پرتاب فضاپیمای آمریکایی-هندی به تعویق افتاد

اصلاحات و تغییرات در آنتن بزرگ روی فضاپیمای راداری آمریکایی-هندی NISAR موجب شد پرتاب این فضاپیما تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به تعویق بیافتد.

به گزارش جهان مانا، از «اسپیس نیوز» ، سازمان فضایی «ناسا» روز ۲۲ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاریخ جدید پرتاب برای ماموریت «رادار دهانه سنتتیک ناسا – ایسرو» (NISAR) در پایان ماه آوریل مشخص خواهد شد. علت این مساله انجام کارهایی برای محافظت از بازتاب‌دهنده (رفلکتور) این فضاپیما عنوان شده است که در واقع آنتی است که هنگام باز شدن کامل ۱۲ متر پهنا دارد.

ناسا در این بیانیه اعلام کرد: آزمایش‌ها و تحلیل‌ها نشان داد که امکان بالقوه‌ای برای گرم شدن بیش از حد پیش بینی شده آنتن در زمان پرواز وجود دارد. به منظور جلوگیری از این افزایش دما، یک «پوشش خاص» برای این آنتن به کار خواهد رفت تا بتواند نور بیشتری را بازتاب بدهد.

انتقال ملزومات فضاپیمای NISAR از هند به کالیفرنیا

بنا بر اعلام ناسا، انجام این کار مستلزم این است که این آنتن که در حال حاضر با بقیه ملزومات فضاپیمای NISAR در کشور هندوستان است، به تاسیساتی در کالیفرنیا آمریکا منتقل شود. ناسا مشخص نکرد که کار انتقال به کالیفرنیا و انجام کارهای فنی پوشش دادن و بازگرداندن آنتن به هند چه مدت طول خواهد کشید.

مقامات ناسا پیش از این گفته بودند که انتظار دارند کار پرتاب NISAR در بهار سال جاری و به طور خاص تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین) انجام شود.

اس سومانات رئیس سازمان فضایی هندوستان (ISRO) در گفت‌وگوی اخیر با تایمز هندوستان گفت که پرتاب NISAR از سه ماهه اول سال جاری (میلادی) به تعویق خواهد افتاد، اما جزئیات زیادی درباره مسائل فنی و راکت پرتاب آن اعلام نکرد. NISAR هنوز در حال طی کردن آزمایش‌ها است و پرتاب این فضاپیما در «نیمه دوم» سال انجام خواهد شد.

فضاپیمای NISAR اولین همکاری بین سازمان‌های فضایی آمریکا و هندوستان در حوزه علوم زمین و فضا است و یکی از بزرگترین مشارکت‌ها بین این دو سازمان به طور کلی محسوب می‌شود به طوری که ناسا به تنهایی بیش از یک میلیارد دلار در طراحی و توسعه این پروژه صرف کرده است.

ناسا برای این پروژه یک رادار «باند ال» و همچنین بخش‌های فنی را تامین می‌کند و سازمان فضایی هندوستان نیز تجهیزات «باند اس»، بخش بدنه فضاپیما و وسیله پرتاب را تامین خواهد کرد.

 

دیدگاه