ادعای بارورسازی ابرها در ایران اعتبار علمی ندارد/تاکنون در کشور از بارورسازی ابرها به اندازه یک استخر هم آب تولید نکردند

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست در باره بارورسازی ابر‌ها گفت: بارورسازی ابر‌ها در سال‌های گذشته در کشورآمریکا در ایالت‌های مختلف انجام شده. در کشوری که سال‌های دور توانسته به ماه پا بگذارند و در حوزه فناوری پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته و دارد.

 

  به گزارش جهان مانا، اسماعیل کهرم با یادآوری خاطره‌ای از اولین باری که موضوع بارورسازی ابر‌ها در شهرداری مطرح شد گفت: زمانی که در محیط زیست شهرداری کار می‌کردم، گفتند ما می‌خواهیم باورسازی ابر‌ها را انجام بدهیم ویک دفترچه‌ای برای من فرستادن و از سابقه بارورسازی ابر‌ها در آمریکا گزارش داده بودند. گفتم، آنجا آمریکاست «کار نیکان را قیاس از ما نگیر - گرچه باشد در نوشتن «شیر»« شیر». گفتم؛ شما‌ها دارید کار پیشرفته‌ترین جامعه بشری را به من نشان می‌دهید و می‌گویید آنجا از ابر‌ها باران باریدند خب به ما چه! در ایران چه کرده‌اید. گفتند بیا سوار طیاره شو ببریمت بالای ابر‌ها بگوییم چه کردیم؛ گفتم من که نمی‌توانم همه جا بیایم آمار به من بدهید. خلاصه اینکه باور ندارم  به اندازه یک استخر از بارورسازی ابر‌ها در ایران آب تولید کرده باشیم.

این فعال محیط زیست می‌گوید: بارورسازی ابر‌ها پروژه سنگینی است. حساب کنید برای یک عملیات صد‌ها هواپیما را می‌فرستند در آسمان که نیترات نقره  روی ابر‌ها اثر کند تا باعث برودت در ابر‌ها شود تا شاید چند قطره باران بیاید ولی آنقدر جواب نمی‌گیرند. نه اینکه این مقدر باران بیاید تا دریاچه ارومیه را پر آب کند.

وی در واکنش به بارورسازی ابرها توسط یک واحد دانش بنیان گفت: در دنیا فقط تا ۱۰ درصد امکان بارورسازی ابر‌ها وجود دارد آن هم درعملیات‌های سنگین، چطور در ایران آن هم در بیرجند خشک‌ترین نقطه ایران این امکان وجود دارد، محال است. حجم ابر چقدر است و چند درصد می‌تواند باران تولید کند این محاسبات اعتبار علمی ندارد.  در ایالات متحده اگر ۱۰ درصد باشد در ایران یک درصد هم نمی‌تواند داشته باشد.

این استاد بازنشسته دانشگاه افزود: ناسا مؤثرترین سازمان در دنیاست و هرروز دستاورد کارآمد توسط قهرمان‌ها و دانشمندانش ارائه می‌کند. در"پسادونای ایالت متحده" در کالیفرنیا یک دفتری راه‌اندازی کرده بودند به نام "GTL " از آنجا  بازدیدی داشتم. یک جوان سی ساله با شلوار جین پاره دارد ماشینی می‌سازد که از روی سطح سیاره مریخ سنگ جمع کند و با خودش بیاورد به زمین.  وقتی که برنامه برای رفتن به کرات مختلف دارند جایی ‌می‌روند که آب داشته باشد. جایی نمی‌روند که آب نداشته باشد آن هم آب نه به شکل یخ و بخار بلکه به شکل مایع.

وی در ادامه بیان کرد:  معقدند جایی که آب به صورت مایع نداشته باشد حیات ندارد؛ در قرآن هم می‌گوید ما از آب همه چیز را زنده کردیم. آبادانی از آب می‌آید. بنابراین ناسا به این نتیجه رسیده که جایی برود که آب وجود دارد و نه جایی که آب وجود نداشته باشد. تمام هستی ما حیات و ممات ما به آب بستگی دارد تا بنوشیم و به گیاهان و جانوران و حیات آن‌ها ادامه بدهیم. با رفتن آب حیات همه ما از بین می‌رود.  

 

منبع: رکنا
دیدگاه
آخرین اخبار
بازار