علت تپش قلب چیست؟

بسیاری از افراد در طول زندگی خود تپش قلب را تجربه کرده اند. در برخی مواقع تجربه تپش قلب می تواند گذرا و بدون نگرانی خاصی باشد، اما در صورت تکرار یا بروز علائم دیگری به همراه تپش قلب لازم است، این نشانه ها را جدی گرفته و برای تشخیص علت بروز این عارضه و راه های درمان آن اقدام نمایید.

 

تپش قلب به صورت های گوناگون نظیر کوبیدن، لرزیدن، تپیدن و … احساس می‌شود. تپش قلب در افراد ممکن است با رخ ‌دادن ضربانی غیر عادی اغلب در قفسه سینه، گردن یا گلو نیز همراه باشد. برخی ذکر می‌کنند که قلبشان یک دفعه می‌ریزد یا بعضی می‌گویند که قلبشان چند دقیقه تاپ‌تاپ می‌زند و دوباره به حالت عادی بر می‌گردد. در برخی نیز تپش قلب به صورت دائمی احساس می‌شود. احساس تپش قلب همیشه به معنی سرعت بالای ضربان قلب نیست بطوریکه در سرعت ضربان خیلی پایین هم ممکن است احساس تپش قلب وجود داشته باشد. تپش قلب همانقدر که ممکن است بیانگر یک بیماری جدی باشد می تواند بی خطر باشد.

تپش قلب در اکثر موارد نشانه بیماری خاصی نیست و جای نگرانی چندانی ندارد ولی گاهی ممکن است نشانه بیماری های خیلی مهم باشد. برخی از علل شایع تپش قلب اینها هستند:

– برخی بیماری قلبی مثل ایسکمی قلبی، بیماری های دریچه ای مختلف از جمله افتادگی دریچه میترال، نارسایی قلبی و میوکاردیت ها، پریکاردیت و آریتمی های قلبی .

– علل روحی و روانی و نیز برانگیخنگی احساسی مانند ترس،استرس یا اضطراب، افسردگی و…

– ورزش و فعالیت جسمی

– موادی مانند کافئین، نیکوتین، کوکائین و برخی از قرص‌های لاغری.

– بیماری‌هایی مانند پُرکاری تیروئید، بیماری های ریوی و هیپوکسی ( کاهش میزان اکسیژن خون).

– عوارض برخی داروها مانند داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید، آسم، فشارخون بالا یا بی‌نظمی ضربان قلب مصرف می‌شوند.

– بی‌خوابی، خستگی

– کم‌ خونی

– تب

– علل روحی و روانی

تپش قلب به تنهایی نشان دهنده اختلالات خاصی نیست و اغلب در واقع اختلال فیزیکی اولیه نبوده، بلکه مشکلی روانی است. گاهی به ویژه در افراد مبتلا به اضطراب، بیماران از احساس تپش قلب شکایت دارند که اغلب در بررسی های اولیه اختلال ریتمی هیچ مشکلی مشخص نمی‌شود.

 

دیدگاه