رونمایی از تصویر جدید افق مریخ

فضاپیمای اودیسه (Odyssey) ناسا تصویر جدیدی از افق مریخ هنگام چرخش به دور این سیاره، از ارتفاع حدود ۴۰۰ کیلومتری گرفته است.

 

به گزارش جهان مانا به نقل از ساینس الرت، جاناتان هیل، ستاره‌شناس از دانشگاه آریزونا، می‌گوید: اگر فضانوردانی در مدار مریخ بودند، این چشم‌اندازی است که آن‌ها می‌دیدند. هیچ فضاپیمای مریخی تاکنون چنین دیدی نداشته است. این تصویر با استفاده از سامانه تصویربرداری حرارتی گرفته شده است.

برای دیدن افق مریخ، دانشمندان باید دستوراتی را ارسال می‌کردند تا کل مدارگرد اودیسه را ۹۰ درجه کج کند و فضاپیما در مدار خود باقی بماند که زمان کافی برای ثبت عکس‌ها داشته باشد. دانشمندان باید دراین مدت آنتن فضاپیما را از زمین دور نگاه دارند. پژوهشگران براین باورند نتیجه ارزش صرف این زمان و تلاش را داشت، زیرا سطح خشک و دهانه‌ای مریخ در پیش‌زمینه ظاهر می‌شود که منظره‌ای عجیب و شگفت‌انگیز است و در بالا، جو نازک و شکننده مریخ با ابر‌ها و غبار معلق در آن شناور است.

مریخ حاوی ابر‌های یخی مانند زمین و همچنین ابر‌های یخی دی اکسید کربن است که در شرایط آب و هوایی مناسب تشکیل می‌شوند.

اکنون که Odyssey توانایی‌های واقعی خود را به نمایش گذاشته است، محققان امیدوارند که تصاویر بیشتری از افق مریخ در فصول مختلف سال بگیرند تا ببینند چگونه جو این سیاره با فصول تغییر می‌کند.

 

دیدگاه