیادی وجود دارد که الگوهای زندگی شخصی او را برای ما اشکار می‌کند. ما در اینجا چند مورد از آنها را با شما در میان می‌گذاریم.

او فقط دو ساعت در طول شبانه روز می‌خوابید؟!

آیا لئوناردو داوینچی در طول شبانه روز فقط دو ساعت می خوابید؟ بله، اما لطفا سبک زندگی او را در خانه امتحان نکنید. اینکه داوینچی چرخه خواب غیر نرمالی داشت؛ هم جذاب است و هم دیوانه کننده. اما چطور او بدنش را عادت داده بود که فقط دو ساعت در شبانه روز بخوابد؟

 

اگر فقط یکی دو فصل از کتاب «چرا می‌خوابیم» اثر متیو واکر را خوانده باشید، رفتار لئوناردو داوینچی و آسیب‌هایی که این سبک زندگی ممکن است به ذهن و روانتان وارد کند برایتان دیوانه کننده جلوه خواهد کرد.

اما در جریان باشید که او از روشی به نام خواب چندمرحله‌ای یا چند فازی یا Polyphasic Sleep بهره می‌برد. این چرخه خواب به چرخه Uberman هم معروف است. این الگو در زندگی عادی در نوزادان و کهنسالان مشاهده می‌شود. در طول تاریخ افراد موفق زیادی سبک زندگی خود را بر اساس خواب چند فازی چیده‌اند که علاوه بر لئوناردو می‌توان از چرچیل و سالوادور دالی هم نام برد.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، داوینچی در مجموع دو ساعت در روز می‌خوابید و تقریباً هر ۴ ساعت یک بار ۲۰ دقیقه چُرت می‌زد.

نمودار چرخه خواب که داوینچی از آن بهره می برد

اما فایده این سبک زندگی چیست؟ زمان خواب کمتر = زمان بیداری بیشتر و شاید برایتان جالب باشد بدانید که پیروی از چرخه خواب اوبرمن به افراد با عمر متوسط ۲۰ سال بیداری اضافی در طول عمرشان هدیه می دهد.

برای افراد موفقی مثل لئوناردو داوینچی که مدام در حال خلق دستاوردها و برون‌ریزی نبوغ سرشارشان هستند، این موضوع می‌تواند به قیمت نجات بشر و بهبود زندگی چندین نسل منجر شود.

البته برای نسل ما راه‌های بهتری هم هست: مثلا یک تحقیق جدید می‌گوید حذف نتفلیکس( از مشهورترین وبسایت‌های آنلاین مشاهده فیلم و سریال) می‌تواند ۱۳ سال به عمر مفید بشر در بیداری اضافه کند. ولی لئوناردو ۵۰۰ سال قبل زندگی می کرد و در آن دوران هم خبری از نتفلیکس نبود.

او از زمان اضافی خود برای طراحی و اختراع اولین ماشین پرواز، اولین ربات انسان‌نما و خلق مونالیزا و شام آخر استفاده می‌کرد.

استفاده از خط معکوس یا خط آینه

متون تاریخی می‌گوید داوینچی چپ دست بود اما آنچه باعث می‌شود او سبک متفاوتی در نوشته‌هایش نیز داشته باشد، اختراع خطی به نام خط معکوس یا آینه‌ای است. نبوغ داوینچی به او اجازه می‌داد کلمات را برعکس بنویسد. نوشته‌های او برای عموم و در حالت عادی قابل خواندن نبود و تنها زمانی که نوشته‌های او را مقابل آینه می‌گرفتید؛ می‌توانستید آنها را بخوانید.

نوشته های داوینچی

علت‌های مختلفی برای این کار او ذکر کرده‌اند و مثلا گفته‌اند او با این کارش می‌خواسته جلوی خوانده شدن نوشته‌هایش توسط دیگران را بگیرد اما علتی که دانشمندان برای این کار او ذکر کرده اند این است که چون او چپ دست بود و ممکن بود با حرکت دستش بر روی کاغذ باعث پخش شدن جوهر شود؛ با برعکس نویسی از خرابی نوشته‌هایش جلوگیری می‌کرد.

البته نوشته‌های زیادی از او هم موجود است که با دست راست نوشته شده و این نشان می‌دهد او توانایی نوشتن با هر دو دست را داشته و حتی می‌توانسته همزمان با یک دست بنویسد و با دست دیگر نقاشی کند.

گیاه‌خواری زمانی که هنوز مُد نبود

داوینچی به حیوانات علاقه زیادی داشت، او با پرداخت وجه رایج، پرندگان در قفس را می‌خرید و آزاد می‌کرد و از خوردن گوشت قرمز هم خودداری می‌کرد.

رژیم غذایی او در آن دوره بسیار غیر معمول و متفاوت جلوه می‌کرده است.

 

منبع: فرارو
دیدگاه