شناسایی ۲۳ اتباع خارجی مبتلا به سل در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: غربالگری و بیماریابی سل بر روی بیش‌از ۶۵ هزار نفر از اتباع خارجی مقیم سیستان و بلوچستان از بهمن ماه سال گذشته تا کنون انجام شده که در نتیجه ۲۳ مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شد.

به گزارش جهان مانا، مهدی زنگنه اظهارداشت: طرح غربالگری و بیماریابی سل ویژه تمامی اتباع خارجی در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تا اواخر فروردین ماه امسال ادامه دارد بطوریکه پیش‌بینی می‌شود بیش‌از ۷۰ هزار نفر از اتباع خارجی زیر پوشش قرار گیرند.

وی افزود: حدود ۸۰ تیم سه نفره دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با مراجعه به درب منازل اتباع خارجی ساکن سیستان و بلوچستان طرح غربالگری را انجام می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بر اساس رویکردهای انسانی جمهوری اسلامی ایران، اتباع خارجی در این طرح که تاکنون یک‌هزار و ۳۲۰ فرد مشکوک شناسایی که از این تعداد ۲۳ فرد مثبت مبتلا به بیماری سل بعد از تایید بیماری از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگ‌بار است که توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا و به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود و انتقال باکتری توسط قطرک‌های تنفسی از فرد بیمار است، افزود: سل به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد و مبتلا به سل از طریق سرفه، عطسه و یا بزاق خود می‌توانند این بیماری را به دیگران سرایت دهند.

زنگنه تاکید کرد: با توجه به اینکه بیش‌از ۳۰درصد از بیماران مبتلا به سل در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند این دانشگاه طرح غربالگری و بیماریابی سل را هر ساله در محدوده شهرهای تحت پوشش خود اجرا می‌کند.

منبع: ایرنا
دیدگاه